S10 Bydgoszcz - Toruń. Są plany rządowe i są wątpliwości posła Olszewskiego

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Trasa krajowa nr 10 jest prosta i gładka, ale nazywana jest także Drogą Śmierci, bo często dochodzi na niej wypadków i tragedii
Trasa krajowa nr 10 jest prosta i gładka, ale nazywana jest także Drogą Śmierci, bo często dochodzi na niej wypadków i tragedii Marek Weckwerth
Budowa drogi ekspresowej S10 między Bydgoszczą a Toruniem zostanie sfinansowana przez budżet państwa - zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Tym samym upadł lansowany od lat rządowy pomysł, aby inwestycja prowadzona była w ramach partnerstwa publiczno - prywatnego. Jednak poseł Olszewski nadal ma wątpliwości, czy aby pieniądze się znajdą.

16 czerwca 2020 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą wcześniejszą w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)". Dzięki temu na te inwestycje trafi dodatkowe 21,8 mld zł.

- Dodatkowe środki zostały również przeznaczone na realizację drogi ekspresowej S10 Toruń-Bydgoszcz, wraz z węzłem Toruń Południe, o długości 50,4 kilometrów. Tym samym formuła realizacji tego odcinka została zmieniona z partnerstwa publiczno - prywatnego na finansowanie ze środków budżetu państwa - mówi nam Szymon Piechowiak, zastępca dyrektora biura Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, rzecznik prasowy.- W związku z tym w 2021 roku zostanie ogłoszony przetarg na projekt i budowę tej drogi, a jej realizacja przewidziana jest na lata 2021-2025.

W sumie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych do 2025 roku ma powstać28 odcinków dróg ekspresowych i obwodnic, które wydłużą istniejące już ciągi tras o ponad 330 km (do 660 km). Droga S10, która ma połączyć Bydgoszczą z Toruniem, znalazła się wśród nich.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, że te zadania mają na celu ukończenie najważniejszych połączeń komunikacyjnych w kraju i domknięcie istniejącej sieci dróg ekspresowych.

Czytaj także

S10 między dwoma największymi miastami województwa kujawsko-pomorskiego połączy wciąż budowaną trasę S5 (Nowe Marzy - granica z Wielkopolską) z autostradą A1 na węźle Toruń Południe. S10 będzie także fragmentem przebiegającej równoleżnikowo bardzo ważnej trasy łączącej aglomeracje szczecińską z bydgosko-toruńską, a też z warszawską.

- Deklarację co to takiego finansowania budowy S10, a zatem z budżetu państwa, złożył w kampanii prezydenckiej w Solcu Kujawskim Andrzej Duda i teraz ona znajduje potwierdzenie w faktach. Prezydent zwrócił uwagę na ogromne zagrożenie bezpieczeństwa na tej trasie, na wiele wypadków śmiertelnych - wyjaśnia bydgoski poseł PiS Piotr Król, zastępca szefa sejmowej Komisji Infrastruktury. - Ogłoszenia przetargu spodziewamy się w przyszłym roku. Inwestycja prowadzona będzie w formuje "projektuj i buduj" gwarantującą najszybsza realizację. Jesteśmy zatem coraz bliżej tego celu.

A jeszcze w maju tego roku Ministerstwo Infrastruktury przyznało w odpowiedzi na interpelację posła Pawła Olszewskiego, że S10 między Bydgoszczą a Toruniem będzie budowana w ramach PPP, ale terminu nie jest w stanie podać. Zasłoniło się przy tym m.in. trudnymi do przewidzenia skutkami epidemii.

Przyznało też, że nie złożyło jeszcze wniosku o uzyskanie opinii Eurostatu w sprawie podziału ryzyka w ramach zakwalifikowania inwestycji poza bilansem sektora instytucji rządowych i samorządowych. Resort napisał tylko, że rozpoczęcie projektu dotyczącego drogi S10 Bydgoszcz-Toruń przewidywane jest w następnej kolejności po drodze S6 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, dla której 24 marca 2020 Eurostat wydał wstępną opinię.
- Temat budowy i finansowania drogi S10 wałkujemy od lat. Mam bardzo ograniczone zaufanie do tej ekipy rządzącej. Przecież od 5 lat składam wnioski o dopisanie finansowania tej drogi do budżetu państwa, a te są odrzucane przez rządzącą większość. W tym roku też złożę taki wniosek. Dopóki wniosek nie zostanie zaakceptowany, mam prawo wątpić w powstanie tej tak ważnej dla naszego regionu drogi - komentuje bydgoski Paweł Olszewski, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury, były wiceminister infrastruktury.

Spór o puszczę

Poseł Król dodał w rozmowie z nami, że trasa S10 nie naruszy najcenniejszych zasobów Puszczy Bydgoskiej, bowiem przebiegać będzie pasem o gorszych właściwościach technicznymi dla gospodarki leśnej, już z od początku planowany do wycinki.

- Nie do końca tak jest. Stanowisko Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu, by zachować najcenniejsze siedliska przyrodnicze w Puszczy Bydgoskiej, nie zostało zaakceptowane w całości przez GDDKiA wyjaśnia Honorata Galczewska, główny specjalista SL, rzecznik prasowa RDLP w Toruniu.

Wideo

Materiał oryginalny: S10 Bydgoszcz - Toruń. Są plany rządowe i są wątpliwości posła Olszewskiego - Gazeta Pomorska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3