=Co się dzieje na placu budowy tak zwanej Trasy Nowouniwersyteckiej? - Przez kilka ostatnich tygodni, na zamkniętych odcinkach drogi usuwane były wszelkie kolizje sieci biegnących pod powierzchnią zaplanowanych w projekcie jezdni, powstała też nowa kanalizacja deszczowa - zawiadamia w kolejnym raporcie Biuro Prasowe Urzędu Miasta Bydgoszczy.
Wiadomości jest jednak więcej: ulica Niziny zyskuje właśnie twardą nawierzchnię, przygotowywany jest materiał do wykonania nasypów w rejonie planowanego wiaduktu nad al. Jana Pawła II. Z kolei na skrzyżowaniu ul. Magnuszewskiej i Glinki powstają dolne warstwy konstrukcyjne nowych jezdni dochodzących do nowego ronda. Prace ziemne prowadzone są też na odcinku od ul. Wojska Polskiego do Ujejskiego.
W Bydgoszczy będą nowe ronda
Na początku sierpnia drogowcy pojawią się przy wiadukcie nad ul. Jana Pawła II . Pierwszym etapem prac będzie palowanie terenu. Powstanie około 500 metrów drogi łączącej ul. Wojska Polskiego z al. Jana Pawła II , nową nawierzchnię zyska także ul. Glinki (od JP II do Magnuszewskiej). Na al. Jana Pawła II powstanie wiadukt, a skrzyżowania ulic Ujejskiego i Karpackiej oraz Glinki i Magnuszewskiej zastąpią nowe ronda.
Pojedź na ciekawą wycieczkę. Trwają zapisy
Przypomnijmy, że w 2013 roku zakończyła się pierwsza część tego wielkoformatowego projektu, czyli budowa mostu nad Brdą łączącego ulice Ogińskiego i Jagiellońską z Wojska Polskiego. Drugi etap tworzenia Trasy Uniwersyteckiej to przede wszystkim budowę nowej, blisko 500-metrowej ulicy łączącej Wojska Polskiego z al. Jana Pawła II i ul. Glinki.
Dalszy ciąg na drugiej stronie. Kliknij poniżej i czytaj.
Na odcinku od Wojska Polskiego do ul. Ujejskiego powstaną dwie jezdnie o szerokości 7 metrów. Przebudowane zostanie również skrzyżowanie ul. Ujejskiego z ul. Karpacką. Na jego miejscu zaprojektowano czterowlotowe rondo. Na wniosek mieszkańców już w trakcie prac korygowano oznakowanie oraz wytyczono alternatywne dojazdy do kilku posesji. Wykonawca, „PBDiM Kobylarnia” zakłada, że odcinek od ul. Boya--Żeleńskiego do Magnuszewskiej będzie przejezdny z końcem września. Część prac na kolejnym odcinku ul. Glinki od Jana Pawła II do Boya- Żeleńskiego będzie odbywać się bez wyłączenia z ruchu.
Trasę Uniwersytecką planowano już dawno temu
Pierwsze pomysły na Trasę Uniwersytecką pojawiły się już w latach 40. ubiegłego wieku. Już na niemieckich planach Bydgoszczy zaznaczano planowane przeprawy mostowe na Brdzie. Wśród nich znalazła się też część obecnej Trasy Uniwersyteckiej. Również zaraz po wojnie wracano do tych projektów.
Posłowie kłócą się o budowę trasy S10
Trasa Uniwersytecka jest w dokumentach planistycznych od wielu lat, m.in. w Miejscowym planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego Bydgoszczy z 1976 roku. Bloki przy ulicach Chorwackiej i Karpackiej zostały postawione w takim miejscu, by nie uniemożliwiać realizacji dawnych planów. Kolejny raz wizja trasy powtarza się w innych opracowaniach m.in. w miejscowym planie zagospodarowania z 1997 roku. TU była też ujmowana we wszystkich studiach uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego miasta Bydgoszczy od 1999 roku i we wszystkich jego kolejnych wersjach.
Mieszkańcy uważnie przyglądają się postępom prac. - Po tramwaju do Fordonu to kolejna inwestycja, o której słyszałem już od dzieciństwa - mówi pan 78-letni Bernard z Wyżyn. - Mam nadzieję, że doczekam jeszcze widoku tramwajów jadących ulica Kujawską i na Błonie , bo i takie wizje włodarze miasta snuli kilkadziesiąt lat temu. Dopiero wtedy miasto będzie dobrze i ekologicznie skomunikowane - uważa senior.
WIDEO: Latamy nad Szwederowem