Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak długo trwa budowa dróg w Polsce. Wybudowanie drogi ekspresowej zwykle trwa do 10 lat

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Jeszcze do niedawna północne odcinki S5 były jednym wielkim placem budowy. Jednak już w sierpniu planuje się oddanie ich do użytku.
Jeszcze do niedawna północne odcinki S5 były jednym wielkim placem budowy. Jednak już w sierpniu planuje się oddanie ich do użytku. GDDKiA Bydgoszcz
Jeszcze w tym roku do użytku ma być oddana cała droga ekspresowa S5 przebiegająca przez województwo kujawsko-pomorskie. Do roku 2026 ma powstać S10 między Bydgoszczą a Toruniem. Proces budowy tych dróg pochłania 9-10 lat.

Zobacz wideo: Dron obserwował kierowców na ulicy Wyszyńskiego w Bydgoszczy

od 16 lat

- Zgodnie z harmonogramu kontraktu, którego się trzymamy, północne odcinki drogi S5 zostaną oddane do użytku już w sierpniu tego roku. Chodzi o główną drogę, bowiem prace wykończeniowe potrwają jeszcze jakiś czas – wyjaśnia Julian Drob, rzecznik bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Przypomnijmy także, iż 6 maja w Ministerstwie Infrastruktury podpisano umowy na projekt i budowę dwóch pierwszych odcinków drogi S10 Bydgoszcz – Toruń: Bydgoszcz Południe – Emilianowo oraz Solec - Toruń. Cała 50-kilometrowa trasa ma być gotowa do końca 2026 roku. Na zakończenie inwestycji, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, przewidziano od 41 do 45 miesięcy (z wyłączeniem zim).

Od pomysłu, przez przygotowania, projektowanie, prace budowlane i oddanie drogi zajmuje zwykle 9-10 lat.

Tak rzecz się ma z S5

Prześledźmy ten proces na podstawie tylko jednego odcinka S5 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (22,4 km). Umowę ze spółką URS Poland na wykonanie Koncepcji Programowej (KP) oraz na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) podpisano 6 października 2006 r. Wniosek do regionalnego dyrektora ochrony środowiska w Bydgoszczy o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji złożono 11 maja 2010 r. i ten wydał ją 23 lipca tegoż 2010 roku.

To też może Cię zainteresować

Wniosek do wojewody kujawsko-pomorskiego o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) GDDKiA złożyła 11 sierpnia 2016, a decyzję wydano 30 czerwca 2017. Przetarg na ten i dwa inne odcinki wygrała włoska firma Impresa Pizzarotti, która jednak nie dotrzymała warunków umowy i w czerwcu 2019 GDDKiA rozwiązała umowę.
Umowę na kontynuację prac z nowym wykonawcą (konsorcjum Kobylarnia - Mirbud) podpisano 23 kwietnia 2020.

Pierwszy krok to studium

Jak wyjaśnia Generalna Dyrekcja - pierwszy krok do budowy każdej drogi to Studium Korytarzowe (SK), czyli przejście od pomysłu do podstawowego dokumentu przedstawiającego zamierzenie inwestycyjne, określającego lokalizację korytarza pod drogę.

Kolejny krok, którego celem jest wskazanie konkretnego przebiegu drogi, to STEŚ. Często łączy się go z wykonaniem elementów Koncepcji Programowej (STEŚ-R), co pozwala skrócić przygotowania do budowy, bo GDDKiA przeprowadza jeden przetarg. Na tym etapie projektanci kreślą bardziej szczegółowe warianty przebiegu drogi.

Złożenie wniosku do regionalnej dyrekcji ochrony środowiska jest zwieńczeniem opracowywania STEŚ. W przypadku STEŚ-R złożenie wniosku kończy I etap, a praca nad II etapem toczy się równolegle z uzyskiwaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) wydawana jest w postępowaniu administracyjnym, podczas którego prowadzone są konsultacje społeczne. Zagwarantowana jest możliwość składania uwag i wniosków przez obywateli. Wykonywane są także badania geologiczne. Uzyskanie decyzji środowiskowej umożliwia dokończenie II etapu STEŚ-R.

Jeśli przed uzyskaniem DŚU opracowany był tylko „zwykły” STEŚ to kolejnym krokiem jest wykonanie Koncepcji Programowej, czyli trochę bardziej rozbudowanego II etapu STEŚ-R.

Możliwości są dwie

GDDKiA wybiera w przetargu biuro projektowe, które opracowuje dokumentację potrzebną do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Oprócz projektu budowalnego opracowywany jest również projekt wykonawczy, a po uzyskaniu decyzji ZRID w odrębnym przetargu wybierany jest wykonawca inwestycji, który zrealizuje ją w terenie.

W drugiej wersji, po odebraniu KP lub STEŚ-R, ogłaszany jest przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji w systemie projektuj i buduj. Wykonawca opracowuje dokumentację, składa wniosek o wydanie decyzji ZRID, a po jej otrzymaniu rozpoczyna prace w terenie.

Roboty budowlane są zwieńczeniem całego procesu i trwają zdecydowanie krócej niż czas potrzebny na przejście od pomysłu do rozpoczęcia prac w terenie.

Lata szybko płyną

Gdy nie ma odwołań od przetargów lub decyzji administracyjnych, a poszczególni wykonawcy pracują sprawnie, to na przejście od pomysłu do efektu potrzeba minimum 8 lat i 4 miesięcy (wariant ze STEŚ-R i realizacją w systemie projektuj i buduj). Gdzie wykonawca zajmuje się tylko budową, na końcowy efekt czeka się ok. 9 lat i 8 miesięcy. W obu przypadkach trzeba dodać co najmniej dwie przerwy zimowe, czyli 6 miesięcy.

To też może Cię zainteresować

- Tylko w jednym przypadku w Polsce proces inwestycyjny został skrócony do 8,5 roku, na trasie S7 Warszawa – Kraków, na odcinku Szczepanowice – Widoma – podsumowuje Julian Drob.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Tak długo trwa budowa dróg w Polsce. Wybudowanie drogi ekspresowej zwykle trwa do 10 lat - Gazeta Pomorska