https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ustawę frankową powinna ocenić Komisja Europejska

AIP
Na temat prezydenckiego projektu ustawy frankowej powiedziano wiele, zwłaszcza w zakresie złego rozwiązania jakim jest Fundusz Konwersji.
Na temat prezydenckiego projektu ustawy frankowej powiedziano wiele, zwłaszcza w zakresie złego rozwiązania jakim jest Fundusz Konwersji. Bartek Syta
Prezydencki projekt ustawy frankowej zawiera pomoc publiczną i konieczne jest, aby Polska notyfikowała go (przekazała) do oceny Komisji Europejskiej zgodnie z prawem UE- twierdzą eksperci Konfederacji Lewiatan.

Na temat prezydenckiego projektu ustawy frankowej powiedziano wiele, zwłaszcza w zakresie złego rozwiązania jakim jest Fundusz Konwersji. Jednak kluczowa jest też jej zgodność z prawem UE dotyczącym pomocy publicznej.

Przeczytaj także:

- Pomoc publiczna, to zgodnie z art. 107 ust. 1 TFUE wszelka pomoc przyznawana przez państwo członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów. I jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi – mówi Adrian Zwoliński, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Prawo UE, art. 108 ust. 3 TFUE, wprost wskazuje, że Komisja jest informowana przez państwo członkowskie o wszelkich planach przyznania lub zmiany pomocy. Jeśli uznaje ona, że plan nie jest zgodny z rynkiem wewnętrznym wszczyna bezzwłocznie niezbędną procedurę.

- Uważamy, że prezydencki projekt ustawy frankowej zawiera pomoc publiczną i konieczne jest, aby Polska notyfikowała go (przekazała) do oceny Komisji Europejskiej – dodaje Adrian Zwoliński.

Przykładem pomocy publicznej w projekcie ustawy frankowej jest art. 13b ust. 3 i ust. 4. W przypadku, gdy środki wpłacone przez bank na Funduszu Konwersji nie zostaną przez niego wykorzystane na wsparcie dobrowolnej konwersji w określonym czasie, Rada Funduszu podejmuje uchwałę o podziale niewykorzystanych środków wynikających z tej wpłaty. Podział tych środków dokonywany jest między inne banki na zasadach wskazanych w projekcie ustawy.

Innymi słowy, państwo tworzy i zarządza mechanizmem, w którym środki obligatoryjnie wpłacone przez jednego przedsiębiorcę na odpowiedni fundusz mogą zostać przyznane innym przedsiębiorcom, co w praktyce wspiera tych przedsiębiorców i ich działalność gospodarczą.

Istnieje ryzyko, iż taka konstrukcja Funduszu Konwersji stanowi niedozwoloną pomoc publiczną. Między innymi stąd też konieczne jest aby, zgodnie z prawem UE, projekt ustawy frankowej został zbadany przez Komisję Europejską.

Obejrzyj wideo:

60 Sekund Biznesu: Odchodzimy od piw najtańszych. Stawiamy na piwa premium i super premium

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
https://nabiciprzezbanki.pl/posts/K002250/przewalutowanie-kredytu-w-chf-po-kursie-z-dnia-wziecia
N
Niefrankowski
Jak najbardziej, niech Komisja oceni ustawę w świetle Dyrektywy Europejskiej 93_13.
Komisja będzie bardzo zdziwiona, że polski Sejm zamierza pomagać spłacać kredytobiorcom nieuczciwe umowy w myśl dyrektywy oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Trybunał na razie w przypadku umów węgierskich, rumuńskich, hiszpańskich opowiadał się za unieważnieniem umów.
W tym roku TSUE wyda wyrok w sprawie polskich kredytów (c-260/18).
Zgadzam się w 100%, ustawa w takiej formie nigdy nie może wejść.
Komisja Europejska stoi na stanowisku, że nieuzasadniona pomoc przedsiębiorcom (bankom) jest zakazana.
Jedyna rozsądna ustawa to wykonywanie tych umów zgodnie z prawem tj. bez klauzul niedozwolonych (dowolne przeliczenia banków w zakresie PLN/CHF), co może finanlnie skutkować nieważnością umów,
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski