– Od kilku lat realizujemy doświetlanie przejść dla pieszych. Rozpoczęliśmy też kilka lat temu budowę przystanków wiedeńskich, które umożliwiają korzystanie z komunikacji osobom starszym i mającym problem z poruszaniem się. Wprowadzamy szereg ułatwień, ale przede wszystkim możliwości bezpiecznego poruszania się na nowych realizowanych inwestycjach. Wyposażmy je w ścieżki rowerowe, chodniki i oczywiście sygnalizację świetlną, a przejścia dla pieszych są odpowiednio oświetlone – przekazał Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy.
Przypomniał, że prezydent miasta w 2018 roku powołał Zespół ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, w którego skład wchodzą m.in. przedstawiciele ZDMiKP, policji, straży miejskiej czy pracownicy uczelni. Od tego czasu rozpoczęto również akcję doświetlania przejść dla pieszych. Do końca 2023 roku doświetlono ich 120, a w 2024 r. planowane jest doświetlenie kolejnych 32 przejść. Na liście znalazły się zebry przy:
- ul. Akademicka/ Pałubickiego
- ul. Inowrocławska/ Leszczyńskiego
- ul. Inowrocławska/ Skorupki
- ul. Inowrocławska/ Ciechocińska
- ul. Ujejskiego / Polna
- ul. Poznańska/ Wierzbickiego
- ul. Poznańska/ Św. Trójcy
- ul. Gdańska/Dwernickiego
- ul. Gdańska/ Leśna
- ul. Czerwonego Krzyża/ Władysława IV
- ul. Przemysłowa 26
- ul. Morska 4a
- ul. Powstańców Wlkp 63
- ul. Skarżyńskiego 7
- ul. Swobodna/ Piłsudskiego
- ul. Szpitalna/ ul. Modrakowa
- ul. Szubińska/ Schulza
- ul. Paderewskiego przy Filharmonii
- ul. Romanowskiej przy Ośrodku Szkolno - Wychowawczym nr 2
- ul. Fabryczna / Składowa
- ul. Poznańska/ przy Kwadracie
- ul. Bałtycka 59
- ul. Chocimska/ Kościuszki
- ul. Wyzwolenia / Styki
- ul. Głowackiego 51
- ul. Glinki 153
- ul. Kasztelańska/ Mączna
- ul. Konopnickiej / Ugory
- ul. Filtrowa 27 przy Żabce
- ul. Poznańska/ Chwytowo
- ul. Grudziądzka/ Teskowej
- ul. Wyzwolenia 31.
W ramach BBO doświetlone zostaną także przejścia na ul. M. Kolbego od Waleniowej do Rekinowej na Osowej Górze oraz kilka kolejnych przejść na osiedlu Górzyskowo. Wśród innych inwestycji poprawiających komfort i bezpieczeństwo mieszkańców wskazano budowę przystanków wiedeńskich. W 2023 r. nowe powstały na ul. Gdańskiej na wysokości ul. Chodkiewicza, a w 2024 r. planowane jest zlecenie budowy dwóch kolejnych par: przy placu Praw Kobiet oraz na placu Wolności.
W najbliższych 12 miesiącach w Bydgoszczy ma również przybyć wyniesionych skrzyżowań i progów zwalniających – w taką infrastrukturę ma zostać wyposażony odcinek ul. Pod Skarpą, która będzie przebudowana na odcinku od posesji nr 52 do ul. W. Korfantego.
– Jesteśmy świeżo po podsumowaniu zeszłego roku odnośnie zdarzeń z udziałem niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych, kierujących rowerami i motocyklami – stwierdził asp. sztab. Marcin Włosiński, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego . –
Niestety ubiegły rok w porównaniu do roku 2022 musimy zaliczyć do gorszego. Na terenie miasta Bydgoszczy z udziałem pieszych zaistniało o 18 zdarzeń więcej. Ofiar śmiertelnych mamy na tym samym poziomie, czyli trzy. Na plus można zaliczyć zmniejszenie zdarzeń na przejściach dla pieszych. W tamtym roku było ich 52, a w 2022 r. - 64. – podsumował.
Bydgoski Ruch Miejski zwraca uwagę, że w 2023 roku w Bydgoszczy nie doszło do ani jednego śmiertelnego wypadku na przejściach dla pieszych. Roczna średnia liczba ofiar w latach w 2014-2020 wyniosła 3,29, a w latach 2021-2023, po wprowadzeniu zmian przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych, spadła do poziomu 0,66.