https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Swingiem do Fordonu

Tomasz Zieliński
Na linii do Fordonu ujrzymy przedstawicieli nowego pokolenia bydgoskich tramwajów...
Na linii do Fordonu ujrzymy przedstawicieli nowego pokolenia bydgoskich tramwajów...
Pierwszy ze swingów wyjedzie na tory w sierpniu, ostatni - w październiku. Każdy zabrać będzie mógł 200 pasażerów.

W ramach kontraktu podpisanego między spółką Tramwaj Fordon a Pesą, do Bydgoszczy trafi 12 pięcioczłonowych swingów.
[break]

Zdążą do października

Pierwsze prace przy nowych swingach rozpoczęły się w ostatnich tygodniach. Wykonywane są stalowe konstrukcje tramwajów. Pierwszy pojazd ma być gotowy w sierpniu. W oparciu o niego prowadzona będzie homologacja, czyli proces, w wyniku którego nowy typ pojazdu zostaje dopuszczony do ruchu.

- Siostrzane pojazdy swinga jeżdżą już między innymi w Warszawie, Szczecinie, Gdańsku i Toruniu, jeden - w Kaliningradzie - wymienia Michał Żurowski, rzecznik prasowy bydgoskiego producenta. - To nasz najbardziej rozpoznawalny typ tramwaju. Konstrukcja jest niemal identyczna, pojazdy z poszczególnych miast i serii różnią się szczegółami, zależnymi od woli zamawiającego.

Dostawa wszystkich pojazdów, mających obsługiwać trasę fordońską, finalizowana będzie w październiku.

Długość 5-członowego, jednoprzestrzennego tramwaju wynosi ponad 30 metrów. Maksymalna szerokość wozu to 2,3 m.
Każdy skład będzie mógł zabrać ponad 200 pasażerów. Pojazd ma na całej długości niską podłogę. Umożliwia to łatwy dostęp do tramwaju, także wózkiem. Ta ostatnia czynność będzie wykonywana dzięki wysuwanej rampie. Wśród dodatkowych udogodnień, przewidziano klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego Internetu i monitoring.

Pojedzie na bateriach

- Za sprawą nowoczesnego taboru możemy wprowadzić lepszą jakość w komunikacji. Standardem stają się klimatyzacja i dostęp do Internetu. Bydgoszczanie mogą liczyć także na czytelne systemy informacji pasażerskiej - mówi prezydent Rafał Bruski.

Bydgoskie swingi będą przystosowane do poruszania się z maksymalną prędkością około 70 km/h. Przy braku zasilania zewnętrznego, tramwaj może przejechać kilkadziesiąt metrów, dzięki wykorzystaniu energii, zgromadzonej w bateriach. Zapewnia to specjalny układ odzyskujący i magazynujący energię podczas hamowania.

Fotele w naszych tramwajach umieszczone będą w pojedynczych rzędach pod oknami.
- Takie rozwiązanie jest częściej wybierane przez naszych klientów - mówi Michał Żurowski. - Istnieje możliwość zainstalowania jednego podwójnego rzędu, zwiększającego ich liczbę do trzech, jednak na przykład w Warszawie podczas testów pasażerowie byli w większości przeciwni temu rozwiązaniu.

Przypomnijmy, że przed dwoma tygodniami toruńskie MZK podpisały umowę na dostawę kolejnych sześciu pojazdów. Zostaną dostarczone pod koniec 2015 roku.

