Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Straż miejska kontra kierowcy

mik
W ubiegłym roku strażnicy miejscy i gminni ujawnili niemal 2,1 miliona wykroczeń komunikacyjnych. Kierowcy zapłacili mandaty o łącznej wysokości niemal 211,5 mln złotych! To ponad 80 proc. wszystkich mandatów nałożonych przez straż!

W ubiegłym roku strażnicy miejscy i gminni ujawnili niemal 2,1 miliona wykroczeń komunikacyjnych. Kierowcy zapłacili mandaty o łącznej wysokości niemal 211,5 mln złotych! To ponad 80 proc. wszystkich mandatów nałożonych przez straż!

Choć głównym obowiązkiem straży jest ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych, municypalni najwięcej poświęcają się karaniu kierowców popełniających wykroczenia drogowe.

31 grudnia 2012 roku na terenie całego kraju działało łącznie 596 oddziałów straży miejskiej i gminnej. Z roku na rok ta liczba rośnie. Najwięcej oddziałów znajduje się w województwie zachodniopomorskim, wielkopolskim i dolnośląskim.

<!** reklama>

W 2012 roku straż ujawniła aż 2097600 wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji. Lwią część stanowią te zarejestrowane przez urządzenia rejestrujące - 1109763 ujawnionych wykroczeń, skutkujących 965335 mandatami na łączną kwotę 160012905 zł. Mandaty wystawione kierowcom stanowią niemal 81 proc. wszystkich mandatów nałożonych przez straż. Dla porównania, grzywny za wykroczenia przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu stanowią tylko 2,9 proc., a przeciwko bezpieczeństwu osób i mienia zaledwie 0,7 proc. Warto wiedzieć, jakie uprawnienia straż posiada wobec kierowców.

Co mogą municypalni?

Strażnik ma prawo do zatrzymania pojazdu, wylegitymowania uczestnika ruchu i wydawania mu wiążących poleceń odnośnie korzystania z drogi lub pojazdu. Straż miejska ma prawo do nakładania grzywien w postępowaniu mandatowym, prowadzenia czynności wyjaśniających i kierowania wniosków o ukaranie do sądu (w 2012 r. skierowała do sądu 102300 takich wniosków o ukaranie kierowców). Straż może także wydawać dyspozycje odholowania pojazdów i unieruchamiania ich za pomocą blokady kół, o ile nie będzie to zagrażało bezpieczeństwu (w ubiegłym roku założono 127178 blokad i odholowano 27750 pojazdów). Może również prowadzić kontrole drogowe. Obowiązkiem straży jest uniemożliwienie prowadzenia pojazdu osobie będącej pod wpływem alkoholu (lub innych środków odurzających) i zaczekanie na przyjazd policji. Strażnik podejmujący interwencję musi być umundurowany, a działania może podejmować tylko na obszarze gminy, którą reprezentuje. Ma obowiązek poinformowania o powodzie zatrzymania i okazania legitymacji służbowej na żądanie kierowcy.

Strażnicy miejscy mogą prowadzić kontrole za pomocą urządzeń pomiarowych, czyli sprawdzać prędkość, z jaką poruszają się kierowcy za pomocą fotoradarów przenośnych. W porównaniu z rokiem 2011 wzrosła liczba takich urządzeń. Na wyposażeniu straży w ubiegłym roku było 333 takich urządzeń, czyli o 97 więcej niż w roku poprzednim. Jeśli chodzi o urządzenia przenośne, straż obowiązują pewne ograniczenia w kwestii rozstawiania sprzętu pomiarowego. - Po pierwsze, może ustawiać takie urządzenia tylko w obszarze zabudowanym - mówi Agnieszka Kaźmierczak, operator systemu Yanosik. - Po drugie, wymagane jest do tego uzyskanie zgody od miejscowego komendanta policji.

Aplikacje na pomoc

Kontrola musi oczywiście odbywać się w uzgodnionym czasie i miejscu, które powinno być odpowiednio oznakowane (znakiem D-51). Urządzenie pomiarowe musi także posiadać ważną homologację, w przeciwnym wypadku kierowca nie będzie zobowiązany do zapłacenia mandatu. W „Expressie” informujemy o tym, gdzie każdego dnia można spodziewać się kontroli prędkości, prowadzanej przez straż miejską. Takie informacje otrzymywać mogą posiadacze smartfonów.

- Użytkownicy Yanosika mogą ostrzegać się wzajemnie o różnego rodzaju zdarzeniach na drodze, w tym także o kontrolach prowadzonych przez służby - mówi Agnieszka Kaźmierczak.

Nie podpisuj pochopnie

Kierowca, który przekroczył prędkość i zarejestrowało to urządzenie straży miejskiej, a następnie podpisał mandat, automatycznie przyznaje się do winy, nawet jeśli akcja pomiaru prędkości prowadzona była w nieoznakowanym terenie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!