Koszty związane z wymianą są wyliczone: całe przedsięwzięcie pochłonie 22,41 mln zł, prawie połowę - 10,06 mln - pokryje dotacja z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Nie było o nią łatwo: Bydgoszcz zakwalifikowała się na listę samorządów, które uzyskają 45-procentowe wsparcie w konkursie „Sowa” (zadaniem tego programu jest wspieranie przedsięwzięć poprawiających efektywność energetyczną systemów oświetlenia ulicznego). Tym dziwniejsze więc, że pytani przez „Express” urzędnicy nie byli w stanie konkretnie odpowiedzieć ile oszczędności przyniosą te działania.
[break]
Przetarg na tańszą energię
W ponad 7300 z 12 tys. latarni, o które utrzymanie dba ZDMiKP, zostaną zamontowane oprawy LED. - Na razie będzie to duży wydatek, ale w perspektywie kilkunastu lat jeszcze większe oszczędności - informuje Biuro Obsługi Mediów i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta. - Łącznie koszt poboru energii i napraw w ciągu roku oscyluje wokół 14 mln zł. Za taką kwotę można na przykład kupić kilkanaście nowych autobusów lub wybudować kolejny most.
Od trzech lat miasto próbuje obniżać te koszty, kupując energię elektryczną w przetargu publicznym (pisaliśmy o tym niedawno, a dziś na 7 stronie publikujemy list prezesa zarządu KGZ Energia - przyp. red.). Dzięki wymianie istniejących energochłonnych opraw sodowych na nowoczesne energooszczędne oprawy LED możliwe będą dalsze oszczędności.
Usterki monitorowane
Przy okazji wymiany miejskie oświetlenie stanie się nowoczesnym, inteligentnym systemem:
- Latarnie zostaną wyposażone w urządzenia do inteligentnego sterowania oraz redukcji mocy. Przewiduje się wykonanie zdalnego monitoringu pracy urządzeń. Informacje z czujników latarni będą dotyczyły poboru mocy, zmniejszenia strumienia światła i ewentualnych awarii. Urządzenie ma przesyłać je bezpośrednio do
Wydziału Utrzymania ZDMiKP. Dzięki temu tego typu usterki nie będą zgłaszanie tylko przez inspektorów i bydgoszczan, co ma skrócić czas oczekiwania mieszkańców na naprawę uszkodzonej lampy - informuje Urząd Miasta.
Wiedzą, kiedy mocniej świecić
- Dodatkowo oprawy będą świeciły zróżnicowanym strumieniem światła w zależności od natężenia ruchu - dodaje Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP. - Na oprawie zamontowany zostanie czujnik, który będzie monitorował liczbę samochodów, poruszających się po jezdni. Przy dużym natężeniu ruchu oprawa będzie świeciła pełną mocą, a gdy natężenie ruchu będzie mniejsze, to i światło słabsze.
Właśnie testowanych jest 20 nowoczesnych opraw, które mają poprawić efektywność świecenia i zapewnić mniejsze zużycie energii.
ZDMiKP niebawem rozpisze przetarg na wymianę części ulicznego oświetlenia, zakończenie prac zaplanowano na III kwartał przyszłego roku.