Śmierć czai się na bydgoskich przejściach

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Zaktualizowano 
Ulica Fordońska - jedno z wielu niebezpiecznych przejść dla pieszych. Tu zabitych już się prawie nie liczy...
Ulica Fordońska - jedno z wielu niebezpiecznych przejść dla pieszych. Tu zabitych już się prawie nie liczy... Dariusz Bloch
Głupota, brawura, gaz do dechy... Piesi walczą o życie na bydgoskich przejściach przez jezdnie. Raporty są przerażające. Ostatnio na Fordońskiej zginęła 56-latka...

W ostatnią sobotę wieczorem na Fordońskiej 33-letni kierowca volkswagena passata potrącił na przejściu dla pieszych 56-letnia kobietę. Ta wyszła tylko na spacer z psem... Zginęła na miejscu.

Jak się później okazało - po badaniach - kierujący był trzeźwy, ale pod wpływem narkotyków. Wczoraj trafił do prokuratury i sądu.

To nie pierwszy śmiertelny wypadek na ul. Fordońskiej na wysokości skrzyżowania z ul. Brzechwy. Mniej więcej dwa lata temu pijany ksiądz jadący jadący osobowym nissanem nie zatrzymał się przed przejściem dla pieszych. Potrącony przez niego 56-latek zmarł w szpitalu miesiąc po zdarzeniu.

Nad jezdnią - jest dobrze

Na wysokości skrzyżowania Fordońskiej i Brzechwy notorycznie dochodzi do zdarzeń, w których piesi mogą ginąć. Żeby przekroczyć ulicę Fordońską, w praktyce, pieszy musi pokonać cztery pasy ruchu.

I tak jest na całej Fordońskiej - z wyłączeniem kładki nad jezdniami na wysokości cmentarza przy Wiślanej. Mieszkańcy okolic tragicznych w skutkach skrzyżowań już wiele razy apelowali do drogowców o poprawę oznakowania w tych miejscach.

Chyba tylko... progi

- Powiem brutalnie: nie ma już siły na głupich kierujących - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik bydgoskiego Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

- W ciągu ulicy Fordońskiej, przy przejściach dla pieszych, wykorzystaliśmy praktycznie wszystkie systemy oznakowania dopuszczone polskim prawem.

Kosiedowski mówi, że nic więcej nie da się zrobić oprócz... - Progów zwalniających, to jedno rozwiązanie nam zostało, ale to jest droga krajowa, więc nie wyobrażam sobie reakcji kierowców... - mówi.

Nie hamowała...

Pod koniec maja tego roku zapadł wyrok w sprawie Beaty R., kierującej samochodem, która zabiła na przejściu przez ul. Fordońską na wysokości ul. Traktorzystów 20-letnią Darię. - Samochód nie hamował przed potrąceniem pieszej. Zaczął hamować dopiero po uderzeniu - mówił w czasie procesu biegły sądowy.

Ostatecznie bydgoski sąd skazał Beatę R. na karę roku więzienia w zawieszeniu. Orzekł też 5-letni zakaz prowadzenia pojazdów i nakazał zapłacić po 15 tys. zł zadośćuczynienia na rzecz rodziców zmarłej Darii L.

Beznadziejny raport

Niebezpieczne przejścia dla pieszych to nie tylko problem ulicy Fordońskiej. Raport, który opublikowało niedawno ministerstwo infrastruktury powstał w oparciu o analizy, które Instytut Transportu Samochodowego przeprowadził w kilku polskich województwach. Badania objęły odcinki dróg z limitem prędkości 50 km/h w miastach i małych miejscowościach oraz zamiejskie odcinki, po których wolno jeździć z maksymalną prędkością do 70 km/h.

Na tej podstawie autorzy raportu obliczyli, że w obszarze zabudowanym aż 85 proc. kierowców przekracza przy dojeździe do przejścia dla pieszych dopuszczalną prędkość 50 km/h. Za miastem ten odsetek wzrasta już do 90 proc.! - Kierowcy nie zwalniają nawet przy dojeździe do przejścia na ostatnich 10 metrach - czytamy w raporcie.

Odsetek niewłaściwych zachowań pieszych przy przejściu był jednocześnie bardzo niski: jedynie 7 proc. przeszło na czerwonym świetle, 5 proc.. rozmawiało przez telefon, a 1 proc. słuchało muzyki...

Statystyki przerażają

- Jednym z największych problemów przy przejściach jest omijanie przez inne samochody aut, które zatrzymały się przed zebrą, żeby przepuścić pieszego - podkreśla podkom. Lidia Kowalska z Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.

