- Na Wojska Polskiego jedzie się teraz całkiem przyjemnie. Od ronda Kujawskiego na zielonym dojechałem aż pod stację Shella, gdzie zatrzymali mnie piesi na włączanych przez nich światłach. Z powrotem trasa też przebiegała bez komplikacji - podkreśla pan Dariusz z Kapuścisk.
[break]
Część kierowców dostrzega zmiany nie tylko w obrębie ulic i skrzyżowań, na których ITS już działa, ale również w ich sąsiedztwie. Ruch jest płynny również w okolicach działania ITS.
- Pamiętajmy, że to dopiero początki. System cały czas zbiera informacje i będzie się jeszcze kalibrował - zauważa Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy.
Jak skorzystać z zielonej fali?
- Kierowcy, którzy wjadą na zielonym świetle na skrzyżowanie, na każdym następnym również powinni mieć zielone. Warunek jest jeden - będą poruszali się zgodnie z przepisami, nie przekraczając 50 kilometrów na godzinę - wyjaśnia Krzysztof Kosiedowski.
Czy mocno wieje?
Wrażenie robi również tablica na ul. Wojska Polskiego, informująca o temperaturze na drodze, sile wiatru i pogodzie. Zwykle tego typu informacje kierowcy napotykają na autostradach i drogach ekspresowych.
- Nasze Inteligentne Systemy Transportowe są chyba najbardziej zaawansowane w Polsce. Dane pogodowe to tylko fragment informacji, które będą wyświetlane. I to nie w formie długich komunikatów słownych, a piktogramów, dzięki którym wszyscy szybko zorientują się, jaka jest sytuacja na drodze - mówi rzecznik. - Na tablicy będą pojawiać się również czerwone, żółte i zielone strzałki, informujące o alternatywnych trasach ruchu i czasie, w którym można je pokonać.
Jak klocki Lego
Cały system działa trochę jak klocki Lego. Nieważne, jaki zestaw się do nich dokupi i tak będzie pasować do pozostałych klocków. ITS chcemy rozwijać i jeśli to będzie tylko możliwe, aplikować o nowe środki na ten cel. Dla nas ważne jest to, że każde skrzyżowanie dopięte do systemu będzie z nim współgrać. Docelowo, jest to naszym marzeniem, chcielibyśmy wpiąć w ITS całe miasto. Na razie funkcjonuje on głównie w Śródmieściu i pobliskich dzielnicach - mówi Krzysztof Kosiedowski.
W ramach prac nad ITS zmodernizowano między innymi 45 istniejących sygnalizacji świetlnych oraz zainstalowano 7 nowych, system monitoringu wizyjnego, zapewniający obsługę 40 szybkoobrotowych kamer nadzoru wizyjnego, system ponad 50 kamer automatycznej rejestracji cech pojazdów, połączenia kablowe światłowodowe - ok. 30 km wraz z urządzeniami przyłączeniowymi oraz stworzono Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem.