Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Suchoj uderzył w wulkan

Michał Sierek
Michał Sierek
Rosyjska maszyna zniknęła z radarów w środę. Wczoraj ratownicy odnaleźli miejsce, w którym rozbił się samolot. Prawdopodobnie nikt nie przeżył.

Rosyjska maszyna zniknęła z radarów w środę. Wczoraj ratownicy odnaleźli miejsce, w którym rozbił się samolot. Prawdopodobnie nikt nie przeżył.

Suchoj superjet 100 to nowy samolot. Zaledwie w ubiegłym roku odbył swój pierwszy lot komercyjny. Środowy lot pokazowy miał zachęcić potencjalnych nabywców do zakupu maszyny. Na pokładzie, prócz biznesmenów, znajdowali się dziennikarze i przedstawiciele rosyjskiej ambasady w Indonezji. Katastrofa to nie tylko tragedia dla ofiar i ich rodzin, ale również dla producenta. Koncern Suchoj liczył na to, że jego maszyna będzie konkurować z innymi samolotami w tej klasie. Środowy wypadek może zniweczyć te plany.

Superjet 100 wystartował z lotniska w środę nad ranem. Lot miał trwać niecałą godzinę, ale kontrola lotów straciła kontakt z maszyną po około 20 minutach. Przez całą środę nie było wiadomo, co się stało. Helikoptery, które zostały wysłane w miejsce zaginięcia maszyny, trzeba było zawrócić z powodu silnego wiatru. Władze miały nadzieję, że załodze i pasażerom jakimś cudem udało się przeżyć. Wczoraj ekipy ratownicze odnalazły miejsce katastrofy. Superjet 100 rozbił się o zbocze wulkanu Salak, który znajduje się na południe od stolicy Indonezji, Dżakarty.

<!** reklama>Szczątki maszyny odnaleziono na wysokości około 1700 metrów nad poziomem morza. Jak powiedział wczoraj rzecznik służb ratowniczych, Gagah Prakosonie, nie odnaleziono żadnej żywej osoby. Przypuszcza się, że wszyscy, którzy znajdowali się na pokładzie, zginęli.

Wczoraj nie było do końca wiadomo, ile osób ostatecznie wsiadło do superjeta 100. Według rosyjskich śledczych, na pokładzie znajdowało się w sumie 48 osób. Przyczyny katastrofy wciąż są nieznane. Rosjanie rozpoczęli śledztwo, które ma wyjaśnić, co się stało. Śledczy sprawdzą, m.in.,, czy nie doszło do naruszenia zasad bezpieczeństwa. Wiadomo, że tuż przed tym, jak samolot zniknął z radarów, załoga poprosiła o pozwolenie na obniżenie pułapu z 3000 do 1800 metrów. Szczyt wulkanu Salak sięga 2211 metrów n.p.m.

Miejsce, w którym rozbił się suchoj, jest trudno dostępne. Ratownicy musieli dostać się tam pieszo, lub wojskowymi helikopterami. Władze podały, że dziś rozpocznie się akcja zabierania ciał ofiar.

Feralny lot superjeta był drugim, jaki tego dnia odbyła maszyna. Pierwszy demonstracyjny lot tego poranka odbył się bez żadnych problemów.

Agencja RIA Novosti podała, że suchoj superjet 100 pojawił się w Indonezji podczas dłuższego tournée po azjatyckich krajach, w których poszukiwano potencjalnych kupców. Wcześniej maszyna prezentowana była w Birmie, Pakistanie i Kazachstanie. Zamierzano ją pokazać również w Wietnamie i Laosie.

Według tej samej agencji, rosyjski przewoźnik Aeroflot, który dysponuje superjetami 100, musiał już raz zawrócić tego typu samolot z trasy z powodu problemów z podwoziem. W grudniu ubiegłego roku kłopoty z podwoziem stwierdzono w superjecie, który znajdował się na lotnisku w Mińsku. Jak poinformowano, w obu przypadkach bezpieczeństwo pasażerów nie było zagrożone. (cnn.com)

Warto wiedzieć

Nowa konstrukcja

  • Suchoj superjet 100 to regionalny samolot pasażerski stworzony przez firmę Suchoj. Jego zasięg to ok. 4500 km. Pierwszy lot komercyjny maszyny odbył się 21 kwietnia 2011. Prędkość przelotowa superjeta 100 to 870 km/h. Maszyna zabiera na pokład - w zależności od wersji - 75 lub 95 pasażerów. Koszt zaprojektowania samolotu jest oceniany na 700 mln dol. (wikiepdia)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!