Zmiany klimatu postępują szybciej niż jeszcze do niedawana sądzono. Fizyczne oddziaływania, które odczuwa społeczeństwo i gospodarka pojawiły się dużo wcześniej. Zdaniem ekspertów, udział biznesu w tym procesie jest kluczowy i obejmuje wiele aspektów. Przedsiębiorstwa biorą na siebie część ciężaru przeciwdziałania zmianom klimatu i dostosowywania się do nich, istotne jest również działanie na rzecz zwiększania świadomości społecznej dotyczącej zielonej transformacji oraz jej finansowanie.
- Sprawa jest fundamentalna. Myślę, że zarówno COP 26 w Glasgow ale też to wszystko, co dzieje się w Unii Europejskiej i w Polsce w zakresie energetycznej przemiany, wpływa na biznes w każdym sektorze- Tłumaczy w rozmowie z AIP Wojciech Hann, Prezes Zarządu Banku Ochrony Środowiska S.A.
- Cztery główne sektory biznesowe, które są „aktorami” zmiany to energetyka i ciepłownictwo ale także budownictwo, w tym standardy budownictwa mieszkaniowego i biurowego. Transport, zarówno indywidualny, jaki transport zbiorowy: drogowy, szynowy morski, a także powietrzny. Na koniec, szeroko pojęty przemysł- wylicza i dodaje, że te cztery sektory będą liderami zmiany. - Widać bardzo wyraźnie, że nie są one wyłącznie widzami ale są również uczestnikami- mówi.
Hann wyjaśnia, że klienci coraz częściej pytają o finansowanie oraz o to jak lepiej podejść do tego procesu, jakim jest wejście na ścieżkę „uzieleniania” czy ścieżkę obniżania emisji.
- Myślę, że jest pewna analogia pomiędzy zieloną transformacją dzisiaj, a tym co widzieliśmy 30 lat temu w dobie początku internetu. Wówczas również zadawano pytanie czy naprawdę strona www jest potrzebna w mojej firmie. Dzisiaj wszyscy widzimy, że czy, tylko jak szybko. Nie da się przeżyć bez internetu, podobnie, za chwilę, powszechna będzie świadomość, że nie da się przeżyć bez jakiegoś pomysłu na zieloną transformację- mówi.
Jego zdaniem każda firma, każdy przedsiębiorca powinien ten pomysł wypracować na własną miarę ale nie można udawać, że problemu nie ma, bo problem jest.
- Co więcej, pokolenie millenialsów, które coraz więcej będzie znaczyć od strony i siły zakupowej mierzonej zawartością portfela i zdolności decyzyjnych na poziomie politycznym i poziomie biznesowym, to pokolenie wymusza zainteresowanie biznesu aspektami ekologicznymi i aspektami zielonymi. Odwrotu nie ma, pytanie jak to robić w sposób mądry, przemyślany i sprawiedliwy- te pytania z nami zostają ale pytanie czy, myślę, że znalazło swoją odpowiedź- dodaje.
Ekspert wskazuje, że obecnie zawartość zielonego finansowania w bilansach polskich banków, nieprecyzyjnie szacuje się między 5 a 10 proc. ale w przeciągu najbliższych 10 lat będzie radykalnie się zwiększać.
Jaka będzie zima w tym roku? IMGW przedstawiło eksperymental...
