Zdarzyło się kiedyś w Bydgoszczy. W czynie społecznym zbudowali... tramwaj

Krzysztof Błażejewski
NAC
W czasach „wyścigu” pracy po II wojnie światowej bardzo modne było podejmowanie zobowiązań, ustanawianie rekordów, a także wymyślanie nowych rozwiązań technicznych i technologicznych.

Autorami nowych rozwiązań stawać się mieli nie tylko inżynierowie, lecz także prości robotnicy. Chodziło o udowodnienie, że klasa robotnicza to sól narodu i to w niej tkwi główny potencjał rozwoju kraju. Do tego dochodziła jeszcze konieczność propagowania działań o charakterze bezinteresownym, czyli tzw. czynów społecznych. Niczego lepszego zatem nie można było w Miejskich Zakładach Komunikacyjnych w Bydgoszczy zrobić, niż... skonstruować nowy wóz tramwajowy po godzinach.

Nic dziwnego, że takie zachowanie bydgoskich tramwajarzy, jakie miało miejsce u progu wiosny 1950 roku, zostało odpowiednio nagrodzone i nagłośnione propagandowo: „Tramwaj numer 18! Pierwszy nowoczesny wóz tramwajowy jednokierunkowy zbudowali warsztatowcy MZK - pisała bydgoska prasa. - Z wnętrza remizy wyjeżdża nowoczesny wóz tramwajowy (...) Swoim wyglądem przypomina znane sylwetki zgrabnych wozów z Chorzowa, kursujących na warszawskiej trasie W-Z (...) Jego niezwykłość polega na tym, że jest pierwszym w Bydgoszczy wozem tak dużym o charakterze „wielkomiejskim” oraz, iż jest pierwszym w Polsce wozem jednokierunkowym”.

Prototyp tramwaju o numerze bocznym 18 został wprowadzony do eksploatacji na linię numer 1. Jak sprawdzono w praktyce, wygodnie mieściło się w nim 65 pasażerów, a ściśniętych jak przysłowiowe śledzie mogło jechać nawet 120! Uzyskano to na skutek zmyślnego manewru, polegającego na usunięciu silnika i układu kierowniczego z jednej strony, co wyjaśnia używaną nazwę tramwaj jednokierunkowy. Nie można było nim jechać w obie strony, zawracając na prostym odcinku torów, lecz trzeba było kurs kończyć na pętli. Najważniejszym osiągnięciem było jednak obniżenie kosztów. Wóz skonstruowany w bydgoskich MZK kosztował 2,5 mln, a nie 18 mln, bowiem tyle warte były tramwajowe wozy silnikowe, produkowane w Chorzowie. Twórcy tramwaju obiecali, że zajmą się w następnej kolejności (także społecznie) zabudową otwartych pomostów w innych kursujących po Bydgoszczy wozach.

Milionowe kary za "cudowną" pościel i garnki

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
borek

Jezeli przed wojna bylo tak super i bezinteresownie to czemu dopiero w PRL powstala wspaniala idea czynow spolecznych? Dlatego ze przed wojna obszarnicy i kapitalisci nie zrobili by nic za darmo dla nikogo, a robotnicy i chlopi byli zbyt biedni i glodujacy aby miec sile i ochote zeby robic cokolwiek za darmo.

d
druh 90+ 6 BDH

To było Patriotyczne Pokolenie Przedwojenne, a nie Petrusowate nowoczesne umoczone we Frankach bankierów szwajcarskich, czy też zaplute schetynowe reakcjoniści utraconej władzy PO ulicach Stolicy się Wałęsujące. Brygadzistą przy budowie tego tramwaju w nadgodzinach społecznie przepracowanych za frico z PATRIOTYCZNEGO OBOWIĄZKU, był Pan Łapawa, przedwojenny druh - Chłop na schwał, z "łapą" jak bochen wiejskiego Chleba. Tam nie było u Niego ""czy się stoi czy się leży 2 tyś. się należy" jak to wprowadzili sekretarze KM i KW PZPR, które dzisiaj w nagrodę za tę maksymę w unijnym Parlamencie w Brukseli posłują. Taka to niestety PRAWDA i tego nie da się ukryć Kochani Bydgoszczanie.

k
koresz

Kiedys ludzie byli patriotami I robili cos za darmo dla swojego Kraju. Dzis te wredne, roszczeniowe pisiory tylko chca brac a nie dac nic od siebie. Jakie to typowo katolickie....

j
jok

Musi o coś chodzić? Zwykła, ciekawa historia z życia naszego miasta, tyle.

j
jaro

Ten tramwaj ewidentnie jedzie z ul. Mostowej... Później rozebrano to torowisko i z tego kierunku trzeba było pomykać pieszo...

i
iks

Teraz podobne robią w pesie.

c
cezar

no i o co chodzi? o udowodnienie ze klasa robotnicza to glupki?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3