Zakres prowadzonych prac konserwatorskich obejmuje wymianę górnych i dolnych wrót w trzech śluzach. Prace odbywają się przy ul.:
- Wrocławskiej (śluza nr IV);
- Czarna Droga (śluza nr V);
- Bronikowskiego (śluza nr VI).
– Celem zadania jest przede wszystkim przywrócenie należytego stanu technicznego, co umożliwi dalszą bezpieczną eksploatację śluzy. Ze względu na zabytkowy charakter obiektu wszystkie elementy wrót wykonywane są metodą odtworzeniową na podstawie stanu istniejącego (wrota muszą zachować swój kształt oraz charakter). Zachowywane są stalowe okucia i mechanizmy regulacyjne – informuje Urząd Miasta Bydgoszczy.
W związku z licznymi odkształceniami ścian głowy górnej i dolnej, co wynika z wieku obiektu, obydwie pary każdych wrót musiały zostać odtworzone w warunkach warsztatowych na wzór istniejącej konstrukcji. Nowa wykonywana jest z modrzewia europejskiego. W poniedziałek (24 lipca) rozpoczął się montaż pierwszych wrót. Analizowana jest możliwość utlenienia drewna, aby szybciej nabrał pożądanego, ciemniejszego koloru.
Aby wykonawca, firma Mój Dom z Drewna, mógł przeprowadzić prace remontowe, konieczne było całkowite osuszenie komór śluz, przy jednoczesnym zapewnieniu minimalnych, narzuconych pozwoleniem wodno-prawnym warunków przepływu wody przez odcinek Starego Kanału Bydgoskiego. W tym celu założono tymczasowe zamknięcia (tzw. szandory).
Wszelkie prace przy inwestycji nadzorowane są przez Miejskiego Konserwatora Zabytków. Ich zakończenie planowane jest jeszcze w tym roku. Roboty będą objęte 5-letnią gwarancją. Koszt inwestycji to 3,7 mln zł.
Będzie jaśniej
Miasto zleciło przygotowanie dokumentacji projektowej związanej z dodatkowym oświetleniem śluz. Projektanci mają opracować dwa warianty koncepcji iluminacji, które podkreślą walory historyczne i wizualne zabytkowych obiektów. Gotowa dokumentacja będzie gotowa za pół roku. To część zadania ponadosiedlowego wybrana przez mieszkańców w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim.
Na finiszu są prace związane z umacnianiem nabrzeży przy Starym Kanale Bydgoskim. W ostatnim czasie uruchomiono także wiele innych inwestycji związanych z jego rewitalizacją. To m.in.
- budowa drogi rowerowej pomiędzy Flisami i Osową Górą;
- budowa ścieżki pieszej na Miedzyniu;
- budowa placu zabaw na Okolu;
- dosadzenie nad brzegami 100 nowych drzew oraz 250 krzewów.
Zobacz wideo: Trasa ekstremalna w Exploseum
