Szkoła Podstawowa nr 64 na Osowej Górze jest jedną z niewielu w Polsce i na świecie, gdzie matematyki uczy się za pomocą klocków Numicon.
Te z pozoru nie są niczym niezwykłym. Wyglądają jak kawałki plastiku z dziurkami. Tych może być od jednej do dziesięciu na jednym klocku. Można układać z nich wzory na płaskiej powierzchni lub budować przestrzenne konstrukcje łącząc klocki specjalnymi łącznikami, nazwanymi przez jednego z uczniów, Bartka, kopytkami. W skład zestawu wchodzi też specjalna waga, dzięki której dzieci poznają wartość poszczególnych liczb. I tak, gdy na jednej szali położymy klocek o wartości 10, a na drugim 5, dziesiątka będzie cięższa. Jeśli dziecko chce wyrównać wartości, musi wiedzieć, co na drugiej szali dołożyć.
<!** Image 2 alt="Image 173800" sub="Dzieci z SP 64 uczą się matematyki klockami Numicon. Te wykorzystywane są też przez nich do świetnej zabawy
Fot. Dariusz Bloch">
- Jak to, co to jest? Przecież to człowiek z psem! - mówi Franek, który akurat układa klocki na specjalnej macie. By dojrzeć modela z czworonogiem, trzeba się dobrze przyjrzeć. Przy jednym stoliku siedzi z Frankiem, między innymi, Michał, Marysia, Ania i Rafał. Ten ostatni jest nieco starszy, a do stolika dzieci przysiadł się wczoraj o godz. 8 rano. Nie ubrał szortów i krótkiego rękawka, jak młodsi koledzy tylko garnitur. Może dlatego, że jest prezydentem Bydgoszczy i odwiedził wczoraj szkołę w ramach wizytacji. Wszystko dlatego, że Miasto Bydgoszcz we współpracy ze szkołami realizuje pięć projektów edukacyjnych, dofinansowanych ze środków EFS o wartości ponad 15 milionów złotych, przy wkładzie budżetu miasta na poziomie 1 miliona.
<!** reklama>
- Klocki nie tylko w sposób praktyczny uczą matematyki, ale i bawią. Anglicy używają tych klocków do wszystkiego, bawią się nimi na wszystkie sposoby: w wodzie, w plastelinie, w masie solnej. My na razie mamy plansze i wagi, musimy coś zostawić na przyszły semestr - mówi Małgorzata Kujawa, nauczycielka nauczania zintegrowanego, która dodaje, że do dyspozycji dzieci jest też oś liczbowa, opisana w języku angielskim, a że maluchy angielskiego też już się uczą, nie mają z korzystaniem z niej najmniejszego problemu. Fundusze, które trafiły do szkół przeznaczone były nie tylko na ich doposażenie, ale też na szkolenia nauczycieli.
Klocki Numicon po raz pierwszy trafiły do Polski za pośrednictwem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w ramach projektu Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzeciej klasy szkoły podstawowej współfinansowanego ze środków Unii. Klocki są zaprojektowane w sposób pozwalający na wykorzystanie możliwości małych dzieci, aby pomóc im zrozumieć liczby.