Porty Gdańska i Gdyni rozwijają się w szybkim tempie. Do 2020 roku nastąpi ogromne powiększenie przerobu tych portów. A jest jeszcze planowany tzw. port zewnętrzny Westerplatte. To duża szansa dla regionu. Wisła do wysokości Bydgoszczy jest spławna. Krzyżują się tam międzynarodowe drogi wodne E40 Gdańsk - Odessa przez Bydgoszcz i Toruń oraz E70 Antwerpia - Kłajpeda. Tereny między Bydgoszczą i Solcem Kujawskim to optymalna lokalizacja dla portu tzw. multimodalnego, gdzie towary będą rozładowywane na auta lub kolej.
Polecamy: 500+ w Toruniu i w regionie. Jakie są efekty?
Port zlokalizowany w regionie w kolejnych latach miałby przerób o wielkości porównywalnej do tej na dolnym biegu Łaby, czyli 5-12 mln ton! Transportem wodnym zainteresowana jest większość firm. Jeżeli porty w Gdyni i Gdańsku nie otrzymają wsparcia w postaci portu multimodalnego w regionie, który będzie w stanie wchłonąć wzrastający ruch, to te towary zostaną przejęte w dalszej części Bałtyku: przez Kłajpedę na Litwie, gdzie jest port multimodalny na bazie kolei albo trafią też do Petersburga.
W środę, 19 kwietnia, z Portu Gdańsk w kierunku Warszawy wyruszy ponad 70-metrowy zestaw rzeczny złożony z pchacza oraz barki załadowanej 20 kontenerami. Niecodzienna karawana do Torunia dotrze w niedzielę, 23 kwietnia o godz. 13, a w poniedziałek wypłynie do Włocławka. Rejs ma promować żeglugę śródlądową jako transport ekologiczny i najbardziej ekonomiczny, pokazać możliwość przemieszczania towarów drogą wodną z portów morskich w Gdańsku i Gdyni do centrum kraju.
5,5 mln złotych na prom Solec Kujawski - Czarnowo
- Nasz promocyjny rejs ma pokazać, że transport ładunków Wisłą jest możliwy w pewnym zakresie nawet przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych - tłumaczy marszałek Piotr Całbecki.
Wyprawa będzie miała także aspekt badawczy. Studenci Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz pracownicy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku zbiorą specjalistyczne dane na temat szlaku, które wskażą zagrożenia dla prowadzenia żeglugi śródlądowej na tym odcinku Wisły, będą też przydatne przy opracowywaniu Studium Wykonalności dla Wisły i studium lokalizacyjnego platformy multimodalnej w regionie.
Warto przeczytać: Pensje będą wypłacane wyłącznie na konto
Kolejną inwestycją na Wiśle jest budowa przeprawy promowej Czarnowo - Solec Kujawski.
Przygotowanie dróg, częściowo wałami aż do przyczółków to koszt około 7 milionów złotych. Ponad 5,5 milionów pochłonie budowa promu. Wybór padł na jednostkę o napędzie bocznokołowym i niskim zanurzeniu. Miałby zabierać na pokład jednorazowo 15 pojazdów o masie do 2,25 t i 80 pasażerów.
Prom będzie kursował przez dwanaście godzin na dobę, dwa razy na godzinę, a roczny koszt utrzymania przeprawy wyniesie 1,5 mln złotych. Przy czym samorządy współpracujące przy inwestycji zadeklarowały partycypację w kosztach utrzymania, a prom będzie odpłatny.
Samorządy zakładają, że otrzymają dofinansowanie ze środków unijnych w proporcji 85 procent wartości inwestycji, a pozostałą część wyłożą: samorząd województwa oraz powiatu toruńskiego i bydgoskiego, Solec Kujawski i gmina Zławieś Wielka.
Zobacz także: