Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Za 14 miesięcy pojedziemy całą trasą

Paweł Smoliński
Fot. materiał urzędu miasta bydgoszczy
W maju rozpocznie się budowa kolejnego etapu Trasy Uniwersyteckiej. Wczoraj w ratuszu miasto podpisało w tej sprawie umowę z wykonawcą robót.

Drugi etap budowy Trasy Uniwersyteckiej zakłada wybudowanie „tylko” niespełna 500 metrów nowej drogi. Jednak dzięki temu krótkiemu odcinkowi, powstanie kompletna trasa, która wyprowadzi ruch z centrum miasta na wschodnie obrzeża Bydgoszczy.

- Podpisujemy pierwszą z czterech umów, związanych z budową infrastruktury drogowej w mieście ze wsparciem unijnym - cieszył się wczoraj prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Pod względem wartości, jest to najmniejsze zadanie, jednak bardzo ważne, bo pozwoli zamknąć inwestycję, której pierwszy etap rozpoczął się w 2011 roku.

- Zadanie to zakłada przede wszystkim budowę nowej, 
blisko 500-metrowej ulicy, łączącej Wojska Polskiego z al. 
Jana Pawła II i ul. Glinki - wyjaśnił wiceprezydent Mirosław Kozłowicz.

- Na odcinku od Wojska Polskiego do ul. Ujejskiego zaprojektowano dwie jezdnie o szerokości 7 metrów. Obie będą posiadać po swoich zewnętrznych stronach ścieżki rowerowe i chodniki. Dodatkowo w tym rejonie zostanie przebudowane skrzyżowanie ul. Ujejskiego z ul. Karpacką. Na jego miejscu zaprojektowano 
4-wlotowe rondo.

Nad ulicą Jana Pawła II powstanie wiadukt - dodaje wiceprezydent.

Zmodernizowana zostanie również ulica Glinki na odcinku od Cmentarnej do skrzyżowania z Magnuszewską, gdzie wybudowane zostanie również 4-wlotowe rondo. Na ul. Glinki powstaną bezpieczne przejścia dla pieszych z azylami.
- Budowę II etapu Trasy Uniwersyteckiej rozpoczniemy w maju, a zakończymy do czerwca przyszłego roku - zapowiedział Michał Niemyt, wiceprezes Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów „Kobylarnia”, z którym miasto podpisało umowę na prowadzenie robót. - Będziemy prowadzić budowę etapami, by mieszkańcy odczuli jak najmniej utrudnień związanych z tą inwestycją.

Warto wiedzieć, że pierwsze pomysły na Trasę Uniwersytecką, choć pod inną nazwą, pojawiły sie już w latach 40. ubiegłego wieku, kiedy Bydgoszcz była pod okupacją hitlerowską.

Na niemieckich planach miasta zaczęto wtedy zaznaczać planowane przeprawy mostowe na Brdzie. Wśród nich znajdowała się część obecnej Trasy Uniwersyteckiej.

Po wojnie wrócono do tych pomysłów, a drogę zaczęto ujmować w dokumentach planistycznych. - Korytarz pod trasę na Wzgórzu Wolności wpisano do miejscowego planu zagospodarowania z lat 70. XX wieku oraz kolejnych studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego - mówi Mirosław Kozłowicz.

W latach 2010-13 trwała budowa I etapu Trasy Uniwersyteckiej (między ulicami Berwińskiego i Wojska Polskiego). Kosztowała 213 mln zł. Jej kluczowym elementem jest most Uniwersytecki z 70-metrowym pylonem w formie dwóch przenikających się podków. Inwestycję udało się zrealizować dzięki unijnemu dofinansowaniu (93 mln zł).

W 2013 roku rozpoczęły się prace nad projektem przedłużenia Trasy Uniwersyteckiej. W 2016 roku ZDMiKP otrzymał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Rok wcześniej udało się zmienić status drogi. Dzięki zaliczeniu jej do wojewódzkich, budowa dofinansowana zostanie ponownie z funduszy unijnych na poziomie około 70 proc.

28,5

miliona złotych to koszt pracbudowlanych II etapu Trasy Uniwersyteckiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!