Wbrew temu, co proponują inni producenci, Mazda nie zdecydowała się na poddanie swoich silników downsizingowi. Z tego powodu w „trójce” dostępne były dwulitrowe, wolnossące motory benzynowe o mocach od 100 do 165 KM. W ofercie były też dwa diesle - 1,5-litrowy o mocy 105 KM i 2,2-litrowy generujący 150 KM. W egzemplarzach sprowadzonych zza oceanu można spotkać też 2.5-litrowy motor benzynowy, który jest znany z Mazdy 6 i CX-5, ale takie auta stanowią margines.
Jak się okazuje, nawet po większym przebiegu najpopularniejsze dwulitrówki sprawują się bardzo dobrze. Nie ma doniesień o poważnych awariach. Nie są to silniki zapewniające sportowe osiągi, ale należy je docenić za wysoką kulturę pracy i niskie zużycie paliwa. Nieco ponad 6 l/100 km na autostradzie i ok. 8 l/100 km w mieście to wyniki, które da się osiągnąć bez większego wysiłku. Na szczególne zainteresowanie zasługuje najmocniejsza wersja tego motoru, która przy 165 KM mocy zapewnia sprint do „setki” w nieco ponad 8 sekund. Nie są to może osiągi godne hot hatcha, ale do sprawnego poruszania się w trasie, taki rezultat wystarczy w zupełności.
Z punktu widzenia auta używanego, sens zakupu Mazdy 3 z motorem wysokoprężnym jest mocno ograniczony. Po pierwsze, „benzyniaki” palą niewiele więcej i są niezawodne. Po drugie, większość dostępnych diesli ma spore przebiegi, co oznacza nieuchronnie zbliżającą się konieczność napraw osprzętu. W przypadku Mazdy nie ma co liczyć na „okazyjne” ceny części i serwisu, dlatego zdecydowanie lepiej pozostać przy silnikach benzynowych. Pochwały należą się za pracę skrzyń biegów. Manualne działają „po japońsku” z krótkimi skokami i przyjemnym „kliknięciem” w momencie wrzucania biegu. Automatyczne mają klasyczną, hydrokinetyczną konstrukcję. Zapewnia ona płynność pracy obcą skrzyniom dwusprzęgłowym. Ta płynność doskonale pasuje do charakteru auta. Oba typy przekładni mają 6 przełożeń.
Zawieszenie Mazdy 3 nie jest stosunkowo sztywne, acz sprężyste. Mazda 3 nie boi się zakrętów i daje na nich sporą przyjemność z jazdy.
ZALETY:
- wysoka niezawodność ogólna;
- oszczędne silniki benzynowe.
WADY:
- hałas przy prędkościach autostradowych;
- delikatny lakier.
