Na tę przebudowę mieszkańcy Solca Kujawskiego czekali od wielu lat. Główna ulica miasta, łącząca dworzec kolejowy oraz rondo Burmistrza Antoniego Nawrockiego i nowy tunel pod torami kolejowymi z Placem Jana Pawła II była w katastrofalnym stanie. Jej jezdnia była w wielu miejscach pozapadana.
pływu na jego stan.
- Na szczęście jej modernizacja znalazła się w planach Zarządu Dróg Wojewódzkich. Realizacja zadania jest możliwa, dzięki puli dodatkowych środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego zagwarantowanej przez Urząd Marszałkowski w ubiegłym roku – mówi Zbigniew Stefański, rzecznik prasowy Urzędu Miasta i Gminy w Solcu Kujawskim.
Koszt inwestycji wyniesie 1,3 mln zł. Przebudowę drogi wykonuje firma Eurovia. Prace rozpoczęły się od przeglądu i częściowej wymiany podziemnych elementów uzbrojenia inżynieryjnego. Projekt był szczegółowo uzgadniany z gminą i przewiduje także wzmocnienie konstrukcji jezdni oraz przebudowę chodników. Ze względu na charakter ulicy stosowane będą tam także elementy małej architektury, a ciągi piesze mają tworzyć geometryczne wzory. Inwestycja ma zostać zakończona do przełomu listopada i grudnia.
Jej realizacja powoduje utrudnienia komunikacyjne w centrum Solca Kujawskiego. Aby ominąć remontowany odcinek, należy korzystać z objazdów ulicami Dworcową i Obwodową oraz 22 Lipca i Piotra Skargi, lub Piastów. Droga wojewódzka nr 49 ma łączyć drogi krajowe nr 10 i 80, przebiegające po przeciwnych stronach Wisły. Do pełnego jej funkcjonowania potrzebny jest jeszcze prom, kursujący pomiędzy Solcem Kujawski i Czarnowem. List intencyjny w sprawie jego uruchomienia podpisano w październiku 2010 roku.
Obecnie Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy opracowuje dokumentację projektową dla tej inwestycji, która ma kosztować 444 tysiące złotych. Inwestycja będzie realizowana na terenie objętym programem „Natura 2000”. Dlatego projekt musi być przygotowany z niezwykłą starannością. W koncepcji przyjęto wstępnie funkcjonowanie promu o napędzie łopatkowym bocznym o dopuszczalnej masie ładunku wynoszącej 15 samochodów (2,25t/szt.) oraz 80 pasażerów, tj. 6 ton - łącznie około 39 ton i zanurzeniu 0,7 metra. Projekt i niezbędne uzgodnienia mają zostać przygotowane do połowy 2017 roku.