Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje w Bydgoszczy jeżdżą najszybciej w kraju. Takie są wnioski raportu na podstawie rozkładów jazdy

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
Tramwaje w Bydgoszczy, tak wynika z rozkładów jazdy, mkną najszybciej w kraju.
Tramwaje w Bydgoszczy, tak wynika z rozkładów jazdy, mkną najszybciej w kraju. Dariusz Bloch
Średnie prędkości, jakie osiągają tramwaje poruszające się po Bydgoszczy są najwyższe w kraju. Miasto w tegorocznym raporcie przygotowanym przez „Puls Gdańska” wyprzedziło Poznań i Częstochowę. Tuż za podium znalazł się Toruń.

W zestawieniu uwzględniono 173 linie tramwajowe z całej Polski. Ranking nie obejmuje linii nocnych, weekendowych oraz turystycznych. W 2022 roku Bydgoszcz zajęła drugie miejsce, a w 2023 r., mimo remontów prowadzonych na Fordońskiej i Toruńskiej czy zmniejszenia prędkości kursowania tramwajów na moście Pomorskim, awansowała na pierwszą pozycję.

Tramwaje po mieście teoretycznie poruszają się ze średnią prędkością 21,1 km/h, o kilometr na godzinę szybciej niż rok wcześniej. W praktyce może być inaczej, bo choć bydgoszczanie, zdziwieni wynikiem zestawienia, prześcigali się w mediach społecznościowych w przypuszczeniach, na których odcinkach mierzono prędkość (np. trasa do Fordonu), to metodologia badania jest inna.

– W niniejszym raporcie prezentujemy prędkość teoretyczną, zakładaną przez organizatorów transportu zbiorowego w rozkładzie jazdy. Prędkość teoretyczna nie uwzględnia występujących opóźnień – zauważają autorzy raportu. – Porównanie rzeczywistej prędkości tramwajów ze wszystkich miast jest praktycznie niemożliwe – organizatorzy transportu stosują bowiem różne systemu zapisu czasu jazdy. Dodatkowo analiza jednego dnia mogłaby być nieobiektywna – jedno zdarzenie drogowe mogłaby zaburzyć badanie – dodają.

Czasy przejazdu, których użyto do przygotowania raportu, zaczerpnięto z ogólnodostępnych rozkładów jazdy ważnych w dniu 30 maja 2023 r., a dane o długościach linii tramwajowych przekazali organizatorzy transportu w każdym z miast. W zestawieniu ogólnym za Bydgoszczą znalazły się Poznań (20,5 km/h), Częstochowa (20,2) oraz Toruń (19,7).

W raporcie porównano również prędkości szczytowe i poza godzinami szczytu. W obu zestawieniach wygrała Bydgoszcz. W pierwszym z wynikiem 20,4 km/h, a w drugim 21,8 km/h. Wpływ na sukces miasta w rankingu, na co zwracają jego autorzy, ma kilka czynników. Pierwszy to szybka trasa do Fordonu, gdzie priorytet na skrzyżowaniach ma ruch tramwajowy. Na niej porusza się najszybsza linia tramwajowa w mieście – 5 (24,7 km/h w szczycie i 26,9 poza szczytem).

Na korzyść Bydgoszczy w rankingu działa przedłużająca się budowa mostów nad Brdą. Na czas prowadzenia inwestycji zawieszono najwolniejszą linię tramwajową nr 11. Osiąganiu wysokich prędkości sprzyja również fakt, że ok. 80% torowisk jest wydzielonych z jezdni.

– Za wyjątkiem linii 5 i 7, kursujących w wąskich szczytach komunikacyjnych co 10 minut, wszystkie linie przez cały dzień kursują z niską jak na tramwaj częstotliwością co 20 minut. W weekendy częstotliwość na wszystkich liniach jest jeszcze niższa i wynosi zaledwie 30 minut, co jest niespotykane w innych miastach podobnej wielkości – zwraca uwagę Puls Gdańska.

Określenie realnej prędkości, z jaką poruszają się po Bydgoszczy tramwaje jest trudne. – Na terenie miasta tramwaje nie mogą poruszać się szybciej niż 50 km/h. Najwyższe prędkości osiągają na linii do dzielnicy Fordon – przekazuje Michał Kasperek z ZDMiKP. Dodaje, że przez wszystkie węzły rozjazdowe (zwrotnice) tramwaje powinny przejeżdżać z maksymalną prędkością między 10-20 km/h.

Drogowcy przekazali nam również listę miejsc, gdzie tramwaje, z różnych względów, muszą poruszać się z ograniczoną prędkością:

  • na mijankach i rozjazdach w ciągu ul. Toruńskiej przebudowywanej w ramach zadania „Budowa trasy tramwajowej łączącej ul. Fordońską z ul. Toruńską wraz z rozbudową układu drogowego, przebudowa infrastruktury transportu szynowego”
  • wiadukt kolejowy na ul. Gdańskiej,
  • z uwagi na duży spadek podłużny na ul. Spadzistej pomiędzy ulicą Hutniczą a ul. Toruńską,
  • na ul. Toruńskiej od zajezdni tramwajowej do pętli Stomil (odcinek ten przewidziany jest do przebudowy),
  • na ul. Chodkiewicza od ul. Gdańskiej do pętli końcowej z uwagi na zapisy decyzji nr WGK 372/11 z dnia 12.05.2011 r.,
  • na ul. Szpitalnej na długości łuku poziomego przed pętlą Glinki ( tylko łuk) z uwagi na hałas,
  • na ul. Szpitalnej na długości od ul. Zdrowotnej do ul. Łomżyńskiej z uwagi na bezpieczeństwo pieszych ,
  • ul. Dworcowa na odcinku od Dworcowa 84 do skrzyżowani Ul. Dworcowej z ul. Jana III Sobieskiego z uwagi na bezpieczeństwo pieszych,
  • ul. Nakielska na odcinku od ul. Nakielska 22 do ul. Czerwonego Krzyża z uwagi na zmianę konstrukcji torowiska z płyt węgierskich na torowisko klasyczne oraz stan techniczny torowiska węgierskiego,
  • most Pomorski odcinek od ronda Toruńskiego do ronda Fordońskiego.
od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera