Tramwaj jeździ bez rozkładu

Wojciech Bielawa
Wojciech Bielawa
Motorniczowie jeżdżą bez przerw, ale i tak nie mieszczą się w rozkładach. ZDMiKP wprowadza od lutego korekty.
Motorniczowie jeżdżą bez przerw, ale i tak nie mieszczą się w rozkładach. ZDMiKP wprowadza od lutego korekty. Tomasz Czachorowski
W lutym ZDMiKP wprowadzi zmiany w rozkładach jazdy wszystkich tramwajów. Drogowcy przyznają, że zawodzi ITS, który miał gwarantować pierwszeństwo przejazdu na światłach tramwajom. Prace nad inteligentnym systemem potrwają do końca marca.

[break]
Pasażerowie korzystający z nowej linii tramwajowej do Fordonu maja wiele zastrzeżeń do funkcjonowania komunikacji. Narzekają, że tramwaje jeżdżą niepunktualnie, a czas dojazdu do centrum miasta jest dużo dłuższy niż planowano.

- Rozkład jazdy to fikcja. Codziennie jeżdżę do pracy z Przylesia na rondo Jagiellonów. Nie idę na żaden konkretny tramwaj, bo one nie jeżdżą według rozkładu. Po prostu wychodzę kilka minut wcześniej i czekam na przystanku, aż cokolwiek przyjedzie - mówi pan Paweł.

- Miliony złotych zostały wydane na inteligentny system kierowania ruchem. Tramwaje miały mieć pierwszeństwo na światłach, a wiecznie czekają, nawet kiedy nic nie jedzie - alarmuje nas pani Justyna z osiedla Niepodległości.

Jeżdżą bez przerwy

Rozkład jazdy tramwajów ostrej krytyce poddali także motorniczowie. Żalą się, że jeżdżą bez przerw, nie mają czasu zjeść kolacji, czy nawet skorzystać z ubikacji. „Opóźnienia tramwajów w szczycie to ok. 15-20 min, nie wierzcie w kłamstwa ZDMiKP, że tramwaje kursują opóźnione 1-2 min. Na rondzie Fordońskim traciliśmy nawet po 8 min. Na samych światłach w Fordonie tracimy ok. 5 min, później nie ma jak tego nadrobić. (...) Od Rycerskiej do Łoskonia żadnego priorytetu, jakby ITS nie istniał. (...) Poza tym w rozkładzie jazdy po prostu brakuje minut na przejazd, nawet wieczorem, jak nie ma ruchu, za dużo stoi się na światłach” - czytamy w anonimowych postach motorniczych w Internecie.

W życiu nie widziałem jeszcze rozkładów jazdy tak oderwanych od rzeczywistości. - Andrzej Arndt

Motorniczowie potwierdzają ich autentyczność. - Nie ma priorytetu dla tramwaju na światłach, a mijamy ich kilkanaście na trasie. Wystarczy, że pod każdym sygnalizatorem postoimy pół minuty i zbiera się 6-8-minutowe opóźnienie - tłumaczy motorniczy z „piątki”.

- Najgorzej jest na pętli w Lesie Gdańskim. Biegnie tam teraz pięć linii: 1,2,4,6 i 10 i jest prawdziwy cyrk. Tramwaje powinny stawać w kolejności odjazdów, ale to się nie udaje. Ktoś wychodzi na przerwę, a stojący za nim już jest opóźniony. Staramy się dogadywać między sobą, ale jesteśmy bezsilni - mówi inny motorniczy.

Andrzej Arndt, szef Związku Zawodowego Pracowników MZK, mówi wprost: - Nie widziałem jeszcze rozkładów tak oderwanych do rzeczywistości. Żaden tramwaj obsługująca Fordon nie jeździ według rozkładu - mówi

Będzie korekta

Drogowcy zapowiadają zmiany. Od 1 lutego wprowadzą korekty w rozkładach jazdy na wszystkich liniach tramwajowych. „W celu poprawy punktualności kursowania tramwajów, do obsługi linii nr 4 i 5 skierowane zostaną dodatkowe składy. Ponadto, do obsługi najbardziej obciążonych kursów linii tramwajowej nr 7 zostaną skierowane składy dwuwagonowe” - informuje ZDMiKP.

- Korekty są konieczne, aby urealnić godziny odjazdów i przejazdów tramwajów. - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg i Komunikacji Publicznej.

Dlaczego tramwaje jeżdżą tak chaotycznie?- Powody są dwa. Pierwszy to remont ulicy Chodkiewicza i wyłączenie z ruchu pętli na osiedlu Bielawy. Aż pięć linii tramwajowych biegnie do Lasu Gdańskiego. Tam powstają zatory. Korekty w rozkładach przywrócą normalność. Jesienią remont się skończy, tramwaje nr 4 i 6 wrócą na stałe trasy i problem zniknie - zapewnia Kosiedowski.

ITS musi się dotrzeć

Drugim powodem, dla którego tramwaje jeżdżą niepunktualnie, jest system ITS. - Ten system działa w praktyce od 10 dni. Pracuje w sposób niezadowalający i wymaga jeszcze wielu prac - nie ukrywa Kosiedowski. - Wszystkie plany i rozkłady jazdy były przygotowane na podstawie symulacji i obliczeń, a komunikacja miejska to przecież żywy organizm. Są przystanki, które cieszą się większą popularnością niż przewidywaliśmy. Tramwaj ma dłużej otwarte drzwi, więcej pasażerów wsiada i wysiada, a w tym czasie już zmienia się światło. I dlatego tramwaj stoi. Wprowadzamy korekty, ale za tydzień młodzież wróci do szkół i okaże się, że na przystankach, na których ruch jest dziś niewielki, pojawi się duża liczba pasażerów. Te wszystkie informacje musimy zebrać, przeanalizować i wprowadzić do systemu. Na dostrojenie ITS dajemy sobie czas do końca marca - mówi rzecznik drogowców.

W kwietniu zostanie wprowadzona kolejna korekta rozkładów. - Kiedy ITS będzie już działać jak należy, a tramwaje podjadą szybciej - mówi Kosiedowski.

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rix

Przyjedźcie do Łodzi to zobaczycie prawdziwy cyrk... Na system sterowania ruchem nasi drogowcy lekką ręką wywalili 80 milionów złotych i skończyło się tak, że rozkłady jazdy w całym mieście to dekoracja na przystankach a wszyscy stoją - piesi, tramwaje, autobusy, rowerzyści i auta a całe miasto to jeden wielki korek... Jeśli jeszcze nie widzieliście cyrku i chcecie się czegoś nauczyć to przyjedźcie do Łodzi, zobaczycie ile jeszcze można spartaczyć :-)
P.S. Pozdrowienia dla wszystkich bydgoszczan, w waszym mieście poznałem moją przyszłą żonę :-)

R
Realnie myślący

To jest powolny demontaż MZK. A potem na stołek wróci Pan Niedźwiedzki i bez strajku przejmie władzę.

J
Janek

w to zamieszany jest Prezydent Bruski jeden radny z ratusza i z zarządu dróg miejski pan Malewski.

b
bydgoszczanin

Może ktoś sprawdzi, jak jeździ 68 z Zajęczej w okolicach 8-8:30. Różnice 7-8 minutowe do rozkładu. Kto nam ukradł 53 ? Złodzieje i kombinatorzy.

d
dibis

Twierdzę, że inteligencja ITS jest równa inteligencji ludzi, którzy ją tworzyli i wdrożyli. Czyli jest tak niska, że tylko prezydentowi Bruskiemu i jego przydupasom się podoba.

J
JA

KTÓREGO ROKU ????????

J
Janek

I tyle kasy na to miasto wydało niepotrzebnie

o
obserwator

ITS w tej formie to przewymiarowana zabawka i niezłe źródło dochodów dla "naukowców" , pomysł idealny - 56mln + n gdzie n dąży do nieskończoności

P
Paweł

Ile kosztował ten ITS ? Że niby taki super ? i co miesiąc 200tys. w błoto idzie na jego utrzymanie.

c
cezar

afera swingowa,ciag dalszy-a ja nieustannie pytam-jakim prawem bez przetargu linia aut.56,zostala podarowana ,pseudofirmie kdd?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3