Po 35 latach Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. zakończyły proces remontów, napraw, obsług i modernizacji samolotów Su-22.W dniu 29.08.2024 r. odleciał z lotniska w Bydgoszczy do Mirosławca samolot Su-22 UM3K nr 707, popularny jako „Tygrysek”.
Od awioniki po kamuflaż
Pierwszym wyremontowanym w WZL2 samolotem był Su-22 UM3K nr 310 z 6 pułku z Piły - odleciał do służby w lutym 1991 r. Przez cały okres 35 lat samoloty te przeszły wiele przeobrażeń w zakładzie, od dostosowania awioniki do standardów NATO do zupełnej zmiany kamuflażu.
Samoloty Su-22 trafiły do polskiego lotnictwa wojskowego w 1984 r. Mieliśmy ich ponad 100, do niedawna - zaledwie 18. Część z nich trafiła już do muzeów, inne zostały dawcami części zamiennych.
WZL2 prowadziły prace obsługowe przy samolotach Su-22 od początku lat 90. Podczas wielu lat specjaliści z bydgoskich zakładów prowadzili prace, które obejmowały m.in. dostosowanie systemów pokładowych do standardu NATO i wydłużenie resursów Właśnie brak dostosowania poradzieckich samolotów do standardów NATO, dotyczących m.in. braku stacji radiolokacyjnych, był obiektem kpin ze strony zachodnich pilotów, którzy Su-22 nazywali "ślepym bokserem". Dodajmy, że Su-22 z pułku niegdyś stacjonującego w Bydgoszczy mogły przenosić taktyczne ładunki jądrowe - do takiej operacji szkolono pilotów.
WZL2 prowadzą prace obsługowe przy wielozadaniowych samolotach F-16 a także średnich samolotów transportowych C-130H Hercules. W najbliższych latach zaplanowano zapoczątkowanie prac obsługowo-modernizacyjnych przy samolotach bojowych koreańskich KAI FA-50 i być może nowego nabytku Sił Powietrznych - samolotów F-35A Husarz.
