https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Afera z alkoholem w tubkach. Jest pierwsza dymisja, szykują się też zmiany w prawie

Agnieszka Domka-Rybka
Alkohol w tubkach przypomina mus dla dzieci. I tak szybko, jak  „małpki w saszetkach” pojawiły się w sklepach - tak szybko zniknęły z półek.
Alkohol w tubkach przypomina mus dla dzieci. I tak szybko, jak „małpki w saszetkach” pojawiły się w sklepach - tak szybko zniknęły z półek. „X"/ ukissek
Po burzy wokół alkoholu w tubkach sklepy wycofują go z półek. Producent alkoholu w tubkach Voodoo Monkey zdecydował o ich wycofaniu z rynku, a inspekcja jakości handlowej proponuje zmiany w prawie, aby w przyszłości nie dało się kupić alko-tubek. Wszystko wskazuje, że afera z alkoholem w saszetkach doprowadziła do pierwszej dymisji. 2 października stanowisko stracił Piotr Jabłoński, szef Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. Tubki z alkoholem przyśpieszyły prace nad zmianami w ustawie o wychowaniu w trzeźwości.

Spis treści

Dlaczego alkohol w tubkach wywołuje kontrowersje?

W ostatnich dniach na półkach sklepów pojawił się bardzo kontrowersyjny produkt - alkohol w tubkach Voodoo Monkey, który spotkał się z ostrą krytyką w społeczeństwie i wśród polityków, bo wyglądem przypomina popularne wśród dzieci musy owocowe, a to alkohol.

Alkohol w tubkach, jaka cena?

Jego cena za sztukę to 8,99 zł za 100 ml (9,99 zł w przypadku mocniejszej czystej wódki).

Szok wzbudza cały branding produktu, czyli opakowanie, fonty i kolorystyka, które przypominają stosowane w musach czy sokach dla dzieci.

"Małpki w saszetkach" znikają ze sklepów

I tak szybko, jak „małpki w saszetkach” pojawiły się w sklepach - tak szybko zniknęły z półek, np. Polomarketu, który poinformował, że ze skutkiem natychmiastowym wycofał ze sprzedaży kontrowersyjne tubki.

Co na to producent alkoholu w saszetkach?

Producent firma OLV S. A. uważa, że stała się ofiarą ataku: „Nie łamiemy prawa, a zrobiono na nas nagonkę. Alkoholowe saszetki nie są produktem dla dzieci. Mogą one też omyłkowo wypić szampon, ketchup czy musztardę oraz środki chemiczne pakowane w saszetki” - powiedział w rozmowie z money.pl Andrzej Gajowniczek, prezes firmy Real z Siedlec specjalizującej się w przetwórstwie warzyw i owoców (Real w 2020 r. utworzył spółkę Owolovo zajmującą się produkcją musów owocowych oraz smoothie. Później zmieniono nazwę spółki na OLV i to ona jest producentem Voodoo Monkey).

Swoje potępienie wyrazili najważniejsi politycy, w tym m.in. premier. Senatorka Partii Razem Anna Górska poprosiła o interwencję UOKIK. Zbulwersowany „małpkami w tubkach” jest też marszałek Sejmu Szymon Hołownia.

„Piszę to jako poseł, ale przede wszystkim jako ojciec. Szanowna firmo od wódy w saszetkach, to co robicie to zło w czystej postaci. Skoro chcecie już rozpijać nasze dzieci, zacznijcie im jeszcze może sprzedawać broń, w ramach „przeniesienia dziecięcej rywalizacji na nowy poziom realności”, czy jaki tam inny bullshit Wasz marketing wymyśli. Wstyd, wstyd, wstyd” – napisał Hołownia na swoim Instagramie.

W efekcie burzy wokół alko-tubek, spółka OLV zdecydowała o ich wycofaniu z rynku.

Zmiany w prawie nie pozwolą na alkohol w saszetkach?

W tej sprawie ważny komunikat wydał dr Przemysław Rzodkiewicz, główny inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Zobowiązał swoje organy do kontroli w ramach sprzedaży tego asortymentu: "Wszystkim nam w największym stopniu leży na sercu zdrowie i bezpieczeństwo naszych dzieci. Dlatego wszystkie działania, które podejmujemy, mają na celu zabezpieczyć konsumentów przed niebezpieczeństwami prowokowanymi przez agresywny marketing, np. poprzez ekspozycję alkoholu, która może zmylić konsumenta co to tożsamości produktu. W przypadku, gdy kontrolowane produkty poprzez opis, prezentację i etykietowanie będą wprowadzać w błąd co do tożsamości produktu, inspektorzy IJHARS zastosują surowe kary pieniężne oraz poinformują właściwe organy wydające zezwolenia na handel detaliczny napojami alkoholowymi. Zaproponowaliśmy już rozwiązania systemowe mające na celu skutecznie przeciwdziałać i ograniczyć ryzyko powtórzenia tego procederu w przyszłości".

Afera z saszetkami. Jest dymisja!

Wszystko wskazuje, że afera z alkoholem w saszetkach doprowadziła do pierwszej dymisji. Stanowisko stracił Piotr Jabłoński, szef Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.

"2 października minister Izabela Leszczyna przyjęła rezygnację Piotra Jabłońskiego – dyrektora Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom (KCPU) i odwołała go z zajmowanego stanowiska" – poinformowało Ministerstwo Zdrowia.

Tubki z alkoholem przyśpieszyły prace nad zmianami w ustawie o wychowaniu w trzeźwości

Przyśpieszyły prace nad zmianami w ustawie o wychowaniu w trzeźwości, dopisano przepisy ograniczające promocję alkoholu i zwiększające kary za jego niewłaściwą sprzedaż, będzie tam pewnie także kwestia opakowań - zapowiedział 2 października Wojciech Konieczny, wiceminister zdrowia.

Alkoholizm w Polsce

W Polsce liczba osób uzależnionych od alkoholu i nadmiernie pijących sięga od 4 do 5 mln, a osób wymagających leczenia od 1 mln do 1,2 mln.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski