Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozprawek już się nie boją

Katarzyna Oleksy
W jednym czasie i miejscu spotkali się król Salomon, Jurand ze Spychowa i hobbit Sam.... Wszystko w pierwszej części egzaminu gimnazjalnego.

W jednym czasie i miejscu spotkali się król Salomon, Jurand ze Spychowa i hobbit Sam.... Wszystko w pierwszej części egzaminu gimnazjalnego.

<!** Image 2 align=right alt="Image 149013" sub="Uczennice Gimnazjum nr 24 w Bydgoszczy. Gimnazjaliści musieli zmierzyć się z... „Władcą Pierścieni”. Fot. Tadeusz Pawłowski">Wczoraj do jego pisania przystąpiło ponad 25 tys. uczniów z naszego regionu.

- Trochę się denerwujemy - przyznały krótko przed egzaminem Izabela Musolf i Patrycja Suska z klasy III b Gimnazjum nr 24. Co chciałyby zobaczyć w arkuszach? - List albo opowiadanie. Zaproszenie też mogłoby być - mówią.

- Ja bym chciał rozprawkę - rzuca na korytarzu jeden z uczniów. Koledzy i koleżanki jego entuzjazmu nie podzielają, choć przyznają, że ta forma wypowiedzi na lekcjach była ćwiczona i powinni sobie z nią poradzić.

Zaskakujący WOS

Podczas wczorajszego testu uczniowie musieli uporać się z 29 zagadnieniami humanistycznymi. Obok pytań z literatury, sztuki, historii, pojawiło się zadanie z wiedzy o społeczeństwie („Wymień trzy różne sposoby legalnego wpływania obywateli na decyzje władz gminy. Oceń, który jest najbardziej, a który najmniej skuteczny. Uzasadnij ocenę”.) i to ono sprawiło piszącym najwięcej trudności. Co poza tym?

<!** reklama>- Generalnie egzamin nie był trudny. Mieliśmy napisać rozprawkę. Zaskoczył nas jej temat, dotyczący tego, czy wybór szkoły przez gimnazjalistę jest trudną decyzją. Zdziwiliśmy się, że nie trzeba się odnieść do żadnej z lektur - mówiły tuż po wyjściu ze szkoły Daria Kotarba i Klaudia Klimowska z III a Gimnazjum 24. Ponadto musiały zmierzyć się z zagadnieniami związanymi z biblijnym tekstem o królu Salomonie, fragmentem „Krzyżaków” czy... „Władcy Pierścieni”! Były też poezja i malarstwo.

Czarno na białym

- Tekst o Salomonie jest uczniom znany, omawiany był na lekcjach. Podobnie z fragmentem „Krzyżaków”, w arkuszu znalazła się jedna z najbardziej znanych scen. Typowym przykładem przemówienia był z kolei rozkaz gen. Okulickiego - stwierdza Aleksandra Cegielska, polonistka z Gimnazjum nr 24. Zaznacza, że na czasie jest literatura fantasy, którą reprezentuje „Władca Pierścieni”. - Dobrze, że w przypadku poezji, która nie jest przez młodzież lubiana, wybrano Staffa. Rozprawką z kolei zajmowaliśmy się na lekcjach wielokrotnie, forma nie powinna więc im sprawić problemu. Myślę, że przypadł im do gustu też temat, związany z ich obecną sytuacją, czyli wyborem szkoły. Elementem zaskoczenia było właśnie pytanie z zakresu wiedzy o społeczeństwie. Podejrzewam, że młodzież bardziej niż na WOS nastawiała się na historię. Wszystkie pytania były jasno i konkretnie sformułowane. Mam nadzieję, że w przypadku zadania nr 22, gdzie należało streścić pierwszy tekst, uczniowie zwrócili uwagę na to, którego fragmentu zadanie dotyczy. Jeden z internautów już zauważył, że streścił inny fragment - dodaje Aleksandra Cegielska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!