Spis treści
Wakacje kredytowe. Jak długo można z nich korzystać?
29 lipca 2022 r. weszły w życie przepisy pozwalające na zawieszenie spłat rat kredytu mieszkaniowego do 8 miesięcy.
Od blisko pół roku konsumenci mogą korzystać z ustawowych wakacji kredytowych. Zgodnie z ustawą o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom od sierpnia 2022 r. do końca 2023 r. konsumentom przysługuje możliwość zawieszenia spłaty maksymalnie 8 rat kredytu hipotecznego - dowiadujemy się z oficjalnej strony internetowej UOKiK-u.
Konsumenci mają prawo do składania wniosku zarówno w formie papierowej albo elektronicznej - w tym za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
- Przepisy pozostawiają wybór konsumentom, na jaki okres lub okresy chcą zawiesić spłatę rat i czy chcą wnioskować o to jednorazowo, czy sukcesywnie. Ograniczanie tego uprawnienia przez banki jest bezprawne, oznacza bowiem utrudnianie skorzystania z ustawowych praw konsumentów – powiedział Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Problemy z wakacjami kredytowymi. Co przeszkadza konsumentom?
Od momentu wprowadzenia wakacji kredytowych konsumenci skarżyli się m.in. brak możliwości wnioskowania o wakacje kredytowe za pomocą jednego formularza na wszystkie 8 okresów.
Po wezwaniach Prezesa UOKiK większość banków wycofała się z takich praktyk. Tym, które tego nie zrobiły, Prezes Urzędu postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów - podaje UOKiK-u.
Z tego powodu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dwie decyzje wobec:
- BNP Paribas Bank Polska,
- Banku Pocztowego.
Za co zostały ukarane BNP Paribas Bank Polska i Bank Pocztowy?
BNP Paribas w systemie bankowości elektronicznej początkowo udostępniał wniosek pozwalający na wakacje kredytowe na 1 lub 2 miesiące III kwartału 2022 r. Zmieniło się to od 8 września 2022 r.
Bank Pocztowy do 17 października 2022 r. przy pomocy systemu elektronicznego umożliwiał składanie wniosków na zawieszenie do 4 rat za 2022 r.
- Praktyki BNP Paribas i Banku Pocztowego powodowały niedogodności dla konsumentów, którzy musieli kilkakrotnie składać wnioski i pilnować terminów. Mogły sprawić, że konsumenci zrezygnowali z ubiegania się o zawieszenie spłaty późniejszych rat. Dlatego nałożyłem na oba banki kary finansowe w łącznej wysokości blisko 3 mln zł – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Jaką karę finansową zapłacą BNP Paribas Bank Polska i Bank Pocztowy?
Kara nałożona na BNP Paribas Bank Polska wyniosła 2 720 515,50 zł. Bank Pocztowy zapłaci 233 860,95 zł. Decyzja nie jest jeszcze prawomocna. Gdy taką się stanie - oba banki będą musiały opublikować te informacje w mediach społecznościowych i na swoich stronach internetowych.