A tegoroczne statystyki przerażają - w województwie od początku roku do końca czerwca na pasach doszło do 75 wypadków, zginęło ośmioro pieszych. W Bydgoszczy to 38 wypadków i 3 zabitych. Plus kobieta z ostatniej soboty.

polecane: Korytarz Życia

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

k
kierowca
2019-07-30T09:09:22 02:00, Adam:

1. Zmiana przepisów: przejscie dla pieszych jest dla pieszych. Kazdy kierowca ma OBOWIAZEK zatrzymac sie jak pieszy jest w odleglosci 2 metrow od przejscia i kieruje sie do przejscia. Kierowca może ruszyć dopiero gdy przejscie jest puste.

2. Nieumyślne spowodowanie śmierci - tylko w przypadku gdy kierowca przestrzegal zasad - zwolnil itp a zabił z przyczyn obiektywnych: poslizg, itp. Inne przypadki sądzić jak zabójstwo.

3. Bardzo wysokie kary za przekraczanie prędkości - najlepiej uzaleznione od zarobków. o 10 km/h 10% - miesiecznych zarobków, o 20km/h 40%, o 30 - 80%, o 40 100%, o 50 zabrznie prawa jazdy na rok.

4. Kara za jazde be waznego prawa jazdy: 100% miesiecznych zarobkow, recydywa: rok wiezienia.

Skonczy sie kozakowanie.

1. OK, ALE pieszy ma obowiązek zatrzymania się przed przejściem i dopiero wejść jak zatrzyma się samochód. Niech tylko media rzucą niusa ze jest nowe prawo i pieszy ma pierwszeństwo... Będzie masakra.

2. Poślizg to nie dostosowanie prędkości lub złe opony.

G
Gość

Rzecznik bydgoskiego ZDM ma rację - nie ma już siły na głupotę większości kierowców. Jestem kierowcą, czasami pieszym. Nie przepisy nas zabijają, nie rząd i kiepskie drogi, tylko szalona prędkość. Znaki ograniczenia prędkości nie stoją przecież dla ozdoby. Codziennie modlę się o ukryte fotoradary, bo tylko to nas uratuje od wypadków śmiertelnych, nie mówiąc już o pieniądzach z mandatów do budżetu państwa.

G
Gość
2019-07-30T20:53:23 02:00, Gość:

Wszystkiemu winne są głupie przepisy ( kierowcy tez nie sa bez winy ) , tak ustawodawcy to określili że piesi uważaja sie za święte krowy. Nie jest ważne czy samochód jest 20 metrów czy 5 metrów przed przejsciem oni wchodzą bo im się należy ! i jeszcze sa agresywni !. Tylko że za tym autem jedzie następne i przy ostrym hamowaniu może nie wyhamować i będzie kolizja tego oni już nie kumają. Juz wkrótce to nie da sie wcale jechac po mieście , idzie jedna osoba za nim kilka metrów następna itd. trzeba wię stać i czekać aż jaśnie państwo ( piesi ) samochody przepuszczą ! tak to jest. To jest CHORE !.

Co za bzdury!

G
Gość
2019-07-30T08:54:11 02:00, Adas:

Rok więziena w zawieszeniu za morderstwo.

2019-07-30T08:59:36 02:00, Gość:

Śmieszny wyrok zachęca kierowców do dalszego zabijania na przejściach .. Lewacka kasta sędziowska ..

2019-07-30T12:02:01 02:00, Gość:

Nawet tu politykujesz i używasz słów których Znaczenia nie rozumiezz

Pacynko lewacka .. Powinna twoja matkę rozjechać na pasach to inaczej skamlałbyś durny lewaku

G
Gość

Wszystkiemu winne są głupie przepisy ( kierowcy tez nie sa bez winy ) , tak ustawodawcy to określili że piesi uważaja sie za święte krowy. Nie jest ważne czy samochód jest 20 metrów czy 5 metrów przed przejsciem oni wchodzą bo im się należy ! i jeszcze sa agresywni !. Tylko że za tym autem jedzie następne i przy ostrym hamowaniu może nie wyhamować i będzie kolizja tego oni już nie kumają. Juz wkrótce to nie da sie wcale jechac po mieście , idzie jedna osoba za nim kilka metrów następna itd. trzeba wię stać i czekać aż jaśnie państwo ( piesi ) samochody przepuszczą ! tak to jest. To jest CHORE !.

G
Gość

fotoradary jak w innych krajach oraz progi zwalniające na ulicach osiedlowych - np. Leszczyńskiego czy Kossaka - samochody jadą tam 60-70!

G
Gość
2019-07-30T13:24:23 02:00, Gość:

Bardzo śmieszne jest robienie z pieszych świętych a z kierowców morderców (oczywiście takie przypadki się zdarzają), ale piesi to KRETYNI !!! Wychodzi mamuśka z autobusu z wózkiem, telefon w ręku i …. zza autobusu wystawia ….. wózek !!!!!, nie patrzy na ulicę tylko w telefon. Czy to nie jest debilka ? Czy to ona nie powinna odpowiadać za narażenie dziecka ? Skąd kierowca ma domniemywać, że taka kretynka wyjdzie zza autobusu ? Widzę już ten rozhisteryzowany tłum gapiów : " zabił matkę z dzieckiem,, śmierć za śmierć". Taka jest mentalność polskiego ciemnogrodu (o nienormalnych rowerzystach nie wspomnę).

100% racji! Nie bronię kierowców-debili jeżdżących 70 km/h po mieście ale "smartfonowi" piesi i królowie rowerów też często nie są bez winy.

G
Gość

Postawić fotoradary, i już kierowcy jadą wolniej, to tak na szybko. Czemu nie buduje się kładek, przejść podziemnych?

Druga sprawa karać również pieszych za przechodzenie nie po pasach, czy na czerwonym świetle, i nie 50 zł tylko dużo więcej

R
Rodan

Zwróciłem kiedyś uwagę małżeństwu gdy przechodzili przez jezdnię 30 metrów od przejścia że światłami. Stwierdzili, że mam jakieś problemy emocjonalne a oni przechodzą świadomie i odpowiedzialnie

G
Gość
2019-07-30T08:54:11 02:00, Adas:

Rok więziena w zawieszeniu za morderstwo.

2019-07-30T08:59:36 02:00, Gość:

Śmieszny wyrok zachęca kierowców do dalszego zabijania na przejściach .. Lewacka kasta sędziowska ..

Nawet tu politykujesz i używasz słów których Znaczenia nie rozumiezz

R
Rodan
2019-07-30T09:09:22 02:00, Adam:

1. Zmiana przepisów: przejscie dla pieszych jest dla pieszych. Kazdy kierowca ma OBOWIAZEK zatrzymac sie jak pieszy jest w odleglosci 2 metrow od przejscia i kieruje sie do przejscia. Kierowca może ruszyć dopiero gdy przejscie jest puste.

2. Nieumyślne spowodowanie śmierci - tylko w przypadku gdy kierowca przestrzegal zasad - zwolnil itp a zabił z przyczyn obiektywnych: poslizg, itp. Inne przypadki sądzić jak zabójstwo.

3. Bardzo wysokie kary za przekraczanie prędkości - najlepiej uzaleznione od zarobków. o 10 km/h 10% - miesiecznych zarobków, o 20km/h 40%, o 30 - 80%, o 40 100%, o 50 zabrznie prawa jazdy na rok.

4. Kara za jazde be waznego prawa jazdy: 100% miesiecznych zarobkow, recydywa: rok wiezienia.

Skonczy sie kozakowanie.

Kolego przeczytaj art. 13 i 14 kodeksu Ruchu Drogowego, przeanalizuj czy piesi zachowują się zgodnie z nimi a potem ro, pocznij dyskusje

T
TorTor

Z artykułu wynika, że połowa wypadków w naszym województwie i ofiar śmiertelnych jest w samej Bydgoszczy. Jak widać, to miasto ma problem z komunikacją miejską i kierowcami, przez co zawyża statystyki w tym niechlubnym rankingu :/

A
Adam

1. Zmiana przepisów: przejscie dla pieszych jest dla pieszych. Kazdy kierowca ma OBOWIAZEK zatrzymac sie jak pieszy jest w odleglosci 2 metrow od przejscia i kieruje sie do przejscia. Kierowca może ruszyć dopiero gdy przejscie jest puste.

2. Nieumyślne spowodowanie śmierci - tylko w przypadku gdy kierowca przestrzegal zasad - zwolnil itp a zabił z przyczyn obiektywnych: poslizg, itp. Inne przypadki sądzić jak zabójstwo.

3. Bardzo wysokie kary za przekraczanie prędkości - najlepiej uzaleznione od zarobków. o 10 km/h 10% - miesiecznych zarobków, o 20km/h 40%, o 30 - 80%, o 40 100%, o 50 zabrznie prawa jazdy na rok.

4. Kara za jazde be waznego prawa jazdy: 100% miesiecznych zarobkow, recydywa: rok wiezienia.

Skonczy sie kozakowanie.

G
Gość

Takich mamy sędziów !!!!!

G
Gość
2019-07-30T08:54:11 02:00, Adas:

Rok więziena w zawieszeniu za morderstwo.

Śmieszny wyrok zachęca kierowców do dalszego zabijania na przejściach .. Lewacka kasta sędziowska ..

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3