MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zabytkowa śmieciarka jak nowa. Zakończył się długi remont 40-letniego Jelcza

Dorota Witt
Śmieciarka bębnowa na bazie Jelcza 315 wyprodukowana została w 1977 r.
Śmieciarka bębnowa na bazie Jelcza 315 wyprodukowana została w 1977 r. Pro Natura
Pro Natura odrestaurowała 40-letniego Jelcza. Remont trwał kilka miesięcy. Zadbano o szczegóły, by podkreślić jej historyczną, a dziś i edukacyjną wartość. Zabytkowy pojazd będzie brał udział w miejskich imprezach.

- Cały proces odbudowy trwał kilka miesięcy, pojazd otrzymał „standardowe” malowanie z epoki. Pierwotnie był w barwach wojskowych, ponieważ „bazą” jest egzemplarz o numerze rejestracyjnym UAX9438, pochodzący z zasobów Agencji Mienia Wojskowego. Podczas odbudowy największym wyzwaniem było pokonanie wszechobecnej korozji, ale także dbałość o szczegóły, jak choćby wyposażenie kokpitu - relacjonuje Maciej Federowicz z Pro Natury.

Ratunek przed zezłomowaniem

Pomysł na takie niecodzienne doposażenie floty powstał w związku z realizowaną przez ProNaturę kampanią edukacyjną. To sposób na to, by rozpocząć opowieść o dziedzictwie historycznym, pokazać jak przez lata zmieniła się branża, ale i na uchronienie zabytkowego pojazdu przed... złomowaniem. - Nie bez znaczenia jest fakt, że ProNatura jest partnerem miejskiego Szlaku Wody, Przemysłu i Rzemiosła w Bydgoszczy TeH2O. Mimo że auto jest w 100 procentach sprawne, uspokajamy – nie będziemy go używać do działalności związanej z odbiorem odpadów - zastrzega Maciej Federowicz.

Co to za pojazd?

  • Śmieciarka bębnowa na bazie Jelcza 315 wyprodukowana została w 1977 r.
  • Zastosowano w niej nowy 6-cylindrowy, pionowy silnik wysokoprężny model SW 680.
  • Do tego silnika dostosowano 5-biegową skrzynię przekładniową.
  • Silnik 6-cylindrowy ZS, SW 680/ 1 ustawiony jest nad osią przednią.
  • Przy średnicy cylindra 127 mm i skoku tłoka 146 mm ma objętość skokową 11 100 cm³.
  • Silnik ten przy stopniu sprężania 15,8 osiąga moc 147 kW (200 KM) przy 2200 obr/min, a maksymalny moment obrotowy wynosi 743 Nm przy 1200 obr/min.

Cały proces odbudowy trwał kilka miesięcy, pojazd otrzymał „standardowe” malowanie z epoki. Pierwotnie był w barwach wojskowych, ponieważ „bazą” jest egzemplarz o numerze rejestracyjnym UAX9438, pochodzący z zasobów Agencji Mienia Wojskowego.

Śmieciarka będzie na co dzień wyeksponowana w siedzibie spółki Pro Natura. Powstaje właśnie dedykowana wystawa, pokazująca etapy prac przywracania Jelcza do świetności. Spółka zamierza poszerzyć „historyczną” ofertę: - Wkrótce na naszej stronie internetowej powstanie specjalna zakładka poświęcona historii usług komunalnych w naszym mieście - zapowiada Maciej Federowicz.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jakie gwiazdy wystąpią w Paryżu?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski