1. Wyniki sprawdzianu szóstoklasistów okazały się gorsze od tych zeszłorocznych. To kwestia trudności zadań czy umiejętności zdających?
Na pewno w tym roku sprawdzian był trudniejszy, dlatego nie można jedynie porównywać wyników z tymi z lat poprzednich. W skali całego kraju wyniki okazały się gorsze o 3 punkty. Biorąc to wszystko pod uwagę, różnice w rezultatach tegorocznego sprawdzianu nie są zbyt duże w zestawieniu z poprzednimi.
<!** reklama>
2. Najgorzej uczniowie poradzili sobie z wykorzystaniem wiedzy w praktyce. Może podczas lekcji poświęca się temu zbyt mało czasu?
Połączenie wiedzy z praktyką jest wpisane w podstawę programową. W ramach jej wypełniania organizowane są chociażby wycieczki edukacyjne. Wykorzystywanie wiedzy w praktyce i rozumowanie to generalnie trudniejsze umiejętności. Najlepiej w naszym województwie wypadły zadania sprawdzające umiejętność korzystania z informacji. W tym przypadku wynik to 69 procent. Czytanie i pisanie też poszło dobrze. W sumie średnia wyników w Kujawsko-pomorskim to 55 proc. z punktów możliwych do zdobycia.
3. Czy te wyniki są dla kuratorium impulsem do wprowadzenia zmian w programie nauczania?
Podstawy programowej nie możemy teraz poprawiać, natomiast wiemy, jakie aspekty trzeba pogłębiać. Najwięcej do zrobienia pozostaje w nauce wykorzystywania posiadanej wiedzy w nowych sytuacjach. Z tym uczniowie mają problem. Wyniki sprawdzianu pokazują więc, na co należy poświęcić więcej czasu.