Wykonawcą prac jest firma Progreg z Krakowa, która wygrała przetarg ogłoszony pod koniec 2022 roku. Podpisana w marcu 2023 r. umowa opiewa na kwotę 2,5 mln zł. Drogowcy przed startem inwestycji informowali, że do przedsięwzięcia ma być wprowadzonych wiele innowacyjnych rozwiązań w tym:
- zielone wiaty, np. zielone dachy, stelaże do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką;
- zielone maty rozchodnikowe na torowisku w miejscach technologicznie do tego przystosowanych;
- elementy zmniejszające hałas i drgania, m.in. maty wibroizolacyjne;
- gumy wypełniające pustą przestrzeń w szynach tramwajowych na przejazdach rowerowych i przejściach dla pieszych;
- zadaszone parkingi rowerowe na pętlach;
- zintegrowana sygnalizacja świetlna na ciągu ul. Solskiego w systemie ITS.
Projektanci dużą część pracy opierają na własnych pomiarach i wizjach lokalnych w terenie. – Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku – mówi dyrektor ds. Zarządzania projektami w firmie Progreg Grzegorz Rychel.
– Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura. Fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy będą poszerzone z wydzielonymi pasami do skrętu. Na skrzyżowaniach zaprojektowaliśmy sygnalizacje świetlne. Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza wytyczymy dodatkowe przejście dla pieszych na wysokości centrum handlowego Kaufland. Skróci to wielu pieszym drogę na drugą stronę ulicy – dodaje.

Sporym utrudnieniem dla projektantów były różnica wysokości terenu między rondem Kujawskim, a ulicą Lenartowicza, ale torowisko udało się zaprojektować bez konieczności budowy dodatkowej infrastruktury w postaci murów oporowych czy obniżania przyległych jezdni. Obecnie największym wyzwaniem są kolizje podziemne i uzgodnienia z gestorami sieci. W ramach prac konieczna będzie przebudowa infrastruktury sieci gazowej, ciepłowniczej, energetycznej, a także odwodnienie i kanalizacja.
Jak mówi Grzegorz Rychel, pętla tramwajowa zlokalizowana zostanie za skrzyżowaniem ulic Solskiego z Bielicką. Powstanie tam spora podstacja trakcyjna, a część blaszanych garaży zostanie zlikwidowanych.
– Projektujemy torowisko między jezdniami aż do ul. J. Kossaka. Za ul. I. Skorupki torowisko się zakończy ślepo, a ulica zostanie zwężona do jednej jezdni. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach, aż do ronda Grunwaldzkiego – tłumaczy projektant.
Budowa torowiska na Szwederowie jest jedną z inwestycji, na którą miasto pozyskało dofinansowanie w ramach środków krajowych z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FenIKS). Na ten cel otrzymano 63,5 mln zł.
Obecnie trwające prace projektowe dotyczą 1,5 km odcinka do ul. Skorupki. Docelowo, aby lepiej skomunikować osiedla Szwederowo, Górzyskowo i część Błonia z centralną częścią miasta, ma zostać zrealizowany odcinek do ronda Grunwaldzkiego (całość 3,4 km).
