Wraz z nowym rokiem szkolnym, w Zespole Szkół w Koronowie została otwarta klasa dla dzieci z autyzmem, pierwsza taka na terenie gminy Koronowo.
Udało się tego dokonać dzięki wytrwałym zabiegom dyrektor Katarzyny Żubik oraz przychylności starosty bydgoskiego Wojciecha Porzycha oraz burmistrza Koronowa Stanisława Gliszczyńskiego. Uczniowie, którzy uczęszczają do tej klasy, biorą udział w zajęciach dydaktycznych i specjalistycznych. Nauka odbywa się według indywidualnych planów edukacyjno-terapeutycznych, opracowanych na podstawie diagnozy umiejętności ucznia, obejmującej obszary jego funkcjonowania. Umożliwia to każdemu dziecku odniesienie sukcesu na miarę jego możliwości.
Lęk przed światem
- Dzieci dotknięte autyzmem ogromnie cierpią - podkreślają w szkole. - Źródłem ich cierpienia jest lęk przed kontaktem ze światem zewnętrznym, ucieczka we własny dla nas niedostępny świat. Chowają się w swój lęk. Wolą odciąć się od otoczenia. Droga wychodzenia z autyzmu jest długim procesem, w którym porażki przeplatają sięz sukcesami.
Najlepsza nagroda
Nagrodą za pracę z dzieckiem autystycznym jest poprawa jego funkcjonowania w otoczeniu. Dlatego tak ważne jest umożliwienie im nauki i przybywania wśród rówieśników. Zajęcia prowadzi wyspecjalizowana kadra pedagogiczna, a metody są dobrane do indywidualnych potrzeb każdego dziecka. Uczniowie otrzymują także specjalistyczną pomoc logopedy, psychologa, pedagoga, rehabilitanta i terapeutów pedagogicznych.<!** reklama>
W pracy z dzieckiem autystycznym każde działanie, ćwiczenie, zadanie, nabyta umiejętność, nawyk - wszystko musi być utrwalone poprzez powtarzanie, przypominanie, wymaganie.
Dla tych uczniów jedyną szansą jest wcześnie podjęta terapia i długotrwałe ćwiczenia. Kontakt z rówieśnikami dodatkowo wzmacnia rehabilitację, dlatego podjęcie wyzwania utworzenia klasy autystycznej jest bardzo ważne dla rodziców, nauczycieli, a przede wszystkim samych dzieci.