Prace nad budową kolejnych przystanków wiedeńskich w Bydgoszczy zostały zlecone w ub. roku, a ich wykonawcą jest firma Affabre. Roboty budowlane rozpoczęły się 10 lipca, a większość z nich ma zostać zrealizowanych w czasie wakacji. Zakończenie całej inwestycji planowane jest jesienią. Jak już informowaliśmy, nowe perony będą miały długość około 30 metrów. Docelowo ulica Gdańska zostanie wyposażona w perony wiedeńskie na odcinku od placu Teatralnego do ul. Kamiennej. Koncepcja zakłada budowę łącznie trzynastu przystanków wiedeńskich, w tym sześciu par wzdłuż ul. Gdańskiej, a także jeden przystanek na skrzyżowaniu ul. Jagiellońskiej i ul. 19 Marca. Inwestycja powstaje w trybie „Zaprojektuj i wybuduj”.
We wtorek, 8 sierpnia Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy poinformował, że prace posuwają się do przodu, a inwestycja nie tylko poprawi bezpieczeństwo podróżujących, ale również ułatwi podróżowanie seniorom i osobom z niepełnosprawnościami.
Przystanki wiedeńskie w Bydgoszczy. Jak to się zaczęło?
Przypomnijmy, pierwszy przystanek wiedeński w Bydgoszczy został uruchomiony w 2019 roku. To pokłosie wypadku, do którego doszło rok wcześniej przy ul. Gdańskiej na wysokości ul. Chodkiewicza, kiedy to kierowca samochodu osobowego potrącił kobietę wysiadającą z tramwaju. I choć temat przystanków wiedeńskich pojawiał się już parę lat wstecz, a inwestycja planowana była w harmonogramie inwestycji drogowych kilka miesięcy wstecz, to właśnie dramatyczne zdarzenie z maja 2018 r. było punktem zapalnym do podjęcia konkretnych działań w tym kierunku, bowiem na wiadomość o wypadku błyskawicznie zareagowało Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy (obecnie: Bydgoski Ruch Miejski), które zaczęło zbierać podpisy pod petycją dotyczącą poprawienia bezpieczeństwa osób pieszych poprzez budowę przystanków wiedeńskich w najbardziej newralgicznych lokalizacjach w Bydgoszczy, tj. tam, gdzie torowisko przebiega przez środek jezdni. Jak argumentował wówczas Paweł Górny, przewodniczący stowarzyszenia, takie rozwiązanie zmusiłoby kierowców do ograniczenia prędkości, a jednocześnie ułatwiłoby wsiadanie do tramwaju i wysiadanie z niego m.in. seniorom i osobom mającym trudności z poruszaniem się.
19 lipca 2018 r. petycja z 518 podpisami trafiła do bydgoskiego ratusza. W dokumencie stowarzyszenie apelowało do prezydenta miasta o budowę przystanków wiedeńskich łącznie w siedmiu lokalizacjach. Oprócz Gdańskiej/Chodkiewicza wskazano też lokalizacje: w obu kierunkach przy ul. Gdańskiej/Cieszkowskiego i Nakielskiej/Stawowej, a także jednokierunkowy przystanek przy ul. Focha/placy Teatralnym. Petycja rozpatrzona została pozytywnie, miała się jednak nieco przesunąć w czasie z uwagi na realizowane równolegle inne inwestycje na terenie miasta. I tak ogłoszenie przetargu na budowę pierwszego przystanku wiedeńskiego (ul. Focha) został zaplanowany na wrzesień, a prace budowlane - na pierwszą połowę 2019 r.
Ostatecznie przetarg na przebudowę placu Teatralnego wraz z fragmentem ul. Focha ogłoszono z końcem listopada 2018 r.
Pierwsze prace związane z budową przystanku wiedeńskiego przy ul. Focha ruszyły 8 lipca 2019 r. i zakończyły się we wrześniu 2019 r. Koszt inwestycji wyniósł niecałe pół miliona złotych.
Trzynaście peronów wiedeńskich w Bydgoszczy
Rok później (2020) zorganizowane zostały konsultacje społeczne w sprawie koncepcji budowy kolejnych przystanków wiedeńskich w Bydgoszczy. Zgodnie z nią w Bydgoszczy ma powstać trzynaście przystanków, w tym dwanaście na ul. Gdańskiej. Wstępne lokalizacje zaplanowano m.in. przy: placu przed Bydgoskim Centrum Finansowym, placu Wolności, placu przed „Rywalem”, między ulicami Cieszkowskiego a Mickiewicza, przy ul. Chodkiewicza. Dodatkowo projektanci zaproponowali budowę przystanku wiedeńskiego w okolicy skrzyżowania ul. Jagiellońskiej z ul. 19 Marca.
Obecnie trwają prace przy ul. Gdańskiej/Chodkiewicza. Inwestycja została zlecona do realizacji w ub. roku. Prace zakończą się jesienią.
