Do końca kwietnia drogowcy mają oddać do ruchu przebudowany odcinek zachodniej jezdni al. Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Zmodernizowana nitka wyposażona będzie w buspas od ul. Powstańców Wielkopolskich do ronda Fordońskiego.<!** reklama>
Jadąc od północy al. Wyszyńskiego, pas ruchu dla pojazdów komunikacji publicznej zaczyna się za skrzyżowaniem z ul. Powstańców Wlkp., w miejscu poszerzonego do trzech pasów ruchu odcinka zachodniej jezdni (rys. 2). Przed rondem Skrzetuskim odpowiednie oznakowanie pionowe i poziome umożliwi kierowcom skręcenie z buspasa w prawo, w stronę szpitala Jurasza. Prosto przez skrzyżowanie pojedziemy dwoma pasami, a w lewo i zawracając z pasa wewnętrznego (rys. 1.).
Więcej sygnalizatorów
Przebudowa ronda Skrzetuskiego w Bydgoszczy jest ściśle związana z powstałym pasem ruchu dla autobusów. Obejmuje tylko zmiany w organizacji ruchu na północnym wlocie i południowym wylocie, wytyczenie dodatkowego pasa ruchu wewnątrz ronda oraz korektę sygnalizacji świetlnej, w tym montaż sygnalizatorów ze światłem białym (rys. 2). Bez zmian pozostają: kierunki ruchu na południowym wlocie i wlotach z ul. Skłodowskiej-Curie, program sygnalizacji świetlnej oraz kształt wyspy centralnej. Nowością będzie zakaz wjeżdżania na prawy pas ruchu wewnątrz skrzyżowania przez pojazd w pozycji 2. Również podczas skręcania w prawo od strony szpitala pojazdem w pozycji 4. trzeba będzie zmienić przyzwyczajenia i nie zajmować prawego pasa na al. Wyszyńskiego.
<!** Image 7 align=none alt="Image 207472" sub="Nowe przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów na zachodniej jezdni al. kard. Wyszyńskiego. Pokonanie przejścia i przejazdu może odbywać się dwuetapowo z wykorzystaniem azylu">Dwa przejścia i dwa przejazdy
Dotychczasowe przejście dla pieszych, zlokalizowane pomiędzy rondem Skrzetuskim a rondem Fordońskim zostało gruntownie przebudowane. W odległości ok. 80 m od przejścia jezdnia przechodzi w cztery pasy ruchu, z których skrajne przeznaczone są na buspasy (rys. 3.). Dla zwiększenia bezpieczeństwa ciąg przejścia i przejazdu dla rowerów rozdzielono wyspami kanalizującymi, tworząc azyle o szerokości 2 m. Ponadto przejście i przejazd wyposażony jest w nową sygnalizację ostrzegawczą (rys. 3.).
<!** Image 9 align=none alt="Image 207472" sub="Organizacja ruchu na końcowym odcinku buspasów przed rondem Fordońskim. Pojazd w pozycji 1. ma pierwszeństwo przed zmieniającym pas ruchu autobusem. Pojazd w pozycji 2. zmienia pas ruchu i ustępuje pierwszeństwa autobusowi">**Koniec inwestycji i buspasów**
Krańcowy odcinek inwestycji znajduje się w obrębie przystanku autobusowego przed rondem Fordońskim. Prawy buspas kończy się linią przystankową i zamykającą go powierzchnią wyłączoną z ruchu. Lewy buspas zamykany jest linią jednostronnie przekraczalną i przechodzi w pas ruchu dla pojazdów skręcających w lewo.
Cel - usprawnić komunikację
Oprócz specjalnego pasa dla autobusów na al. Wyszyńskiego komunikacja zbiorowa w Bydgoszczy ma być jeszcze usprawniona w dwóch miejscach i to w tym roku. Na ul. Kujawskiej w kierunku ronda Bernardyńskiego i na al. Jana Pawła II w kierunku ronda Toruńskiego. Miasto już przeznaczyło na to pieniądze.