Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samoloty bezzałogowe z Bydgoszczy. Produkować będzie WZL

BOB
Minister Bartosz Kownacki był obecny przy podpisaniu porozumienia, w którym kluczową rolę odgrywają bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze.
Minister Bartosz Kownacki był obecny przy podpisaniu porozumienia, w którym kluczową rolę odgrywają bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze. Tomasz Czachorowski
– Dzięki tej umowie Bydgoszcz stanie się centrum produkcji w pełni polskich systemów bezzałogowych - zapowiada minister Bartosz Kownacki.

Podczas XI Międzynarodowej Wystawy AIR FAIR w Bydgoszczy Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. w Bydgoszczy oraz PIT-Radwar S.A. podpisały umowę powołującą konsorcjum do udziału w prowadzonym przez Inspektorat Uzbrojenia MON postępowaniu, dotyczącym zamówienia Systemów Bezzałogowych Statków Powietrznych (SBSP) klasy taktycznej krótkiego zasięgu pk. „Orlik” dla Sił Zbrojnych RP.

Członkowie Konsorcjum podejmą współpracę w zakresie opracowania, budowy, realizacji dostaw oraz zabezpieczenia cyklu życia Systemu Bezzałogowych Statków Powietrznych klasy taktycznej krótkiego zasięgu. Liderem Wykonawczym Konsorcjum są Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. w Bydgoszczy.

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. w Bydgoszczy jako Lider Wykonawczy Konsorcjum są podmiotem odpowiedzialnym za integrację poszczególnych elementów systemu, m.in. platformy powietrznej, Naziemnej Stacji Kontroli (NSK) oraz innych komponentów systemu.

Pierwszy dzień XI Międzynarodowej Wystawy AIR FAIR w WZL nr 2 był dla VIP-ów i specjalistów z branży. Drugi dzień wystawy Air Fair, czyli sobota (27 maja) tradycyjnie już jest dniem otwartym dla mieszkańców, którzy, jak zwykle, będą mieć na wyciągnięcie ręki samoloty bojowe. Od godz. 10.00 do 16.00 na wystawie  statycznej zobaczymy: F-16, C-130 Herkulesa (możliwość zajrzenia do wnętrza kolosa), C-295M Casę, M-28 z Marynarki Wojennej, W-3PL Głuszec, W-3 VIP, Mi-17, Su-22M4, MiG-29, M-28 „SKYTRUCK” z  Krakowa. Z cywilnych statków powietrznych są modele, m.in.:  Cirrus, Tecnam, Taylorcraft Auster IV, ultralekki SKYDREAM VL-3, Zlin 525, dwupłatowiec Tiger Moth, Zodiac czy szybowiec Diana II. Po raz pierwszy na Air Fair, można odbyć lot widokowy nad Bydgoszczą Cessną (koszt 10-min. lotu to 100 zł/os.). Nie jest wykluczone, że szykuje się też podniebna niespodzianka. Wczoraj byliśmy bowiem świadkami lotów treningowych Artura Kielaka dla bydgoskiego areoklubu. Całkiem możliwe, że mistrz Polski w akrobacji samolotowej przy okazji treningu  będzie chciał ucieszyć swym przelotem także oczy przybyłych na wystawę Air Fair. Dzieci będą mieć na pewno frajdę z malowania kadłuba samolotu. Poza tym,  sprzęt wojskowy, nowinki techniczne, pokazy sztuk walki i psów Straży Miejskiej, występy artystyczne.

Pierwszy dzień 11. Air Fair w bydgoskich WZL nr 2

– Dzięki tej umowie Bydgoszcz stanie się centrum produkcji w pełni polskich systemów bezzałogowych. Przypominam, że w listopadzie 2016 roku również w bydgoskich WZL Polska Grupa Zbrojeniowa utworzyła Centrum Kompetencyjne Systemów Bezzałogowych Statków Powietrznych. Mam nadzieję, że już wkrótce w pełni polskie samoloty bezzałogowe trafią do polskich żołnierzy.

źródło: TVN Meteo Active

Tylko dzięki innowacyjnym produktom obronnym, wykorzystującym najnowocześniejsze technologie i polską myśl technologiczną, nasze Siły Zbrojne mogą zachować sprawność operacyjną na współczesnym polu walki. Bezzałogowce stanowią przyszłość branży lotniczej i zbrojeniowej, rozwój technologii w tym zakresie oznacza nie tylko podniesienie poziomu bezpieczeństwa państwa, ale też wzrost konkurencyjności naszego krajowego przemysłu, co z kolei, jak mam nadzieję, przełoży się na kontrakty także dla klientów zagranicznych – twierdzi minister Bartosz Kownacki.

Konsorcjum zaoferuje Inspektoratowi Uzbrojenia System BSP typu E-310. To pierwszy tego rodzaju system całkowicie zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce. SBSP E-310 jest przeznaczony do realizacji zadań kompleksowego rozpoznania na rozległym obszarze, w różnych warunkach terenowych i klimatycznych. E-310 zapewnia możliwość gromadzenia i przesyłania w czasie rzeczywistym wysokiej jakości danych rozpoznawczych do wskazanych odbiorców.

Główne elementy SBSP E-310 to platforma powietrzna o napędzie hybrydowym (dwa silniki: elektryczny i spalinowy) oraz Naziemna Stacja Kontroli (NSK). Z kolei elementem integrującym te komponenty jest system łączności i przesyłania danych, który umożliwia operatorowi zarówno zdalne sterowanie samolotem bezzałogowym, jak i zarządzanie ładunkiem użytecznym (playloadem). Samolot bezzałogowy E-310 może realizować loty na wysokościach do 5 tys. m z prędkością ponad 200 km/h.

Z kolei ładunek użyteczny samolotu bezzałogowego E-310 stanowią głowica optoelektroniczna wyposażona w kamery dzienną i nocną, dalmierz laserowy i laserowy wskaźnik celu, radar SAR z GMTI przeznaczony do tworzenia i przesyłania obrazu sytuacji naziemnej w trudnych warunkach atmosferycznych oraz śledzenia celów ruchomych, a także (opcjonalnie) system ELINT pozwalający na rozpoznanie urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną. Samolot bezzałogowy SBSP E-310 może operować w promieniu około 200 kilometrów od NSK, co oznacza, że dzięki długotrwałości lotu do 15 godzin, przy rozlokowaniu kilku Naziemnych Stacji Kontroli na terenie kraju, system oferowany przez Konsorcjum z PGZ na czele, umożliwia stały monitoring powierzchni całej Polski.

Źródło: Polska Grupa Zbrojeniowa

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera