Zakłady Chemiczne „Nitro-Chem” z cofniętym pozwoleniem wodnoprawnym

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Zaktualizowano 
Dariusz Bloch
- W związku z nieprawomocną decyzją Dyrektora RZGW w Gdańsku PGW „Wody Polskie” informujemy, że spółka złoży odwołanie do Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego "Wody Polskie" i prowadzić będzie nieprzerwaną produkcję, terminowo realizując kontrakty - uspokaja "Nitro-Chem".

- Postępowanie administracyjne dotyczące cofnięcia pozwolenia wodnoprawnego zostało wszczęte w 2016 roku na wniosek CHEMWIK sp. z o.o. w Bydgoszczy, prowadzącej oczyszczalnię „Kapuściska”, będącej spółką zależną Miejskich Wodociągów i Kanalizacji, które odmówiły przyłączenia Z. Ch. „Nitro-Chem” do swojej sieci - w oświadczeniu przypomina "Nitro-Chem".

- Zwracamy uwagę, że w przedmiotowej decyzji Dyrektor RZGW podzielił stanowisko i argumentację „Nitro-Chem” S.A. w sprawie nierównego traktowania spółki przez CHEMWIK sp. z o.o. i bezpodstawnego oskarżania spółki o rzekome odprowadzanie ścieków niezgodnych z przyjętymi przez organy rządowe normami środowiskowymi (jakościowymi). Jak czytamy w decyzji: „Gdyby w pozwoleniu wodnoprawnym przyjęto wskaźniki zanieczyszczeń w ściekach do kanalizacji (...) nie byłoby żadnych przekroczeń jakości odprowadzanych ścieków. Nie zrozumiałym jest zatem dlaczego właściciel kanalizacji narzuca takie zaostrzenia, gdyż może zgodnie z obowiązującym prawem w zależności od dopuszczalnego obciążenia oczyszczalni ładunkiem tych zanieczyszczeń ustalać dowolną ich wielkość”.

- RZGW odniósł się również do jakości ścieków odprowadzanych przez oczyszczalnię „Kapuściska” prowadzoną przez CHEMWIK, wskazując, że ścieki przyjmowane z „Nitro-Chemu” nie zagrażają środowisku: „Jak wynika z pisma WIOŚ, od 2016 r. nie nałożono na CHEMWIK kar administracyjnych za przekroczenie wartości wskaźników w ściekach odprowadzanych do środowiska”.

RZGW w uzasadnieniu decyzji wskazał także na niezasadność części zgłoszenia dokonanego przez CHEMWIK. „W toku niniejszego postępowania CHEMWIK zwracał uwagę, że w ściekach odprowadzanych do kanalizacji znajdują się związki dinitrotoluenu (DNT) i trinitrotoluenu (TNT) załączając analizę 28 związków, które nie są przedmiotem tego postępowania, gdyż nie są wymienione w pozwoleniu wodnoprawnym. W rozporządzeniu Ministra Środowiska te wskaźniki nie są wymienione jako substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego, których wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego i nie określa ich wartości dopuszczalnych ani w ściekach odprowadzanych do wód, ani w ściekach do kanalizacji”.

Administracyjny konflikt nie ma wpływu na bieżącą działalność firmy. Ścieki nadal będą przyjmowane i oczyszczane przez Chemwik, a "Nitro-Chem" będzie za nie płacił.

Poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie Miejskie Wodociągi i Kanalizację. Jak tylko otrzymamy odpowiedź, opublikujemy ją.

Rozpoczęła się rozbiórka wiaduktu na wylocie z Bydgoszczy:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

4don
2019-06-13T23:07:43 02:00, mateusz d.:

Gdyby było tak cudownie jak nitrochem "oświadcza" to bym im koledzy z państwowej instytucji (bo nitrochem też jest państwowy) pozwolenia nie cofnęli. A jednak to zrobili, to znaczy, że musieli mieć faktycznie takie przesłanki, na które oka nie da rady przymknąć.

Dla mnie jako mieszkańca najważniejsze jest, czy mogę czuć się bezpieczny o zdrowie moje i mojej rodziny, czy mnie nie trują. A w przypadku nitrochemu są niestety w tej kwestii wątpliwości.

2019-06-14T08:25:13 02:00, Gość:

a czytałeś to oświadczenie ze zrozumieniem? Przeczytałeś, co piszą Wody Polskie o jakości ścieków? Podpowiem - właśnie to, że nie masz się czego bać.

Jak się nie ma czego bać skoro autentycznie im cofnęli pozwolenie. Liczą się fakty, a nie oświadczenia. A faktem jest, że Wody Polskie zabrały Nitro-Chemowi pozwolenie, a jego nie zabiera się za "niewinność".

M
Mieszko
2019-06-14T18:03:23 02:00, Mieszkaniec:

Nitroche truje nas. Zróbmy cis z tym. To zdrowie basze i naszych rodzin.!

wróć do tekstu, przeczytaj raz jeszcze ze zrozumieniem...

G
Gość

To faktycznie zastanawia ze spółka państwowa cofnęła spółce państwowej jaką jest Nitrochem pozwolenie. To niestety dla nas mieszkańców nie brzmi dobrze...

