Szybka jazda tylko pozornie skraca czas dojazdu do celu, bardzo widocznie jednak podnosi zużycie paliwa i wpływa na zanieczyszczenie środowiska, a przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze.
Mimo że większość Polaków deklaruje stosowanie reguł ekojazdy, to większość łamie jej podstawowe zasady.
Stała prędkość to oszczędność
- Ekojazda to płynna jazda, przynosząca wymierne korzyści w postaci oszczędności od 5 do nawet 25 procent paliwa, zmniejszenia kosztów eksploatacji, redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Jedną z najważniejszych zasad ekojazdy jest płynna jazda ze stałą prędkością, bez nagłego przyspieszania i hamowania - przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
- Bieg należy zmieniać na wyższy tak szybko, jak tylko jest to możliwe. Powinno się więc redukować biegi, gdy obroty spadają do ok.
1000 obr./min, a zmieniać bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i ok. 2400 obr./min w silnikach benzynowych.
- Pamiętajmy, że z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu - radzi Zbigniew Weseli.
Nie wrzucaj na luz
Podczas jazdy zaleca się przyspieszanie poprzez wciśnięcie 3/4 pedału gazu. Ważne też, aby nie wrzucać luzu podczas dojeżdżania do skrzyżowania lub zatrzymywania się. W czasie postoju dłuższego niż 1 minuta warto wyłączać silnik samochodu.
Nie zapominajmy też o regularnym sprawdzaniu ciśnienia w oponach, gdyż jego nieprawidłowy poziom ma wpływ na zużywanie paliwa - dodaje Zbigniew Weseli.