8 czerwca 2017 r. minister Andrzej Adamczyk i wiceminister Justyna Skrzydło wzięli udział w posiedzeniu Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii (TTE), podczas którego odbyła się pierwsza dyskusja Ministrów na temat pakietu mobilności.
– Pakiet mobilności powinien wzmacniać mobilność transportu i przepływu pracowników w UE, tymczasem wprowadzenie zaproponowanych rozwiązań spowoduje, że międzynarodowy transport drogowy będzie miał wymiar jedynie lokalny. Stracą na tym przede wszystkim obywatele Unii. Powinniśmy pozostać przyjaciółmi mobilności – podkreśla minister Andrzej Adamczyk.
Minister Adamczyk podkreślił w wystąpieniu, że Polska stanowczo sprzeciwia się stosowaniu przepisów dotyczących delegowania pracowników do transportu drogowego.
– Naszym zdaniem, ze względu na wysoką mobilność pracowników transportowych, sektor ten nie powinien podlegać tym samym regulacjom w zakresie warunków pracy co inne branże. Zaproponowane przepisy nie zapewniają odpowiedniej równowagi między ochroną praw pracowniczych a zasadami rynku wewnętrznego, w tym swobody świadczenia usług – powiedział minister Adamczyk.
Dodał, że według polskiego rządu projektowane przepisy mogą nie tylko prowadzić do znaczącego utrudnienia procesu delegowania pracowników, ale przede wszystkim spowodować zaburzenie prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego. Andrzej Adamczyk podkreślił również, że propozycje Komisji nie są zgodne z głównym celem Białej Księgi Transportowej z 2011 roku, tj. wspieraniem rozwoju jednolitego europejskiego obszaru transportowego.
Przed posiedzeniem Rady szef resortu prowadził spotkanie koordynacyjne z ministrami właściwymi ds. transportu państw Grupy Wyszehradzkiej, do którego dołączyli ministrowie z państw prezentujących zbieżne stanowisko do polskiego. Podczas spotkania uzgodniono treść wspólnego oświadczenia na temat socjalnych oraz rynkowych elementów Pakietu Mobilności.
Odbyła się także kolejna rozmowa ministra Adamczyka z unijną komisarz ds. transportu Violettą Bulc.
Obejrzyj: