W naszym kraju egzystencja wielu klubów zależna jest od budżetów reklamowych spółek skarbu państwa i/lub dobrej woli lokalnych samorządów. W obu przypadkach decyzje o wydaniu pieniędzy często mają podłoże polityczne. Prywatny biznes niechętnie reklamuje się poprzez sport, obawiając się braku prognozowanych (i szybkich) sukcesów, co przecież utrudnia dotarcie do odbiorców i może nawet wyzwalać niezdrowe emocje. Czynnikiem ryzyka są także, przede wszystkim w odniesieniu do piłki nożnej, animozje wśród kibiców oraz wiążący się z tym hejt.
Prawdę o sponsoringu w Polsce wyłożył w rzeczonym kompendium Kajetan Maćkowiak.
„Inwestorzy w sporcie to w większości pasjonaci. Za pieniądze, które inwestuje się w sport, można okrążyć świat dookoła. Jest to pasja, którą trzeba być zarażonym od dziecka. (…) Jest mało inwestorów, którzy rzeczywiście wychodzą z założenia, że ten biznes jest po prostu opłacalny” – mówi prezes i założyciel Praise Group w rozmowie z Miłoszem Markiem.
Maćkowiak sportem jest zarażony jak mało kto - trenował koszykówkę, a jego ojciec i ojciec chrzestny Leszek Łasko (mistrz olimpijski z Montrealu) byli siatkarzami Gwardii Wrocław, której on sam przed kilku laty został współwłaścicielem. Założona przez Maćkowiaka giełda kryptowalut CoinDeal była sponsorem Wolverhampton, drużyny Premier League. Jego słowa o niedocenianiu przez prywatny biznes reklamowej atrakcyjności sportu odnoszą się przede wszystkim do rynku w Polsce, bo w najbardziej rozwiniętych krajach Europy podejście jest zupełnie inne. W książce „Think Big” Maćkowiak przytacza dane dotyczące Manchesteru United – w dziale handlowym tego piłkarskiego kolosa pracuje prawie sto osób, czyli tyle, ile być może łącznie we wszystkich klubach polskiej ekstraklasy.
Właśnie przykłady oparte o liczby oraz zestawienia, wykresy, checklisty i przykłady, jak przebić komunikacyjny mur, są sporą wartością omawianej publikacji. Można to samo powiedzieć o wywiadach, ale nie we wszystkich znajdziemy morze konkretu, bo niektórzy dyrektorzy odpowiedzialni za strategie marketingowe w firmach wolą trzymać się dobrze brzmiących sloganów.
Wśród tych, którzy dzielą się swoją wiedzą w książce jest dyrektor wykonawcza ds. sponsoringu w Orlenie Agata Pniewska, dyrektor marketingu sportowego i kolekcji Teamwear w firmie 4F Michał Czechowicz, członek zarządu województwa dolnośląskiego Krzysztof Maj, odpowiedzialna za rozwój piłkarstwa kobiecego w PZPN Zuzanna Walczak czy dziennikarz, ekspert Formuły 1 Mikołaj Sokół.
"Think Big". Praca zbiorowa. Wydawca: Publicon Services Sp. z o.o. Wrocław 2023. Liczba stron: 259. Cena: 149 zł.
Sportowa półka - tu możesz przeczytać więcej recenzji i zapowiedzi książek o sporcie
![Think Big, czyli sportowy kop, zamiast objeżdżać glob [SPORTOWA PÓŁKA]](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/ae/32/659e871f9e023_p.jpg?1704888101)
