- Uzyskaliśmy już decyzję środowiskową dla tego zadania. Określa ona szereg rozwiązań, które w trakcie prac pozwolą zminimalizować jej wpływ na środowisko. Za pół roku zakładamy uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wniosek o jej wydanie został złożony w czerwcu 2024 roku. Decyzja ZRID pozwoli przystąpić do postępowania przetargowego mającego na celu wyłonienia w przetargu wykonawcy robót budowlanych. Na realizację inwestycji zdobyliśmy dofinansowanie z funduszy europejskich. Prace budowlane szacowane są na okres około 24 miesięcy - poinformował podczas czwartkowej (25.07) konferencji prasowej Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy.
Celem inwestycji jest budowa trasy tramwajowej przez Szwederowo, docelowo od ronda Kujawskiego do ronda Grunwaldzkiego. Na razie powstanie trasa do ul. Bielickiej.
Wielka przebudowa ul. Solskiego
Wymaga to dostosowania ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku wraz z budową pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej. Węzeł przesiadkowy Rondo Kujawskie będzie miał dwa dodatkowe przystanki tramwajowe. Przebudowana zostanie też podziemna infrastruktura wokół nowej tramwajowej trasy. Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza pojawić się ma dodatkowe przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym na wysokości centrum handlowego. Przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym powstanie także na wysokości ul. Konopnej.
Jak podkreślił Wojciech Nalazek, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, na trasie powstanie tzw. "zielone" torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach. - To nowatorskie rozwiązanie, będziemy je testować - zapowiedział.
W ramach obecnych prac zaprojektowane zostały elementy zmniejszające hałas i drgania oraz zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli przy ul. Bielickiej. Nowością będą kieszeniowe parki wzdłuż ul. Solskiego, m.in. przy ul. Konopnej, Bielickiej oraz przy ul. Kossaka.
Tymczasowe buspasy
Za ul. ks. I. Skorupki planowane torowisko zakończy się ślepo, a ulica Solskiego zostanie sprowadzona do istniejącego przekroju jednojezdniowego. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach – tj. trasy tramwajowej wzdłuż ul. Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej aż do ronda Grunwaldzkiego. W tym miejscu wprowadzone zostaną tymczasowo buspasy.
Nadrabianie zaległości
- W ciągu ostatniej dekady nadrobiliśmy olbrzymie zaległości w komunikacji tramwajowej – podkreśla zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz. – Wymieniliśmy połowę tramwajów, zbudowaliśmy kilka nowych torowisk. Chcemy ten pozytywny trend kontynuować. Jednym z priorytetów jest budowa nowej trasy przez Szwederowo, na którym mieszka około 30 tysięcy bydgoszczan. Cały czas intensywnie pracujemy nad tym, by przystąpić też do kolejnego etapu tej inwestycji tak, by powstała kompletna nowa trasa łącząca rondo Kujawskie z rondem Grunwaldzkim. Warto podkreślić, że obecnie realizujemy szereg innych tramwajowych projektów, które usprawnią poruszanie się po mieście m.in. budowę przystanków wiedeńskich, modernizację torowiska na ul. Toruńskiej i intensywnie przygotowujemy się do przebudowy ronda Jagiellonów. W tym roku planujemy zlecić opracowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do budowy połączenia tramwajowego pętli przy Rycerskiej z ul. Chocimską oraz połączenia pętli przy ul. J.K.Chodkiewicza z rondem Fordońskim w śladzie al. S. Wyszyńskiego.
Miasto jest w trakcie tramwajowych inwestycji:
- całkowita wymiana taboru - 40 szt. „niskopodłogowców", 10 już odebrano;
- kolejne przystanki wiedeńskie;
- zlecono przebudowę torowiska na ul. Toruńskiej;
- modernizacja zajezdni tramwajowej.
- Mamy gotowe koncepcje nowych torowisk wzdłuż ul. S. Wyszyńskiego i połączenia Rycerskiej z ul. Gdańską - mówi Kozłowicz. - Rozpoczęcie tych dwóch zadań uwarunkowane zdobyciem funduszy zewnętrznych.