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

d
do munciola
Kibelkow nie bedzie bo cala droga z Mariampola na Rycerska potrwa 40 minut wiec nasz szybki tramwaj metropolitalny ich nie potrzebuje. U was w Toruniu zas choc linie o polowe krotsze to powinniscie miec wiecej drewnianych wychodkow przy przystankach- dobrze komponuja sie do skansenu Trolli o nazwie Trollun.
M
Munciołek
Te dwa zgubione to Bruski dał do Torunia bo mu Całbecki kazał a te 12 składów na 4 linie ? Jak umiałeś napisać abc to podziel 12 przez 4 to Ci samo wyjdzie .No chyba że z podstawówką Ci nie wyszło ... Po za tym ja się nie martwię o te miejsca siedzące a o te podobno obiecane kibelki gdzie oni je upchają . No chyba że Toruń ma wtykę w Pesie to kibelków nie będzie . Ale zawsze można Tojtojowi kółka dorobić i ciągnąć Go za tramwajem .
d
do una
Dokladnie bronilismy Bydgoszczy przed Ruskimi z Kongresowy z torunia czyli swoloczy takiej jak ty.
a
abc
A gdzie zaginione 2 tramwaje, które były zamówione przy okazji budowy linii do dworca?
Przecież za Dombrowicza była podpisana umowa, później przyszedł Bruski i powiedział, że unia nie pozwala użytkować tramwajów przed otwarciem trasy, więc kupią je po otwarciu i... nic. Tramwajów nie ma, kasy przeznaczonej na nie pewnie też.

Dziwnym trafem teraz zapowiadają, że nówki wyjadą kilka miesięcy przed oddaniem linii do Fordonu. Ciekawe jak podzielą te 12 składów na 4 linie tramwajowe :D
g
greg
Już nie mogę się doczekać tych cudeniek. Dziwne było, że do tej pory w Bydgoszczy tak mało było pięknych Pes.
k
kolega
super ;)
u
un
"do romana" i "do romka" znów jakiś niemiec pisał . Może dziadek bronił Bydgoszczy przed ruskimi ?
u
un
Oj jopek ! Toruń już takie ma więc na jaką złość ? Idź lekcje odrobić !
M
Mia
W Warszawie nie raz jechałem Swingiem na długiej trasie np. Z Gocławka na Pl. Narutowicza czy z Huty do Stadionu Narodowego. Trasy długie i jakoś nikt nie narzeka więc nie przesadzajmy.
d
do romka
Oprocz tego napewno nie bedzie jechala 30 minut przez te 10 km nowych szyn bo cala trasa z Rycerskiej do Mariampola z petla przy ul. Geodetow czyli jakies 17 km bedzie przebyta w 45 minut. Wiec w 30 minut pewnie Pan juz dotrze z Mariampola az do do PKS na Jagiellonskiej.
d
do romana
No nie wiem czy bedzie az tak zle. Dla starych sie miejsca napewno znajda a mlodziez moze sobie stac bo ma zdrowe nogi. Poza tym MZK twierdzilo kiedys na lamach Expressu ze 3 bedzie jezdzic w godzinach szczytu co 5 minut a 7 co 10 minut no i pewnie dojdzie tez 9 ktora zawiezie ludzi z Fordonu przez Gdanska do Lasu Gdanskiego - ona moze co kwadrans? wiec tloku raczej nie bedzie.
z
zitowiec
Wszystko zależy od tego jak często będą jeździły te tramwaje.
B
Bydoszczanin
A kto powiedział że od Brzegowej do Wyścigowej ?
Kolega Roman popracuje jeszcze co ?
j
jopek
To dobrxe bo to na zlosc Toruniowi.
R
Roman
Ode mnie łyżka dziegciu. O tym niestety nie wspomniano w artykule.
40 - tyle miejsc siedzących będzie miał nowy 30 metrowy SWING, czyli raptem 20% pojemności składu. Przy tak długiej linii tramwajowej (9,5 km tylko nowych torów Brzegowa-Wyścigowa) zapewne średnio każdy z pasażerów spędzi w tramwaju minimum 30 minut. Dla porównania obecnie autobus linii 69 ma 44 miejsca siedzące przy 18 m długości. Także miłego stania już teraz można życzyć nowym pasażerom zbiorkomu z i do Fordonu. Za długie linie mamy dla takich konfiguracji o czym ktoś najwyraźniej nie pomyślał. Na szczęście ponad 50% składów dla linii do Fordonu to będą stare Konstale, a w nich jest nieco więcej miejsc siedzących.
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski