Trwa posiedzenie sejmowej komisji kultury i środków przekazu, na której posłowie podjęli decyzję ws. zgłoszonych podczas wcześniejszej debaty poprawek.
Ostatecznie komisja przegłosowała poprawki PiS. Zgodnie z nimi stacja TVN będzie miała siedem miesięcy na dostosowanie się do nowych przepisów, jeśli zostaną one przegłosowane w parlamencie.
Komisja przyjęła także poprawkę Kukiz’15, która mówi, że spółki Skarbu Państwa nie będą mogły kupować udziałów w prywatnych mediach.
Poprawki zgłoszone przez opozycję zostały odrzucone.
Małgorzata Kidawa-Błońska podkreśliła na posiedzeniu komisji, że ustawa PiS jest „szkodliwa nie tylko z powodu tego, że ograniczy swobodę i wolność mediów w naszym kraju, ale także jest niezgodna, a wynika to z ekspertyz, i z konstytucją, i z obowiązującym polskim prawem, i z umowami międzynarodowymi”. - Tak złej ustawy nie powinniśmy procedować – mówiła na posiedzeniu sejmowej komisji kultury – mówiła posłanka Koalicji Obywatelskiej.
W odpowiedzi Marek Suski PiS stwierdził, ze omawiana ustawa dotyczy stosunków gospodarczych i przestrzegania prawa w Polsce. - Niezależnie jakie to są podmioty, polskie prawo powinno być przestrzegane i ta ustawa, nie zmienia przepisów, jakie są w Polsce, bo do tej pory przepisy takie obowiązywały. 49 proc. to maksymalna ilość udziałów podmiotów spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i jeżeli jest jakaś firma, która obchodzi te przepisy to też i ta ustawa będzie jej dotyczyć, ale ona ma zabezpieczyć polski rynek przede wszystkim przed różnymi zakusami wrogich nam państw i jest potrzebna po to właśnie, żeby nasz rynek chronić, a tak jak zresztą we wszystkich krajach Unii Europejskiej rynek medialny jest chroniony przez państwa różnego rodzaju ustawami, a tam, gdzie wpuszczono różne na przykład rosyjskie media, tam są ogromne kłopoty z przekłamaniami, a nawet ingerencję w wybory – powiedziała poseł.
Oświadczenia majątkowe polityków opublikowane. Kto zarobił najwięcej?
Co zawiera ustawa PiS?
Autorzy nowej ordynacji tłumaczą, że w proponowanej zmianie w art. 35 ust. 2 przede wszystkim wyrażono wprost, że wskazane w nim ograniczenia mają zastosowanie również do (polskich) spółek z pośrednim kapitałowym udziałem osób zagranicznych, czyli do (polskich) spółek, w których uczestniczy inna spółka polska mająca w charakterze swoich udziałowców lub akcjonariuszy osoby zagraniczne.
Zaznaczono, że w proponowanej zmianie w art. 35 ust. 3 usuwa się regulację przewidującą, że „spółka zależna od osoby zagranicznej mającej siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania w państwie członkowskim Europejskiego Obszaru Gospodarczego może uzyskać koncesję bez konieczności stosowania ograniczeń z art. 35 ust. 2 ustawy”.
Co więcej koncesja na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych ma być udzielona osobie zagranicznej, której siedziba lub stałe miejsce zamieszkania znajduje się w państwie członkowskim Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pod warunkiem, że taka osoba zagraniczna „nie jest zależna od osoby zagranicznej, której siedziba lub stałe miejsce zamieszkania znajduje się w państwie niebędącym państwem członkowskim Europejskiego Obszaru Gospodarczego”.
Ponadto w nowym art. 35 ust. 4 przewidziano regulację zgodnie z którą zastosowanie przepisów art. 35 ust. 1-3 „nie może prowadzić do dyskryminacji podmiotów polskich w stosunku do osób zagranicznych”.
Wskazano, że efektem proponowanych zmian „powinno być jednoznaczne i nie budzące wątpliwości interpretacyjnych osiągnięcie celu w postaci identycznego, w świetle przepisów ustawy o radiofonii i telewizji, statusu prawnego spółek z siedzibą w Polsce i spółek z siedzibą w państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