M
Mieszkaniec

Nitroche truje nas. Zróbmy cis z tym. To zdrowie basze i naszych rodzin.!

y
ytong
2019-06-13T23:07:43 02:00, mateusz d.:

Gdyby było tak cudownie jak nitrochem "oświadcza" to bym im koledzy z państwowej instytucji (bo nitrochem też jest państwowy) pozwolenia nie cofnęli. A jednak to zrobili, to znaczy, że musieli mieć faktycznie takie przesłanki, na które oka nie da rady przymknąć.

Dla mnie jako mieszkańca najważniejsze jest, czy mogę czuć się bezpieczny o zdrowie moje i mojej rodziny, czy mnie nie trują. A w przypadku nitrochemu są niestety w tej kwestii wątpliwości.

2019-06-14T00:34:01 02:00, Bb:

Święta racja. Tylko pewnie jak zwykle sprawa zostanie zamieciona pod dywan A ewentualne kary dostanie oczyszczalnia bo nie umie oczyścić ścieków których się nie da oczyścić. To jest zbrojeniowka tam liczy się kasa A nie srodowisko

taaaak, a świstak... inne fabryki na swiecie pozamykane, to i polską trzeba zamknąć. a materialy wybuchowe do kopalni najlepiej brac z Chin albo Rosji bo tam najlepiej dbają o środowisko ;)

e
ew

Nareszcie ktoś z urzędów widzi o co naprawdę chodzi - o kasę. Dlaczego bydgoski przemysł dający pracę setkom ludzi i przynoszący zyski jest inaczej traktowany przez miejską społkę? ścieki w normie, ale dym trzeba kręcić...

G
Gość
2019-06-13T23:07:43 02:00, mateusz d.:

Gdyby było tak cudownie jak nitrochem "oświadcza" to bym im koledzy z państwowej instytucji (bo nitrochem też jest państwowy) pozwolenia nie cofnęli. A jednak to zrobili, to znaczy, że musieli mieć faktycznie takie przesłanki, na które oka nie da rady przymknąć.

Dla mnie jako mieszkańca najważniejsze jest, czy mogę czuć się bezpieczny o zdrowie moje i mojej rodziny, czy mnie nie trują. A w przypadku nitrochemu są niestety w tej kwestii wątpliwości.

a czytałeś to oświadczenie ze zrozumieniem? Przeczytałeś, co piszą Wody Polskie o jakości ścieków? Podpowiem - właśnie to, że nie masz się czego bać.

G
Gość
2019-06-13T23:07:43 02:00, mateusz d.:

Gdyby było tak cudownie jak nitrochem "oświadcza" to bym im koledzy z państwowej instytucji (bo nitrochem też jest państwowy) pozwolenia nie cofnęli. A jednak to zrobili, to znaczy, że musieli mieć faktycznie takie przesłanki, na które oka nie da rady przymknąć.

Dla mnie jako mieszkańca najważniejsze jest, czy mogę czuć się bezpieczny o zdrowie moje i mojej rodziny, czy mnie nie trują. A w przypadku nitrochemu są niestety w tej kwestii wątpliwości.

kolego czytaj tekst ze zrozumieniem. Parametry ścieków z Nitrochemu mieszczą się z rządowych standardach. To lokalna spółka pt. Chemwik gra nie czysto.

b
box

Czy ktoś z komentujących czyta ze zrozumieniem? Urząd pisze, że normy dla nitrochemu niezrozumiałe to znaczy wieksze niz dla pozostałych uzytkowników kanalizy. A ścieki fabryczne niczego w tej oczyszczalni miejskiej nie psują.

B
Bb
2019-06-13T23:07:43 02:00, mateusz d.:

Gdyby było tak cudownie jak nitrochem "oświadcza" to bym im koledzy z państwowej instytucji (bo nitrochem też jest państwowy) pozwolenia nie cofnęli. A jednak to zrobili, to znaczy, że musieli mieć faktycznie takie przesłanki, na które oka nie da rady przymknąć.

Dla mnie jako mieszkańca najważniejsze jest, czy mogę czuć się bezpieczny o zdrowie moje i mojej rodziny, czy mnie nie trują. A w przypadku nitrochemu są niestety w tej kwestii wątpliwości.

Święta racja. Tylko pewnie jak zwykle sprawa zostanie zamieciona pod dywan A ewentualne kary dostanie oczyszczalnia bo nie umie oczyścić ścieków których się nie da oczyścić. To jest zbrojeniowka tam liczy się kasa A nie srodowisko

m
mateusz d.

Gdyby było tak cudownie jak nitrochem "oświadcza" to bym im koledzy z państwowej instytucji (bo nitrochem też jest państwowy) pozwolenia nie cofnęli. A jednak to zrobili, to znaczy, że musieli mieć faktycznie takie przesłanki, na które oka nie da rady przymknąć.

Dla mnie jako mieszkańca najważniejsze jest, czy mogę czuć się bezpieczny o zdrowie moje i mojej rodziny, czy mnie nie trują. A w przypadku nitrochemu są niestety w tej kwestii wątpliwości.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3