Do najważniejszych inwestycji w regionie należą dokończenie dróg ekspresowych S10 i S5 oraz budowa sześciu obwodnic w ciągu dróg krajowych. Dwa pierwsze zadania znajdują się w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.), zaś ostatnie w Programie Budowy 100 Obwodnic.
Pisząc o dokończeniu „ekspresówek” mamy na myśli fakt, że trasy te w części już funkcjonują i trzeba je tylko przedłużyć lub przebudować do lepszych parametrów eksploatacyjnych.
Mamy już przecież duży, bo128-kilometrowy odcinek S5 przecinający województwo z miejscowości Cotoń przy granicy z Wielkopolską do Nowych Marz pod Grudziądzem, gdzie łączy się z autostradą A1. Teraz w planach jest przedłużenie „Piątki” z Nowych Marz pod Ostródę (ok. 100 km).
Z kolei trasa S10 istnieje w naszym regionie tylko na krótkich odcinkach, zaś docelowo ma przebiegać równoleżnikowo przez cały region.
Na S10 rozbierają bramki
Na drodze S10 w Czerniewicach, na od lat funkcjonującym odcinku ekspresowym tej trasy, rozbierane są bramki wjazdowe. To jeden z elementów przygotowania do budowy trasy S10 w formule dwujezdniowej.
Bramki na S10 w Czerniewicach, przy wjeździe na autostradę A1, nigdy nie zostały uruchomione, bo jazda tą trasą w kierunku Łodzi nie została objęta opłatami, zaś opłaty za wjazd w stronę Gdańska pobierane były na bramkach w podtoruńskiej Nowej Wsi. Teraz ta infrastruktura (w Czerniewicach) znika, zmieniona jest organizacja ruchu.
- To w ramach przygotowań do budowy dwujezdniowej drogi ekspresowej S10. Na odcinku między Bydgoszczą a Toruniem wykonano już wycinkę drzew oraz większość prac archeologicznych. Aby rozpocząć prace budowlane w terenie potrzeba jeszcze zezwolenia na realizację inwestycji drogowej ZRID, które wydaje wojewoda kujawsko-pomorski. Czekamy na nie – mówi Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Mamy tylko krótkie fragmenty S10
Na razie trasa S10 istnieje w naszym regionie tylko na krótkich odcinkach: na 12-kilometrowym Bydgoszcz Błonie – Bydgoszcz Południe, stanowiącym południową obwodnicę Bydgoszczy (oddanym w 2009 r.), na 7,2-kilometrowym Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Błonie, który na tym odcinku biegnie wspólną nitką z trasą S5 (oddaną w 2020 r.) oraz 11,3-kilometrowym Toruń Zachód – Toruń Południe (oddany w 2005 r.) w standardzie drogi jednojezdniowej.
To też może Cię zainteresować
W przyszłości droga S10 stanowić będzie najlepsze połączenie drogowe Szczecina z Aglomeracją Warszawską. Pośrodku tej trasy znajdzie się województwo kujawsko-pomorskie i kluczowy 50-kilometrowy fragment pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem.
Kolejne odcinki zapewnią sprawny dojazd do województw - wielkopolskiego, zachodniopomorskiego i mazowieckiego.
Prowadzący od obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód przeszło 40-kilometrowy odcinek S10 ma już (od 2022 r.) decyzję środowiskową (DŚU). W lutym tego roku rozpoczął się drugi etap opracowania dokumentacji (chodzi o elementy Koncepcji programowej). Dokumentacja stanowi podstawę do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji, co będzie możliwe w czwartym kwartale przyszłego roku.
- Trwa też opracowywanie dokumentacji przygotowawczej dla budowy S10 na odcinku od autostrady A1 do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Zadanie obejmujące łącznie około 120-kilometrowy odcinek dróg ekspresowych, z czego około 40 kilometrów, wraz z nowym mostem przez Wisłę we Włocławku, będzie przebiegać przez nasz region – wyjaśnia Julian Drob.
GDDKiA Bydgoszcz prowadzi przygotowania na całym odcinku (tj. również na Mazowszu). Właśnie odbywają się spotkania mieszkańców gmin, przez które przebiegać ma ta droga.
W przyszłości na 35 – kilometrowym odcinku A1 od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ droga S10 będzie miała wspólny przebieg z autostradą i dlatego autostrada ma być poszerzona o trzeci pas w obu kierunkach.
Droga ekspresowa S5
Trasa już teraz łączy Wrocław, Poznań oraz Bydgoszcz i jest jedną z dróg o kluczowym znaczeniu dla gospodarki kraju. W Kujawsko-Pomorskiem w 2022 roku zakończono budowę ostatniego z siedmiu odcinków drogi o łącznej długości 128 km.
W przyszłości S5 połączy się jeszcze z S7 pod Ostródą tworząc nowe połączenie z Warmią i Mazurami. Droga z okolic Grudziądza do m. Wirwajdy niedaleko Ostródy będzie miała 90 km, z czego około 40 km na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Nasze 6 obwodnic
W roku 2020 bydgoska GDDKiA ogłosiła przetargi na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla sześciu obwodnic, które zostały objęte rządowym Programem budowy 100 obwodnic.
Są to obwodnice Brześcia Kujawskiego (DK62), Kowalewa Pomorskiego (DK15), Strzelna (DK15/25), Nowej Wsi Wielkiej (DK25), Kruszwicy (DK62) i Lipna (DK67). Przetargi o łącznej wartości ponad 11 mln zł rozstrzygnięto w roku 2021.
Następnie odbyły się spotkania z mieszkańcami, na których zaprezentowano proponowane warianty przebiegu obwodnic. Pod koniec kwietnia br. złożono pierwszy wniosek o wydanie DŚU dla obwodnicy Kowalewa Pomorskiego. Trwa przygotowanie pozostałych zadań. Program obejmuje 40 km nowych dróg krajowych, które planowo powstaną w regionie do 2030 roku.
Dwie obwodnice – jedno zadanie
W 2021 r. GDDKiA uzyskała dwie decyzje środowiskowe dla obwodnic Kamienia Krajeńskiego i Sępólna Krajeńskiego. Obie obwodnice będą realizowane w ramach jednego kontraktu, a ich wybudowanie umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obu miejscowości.
Obecnie trwają procedury przetargowe na projekt i budowę. 26 kwietnia br. wskazano wykonawców zadania, ale od wyboru najkorzystniejszej oferty odwołali się pozostali uczestnicy przetargu w związku z czym sprawę rozstrzygnie Krajowa Izba Odwoławcza (KIO).
Ważne rozbudowy
Niedawno drogowcy zakończyli przebudowę DK91 z okolic Świecia do Chełmna, a w przygotowaniu jest szereg kolejnych zadań na sieci, jak rozbudowa DK25 Obodowo – Mąkowarsko o dł. 9 km (przetarg jeszcze w tym roku) oraz dalszego odcinka z Mąkowarska aż do okolic węzła Bydgoszcz Opławiec w Tryszczynie (dokumentacja w opracowaniu).
Inne istotne odcinki dróg krajowych, których rozbudowę przygotowuje się na kolejne lata to DK10 w Lubiczu, DK15 Brodnica - Tama Brodzka oraz w Grębocinie, DK67 Lipno - Radomice czy też DK91 Toruń - Łysomice.
