Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Unia Metropolii Polskich - „Obszary metropolitalne zostały potraktowane jako beneficjenci drugiej kategorii".

Hanna Walenczykowska
Hanna Walenczykowska
Projekt Krajowego Planu Odbudowy po pandemii COVID-19 nie przewiduje finansowania rozwoju metropolitarnego transportu szynowego.
Projekt Krajowego Planu Odbudowy po pandemii COVID-19 nie przewiduje finansowania rozwoju metropolitarnego transportu szynowego. Tomasz Czachorowski
Unia Metropolii Polskich, do której należy również Bydgoszczy, twierdzi, że Krajowy Plan Odbudowy po pandemii COVID-19 dyskryminuje największe miasta oraz gminy, położone w ich obszarach metropolitarnych.

Olimpijska Astoria w Bydgoszczy już otwarta

Trwają konsultacje Krajowego Planu Odbudowy zaprezentowanego przez premiera Mateusza Morawieckiego. Realizacja planu sfinansowana zostanie ze środków Unii Europejskiej (57 mld euro).

- W przeważającej części KPO przewiduje wykorzystanie pieniędzy na zadania rządowe realizowane przez instytucje państwowe lub podmioty gospodarcze, w których Skarb Państwa ma pozycję dominującą – uważa Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. - Tym samym możliwość udziału polskich samorządów w KPO została mocno ograniczona. Dodatkowo, w zapisach planu, albo wręcz wyeliminowano, albo tylko w małym zakresie uwzględniono możliwość finansowania ważnych, z punktu celów programowych, potrzeb społeczności samorządowych.

Prezydent Rafał Burski przedstawia dwa przykłady. Pierwszy, dotyczy komunikacji. Twórcy KPO za priorytetowe uznali zakupy autobusów zasilanych paliwami alternatywnymi.
- Powyższe zapisy eliminują możliwość finansowania z KPO rozwoju najbardziej zeroemisyjnego transportu publicznego na terenie miast jakim jest transport szynowy – uważa prezydent Bydgoszczy.

Drugi, dotyczy braku odpowiedniego finansowania tzw. zielonych inwestycji, czyli termomodernizacji budynków publicznych np. szkół.

Prezydent Bydgoszczy napisał list do parlamentarzystów PiS

Prezydent Bydgoszczy poinformował o swoich uwagach do KPO bydgoskich parlamentarzystów Prawa i Sprawiedliwości. Poseł Piotr Król uznał, że argumenty prezydenta dotyczące rozwoju transportu szynowego w Bydgoszczy są racjonalne.

- Przekażę list panu premierowi Mateuszowi Morawieckiemu – obiecuje poseł Piotr Król.

W czwartek (11 marca 2021 r.) stanowisko ogłosiła Unia Metropolii Polskich.

Organizacja skupiająca 12 największych polskich miast uznała, że - „obszary metropolitalne zostały przez twórców Krajowego Programu Odbudowy potraktowane jako beneficjenci drugiej kategorii”.

- Chcemy wyrazić nasz sprzeciw wobec utrudniania największym polskim miastom i ich obszarom metropolitalnym dostępu do środków finansowych z Europejskiego Instrumentu Odbudowy i Odporności. Tylko tak bowiem można odczytywać zapisy opracowanego przez rząd projektu Krajowego Planu Odbudowy, przewidującego np. udzielenie wsparcia dla metropolii wyłącznie w sytuacji niewykorzystania środków przez innych beneficjentów – twierdzi Rafał Trzaskowski, przewodniczący Rady Unii Metropolii Polskich.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo