https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pasy i światła zastąpiły kładkę na Wyżynach w Bydgoszczy. Jakie są pierwsze opinie?

Jarosław Więcławski
Rozbiórka kładki budziła duże emocje. Opinie o przejściu również są podzielone.
Rozbiórka kładki budziła duże emocje. Opinie o przejściu również są podzielone. Tomasz Czachorowski
Na początku sierpnia zakończono prace związane z rozbiórką kładki na Wyżynach i budową nowego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną na Wojska Polskiego w Bydgoszczy. Sprawdziliśmy, jak zmiany oceniają kierowcy, motorniczy, pasażerowie komunikacji miejskiej oraz piesi.

Chwilę po wprowadzeniu zmian w organizacji ruchu policjanci przeprowadzili przy nowym przejściu akcję „Bezpieczny pieszy”. W wyścigu na nieprzestrzeganie przepisów „górą” byli kierujący autami, którzy popełnili 68 wykroczeń. Jak informowała Komenda Miejska Policji, głównie były one związane z przekraczaniem prędkości w rejonie przejścia. Piesi, co zarejestrowały kamery monitoringu, popełnili 47 wykroczeń, z czego 36 to przechodzenie przez jezdnię w miejscu niedozwolonym, a 5 niezastosowanie się do sygnalizacji świetlnej.

Jeśli przyjrzeć się statystykom z innych miejsc, dane są porównywalne. Na początku sierpnia policjanci przyglądali się sytuacji w rejonie innego przystanku przy Wojska Polskiego, gdzie ujawniono blisko 150 wykroczeń. W komentarzach dotyczących akcji nie brakuje jednak głosów, że zastąpienie kładki przejściem może przyczynić się do zmniejszenia bezpieczeństwa.

– Likwidowanie bezkolizyjnych rozwiązań dla pieszych czy innych uczestników ruchu i budowanie kolizyjnych jest cofaniem się w rozwoju. To zaprzeczenie sensu budowy wiaduktów czy tuneli nad lub pod torami kolejowymi by uniknąć śmiertelnych wypadków – ocenia jeden z komentujących.

Koordynacja do poprawki

W trakcie trwania inwestycji Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy wielokrotnie podkreślał, że nowa sygnalizacja świetlna będzie skoordynowana ze światłami w rejonie ul. Magnuszewskiej, co spowoduje, że pokonanie drogi będzie płynne. – Po uruchomieniu sygnalizacji, na bieżąco będziemy monitorować sytuację na tym odcinku, aby w pełni zoptymalizować ustawienia nowych świateł i dostosować je do natężeń ruchu – zadeklarowali drogowcy.

Na razie uwagi bydgoszczan wskazują, że nie wszystko jeszcze działa płynnie i prawidłowo. – Tam jest coś poważnie skaszanione z cyklem. Stałem dobre kilka minut i ani piesi ani auta nie mieli zielonego. Dziwaczne ustawienie bez żadnego sensu. Trzeba było chociaż pieszych puścić, bo kierowcom tramwaj obojętny, a pieszym jednak może uciec – stwierdza pan Przemysław.

– Póki co priorytet nie działa dobrze, ale wiemy, że coś robiono przy tym systemie. W piątek tramwaje miały priorytet, w weekend znów to nie działało. Teraz znowu wygląda jakby było ok. Sama zmiana kładki na przejście z punktu widzenia tramwajów nie jest dużą różnicą. Największym problemem jest to, że światła, wbrew temu co mówiono, nie są skoordynowane z tymi przy skrzyżowaniu z Magnuszewską – ocenia bydgoski motorniczy.

– Szczerze mówiąc spodziewałem się, że będzie gorzej. Co prawda nie jeżdżę tą trasą po dwa razy dziennie, z pracy i do, ale przejeżdżając tam kilka razy nie odczułem różnicy. Światła nie są chyba jeszcze najlepiej zsynchronizowane, ale sam przejazd zajął mi może minutę dłużej niż wcześniej – mówi pan Tomek.

Krótka wizyta na miejscu w poniedziałek po godz. 16 pozwala zweryfikować uwagi mieszkańców. Priorytet dla tramwajów w tym czasie działa. Gdy pojazd podjeżdża na przystanek, zapala się czerwone światło dla pieszych. Sam czas oczekiwania na zapalenie sygnału zielonego nie różni się wiele od innych miejsc w Bydgoszczy. Trzy przejścia da się pokonać w jednym cyklu.

Od razu da się zauważyć, że nie ma koordynacji świateł z tymi przy Magnuszewskiej. Gdy kierowcy zatrzymują się przy dawnej kładce, chwilę później muszą zatrzymać się jeszcze raz – podobnie działa to w drugą stronę. Korków jednak nie ma, ruch odbywa się dość płynnie, choć jak zmiany wpłynęły na czas przejazdu łatwiej będzie zweryfikować jesienią.

Inwestycje, jak informowali drogowcy, realizowano przede wszystkim z myślą o seniorach i osobach z niepełnosprawności. Nowe rozwiązanie ma im ułatwić korzystanie z przystanków tramwajowych. Wiosną 2022 roku przeprowadzono w sprawie kładki konsultacje społeczne. Mieszkańcy opowiedzieli się za nową konstrukcją – zagłosowało za tym rozwiązaniem 1648 osób, przy 958 głosach na przejście dla pieszych. Drogowcy tłumaczyli, że decyzję o rozbiórce podjęli po analizie wielokryterialnej, uwzględniając głosy wielu organizacji społecznych, które opowiadały się za rozbiórkę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Świat żegna Franciszka. Tłumy wiernych na Placu św. Piotra

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski