Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

RESPONSYWNA, PRZEJRZYSTA, INTUICYJNA…

Justyna Król
Refresh wizualny i treściowy firmowej strony WWW to jedno. Równie ważne jest dostosowanie jej do wymogów urządzeń mobilnych, z których korzystamy coraz częściej.

Bez względu na to, czy firma istnieje od roku, czy może pochwalić się dużo dłuższą tradycją, rynek XXI wieku rządzi się swoimi prawami. Powiedzenie - nie ma cię w Internecie, nie istniejesz - jest jak najbardziej zasadne w biznesie.

Wizerunek w sieci to jedna z najważniejszych wizytówek, jakie współczesna firma powinna sobie wypracować. Posiadanie własnego adresu WWW to już zdecydowanie za mało. O tym, że firmowa strona internetowa jest znakomitym narzędziem marketingowym, wiedziano już z końcem minionego stulecia. Z czasem okazała się też doskonałym urozmaiceniem sprzedaży, sposobem na rozwijanie nowych ścieżek handlu.

- Obecnie większość firm ma swoje wizytówki w sieci. Niestety, wiele z nich to wersje na tyle przestarzałe, że pełnią raczej funkcję antyreklamy - komentuje Michał Kurjato, bydgoski informatyk, właściciel firmy upweb.pl. - Powstałe kilkanaście lub nawet kilka lat temu strony rzadko spełniają wszystkie dzisiejsze normy. Większości z nich po kilku latach działania należałoby się odświeżenie, co wiąże się nieodłącznie z ich pozycjonowaniem. Stare wersje, choć często faktycznie straszą, mogą
- ze względu na swe aktualne treści - być dobrze widoczne w wyszukiwarkach. Przebudowanie strony może się wiązać z tym, że na jakiś czas spadnie ona w wynikach wyszukiwania. Nowa wersja powinna zawierać przekierowania zaindeksowanych poprzednio linków - tłumaczy Paweł Rehlis z bydgoskiej agencji kreatywnej 052B.

W stronę mobilności

Na zmiany postawić warto. Jeśli nie ze względu na refresh wizualny, to z powodu badań, które wykazują, że coraz więcej użytkowników Internetu korzysta z niego za pomocą urządzeń mobilnych - smartphonów, tabletów etc. - W USA to już ponad 40 proc., stąd na amerykańskim rynku popularność firm typu mobile first, które programują głównie pod kątem nowoczesnych technologii. Pojawia się tu bowiem jedna z ważniejszych cech, jaką posiadać powinna współczesna strona WWW: responsywność. Oznacza to, że proporcje i wygląd strony automatycznie dostosowują się do urządzenia, na którym ją ładujemy - mówi Paweł Rehlis. Ponadto nie chodzi już tylko o to, czy strona profesjonalnie się wyświetli, ale czy wyświetli się w ogóle(!). Google średnio raz do roku zmienia swoje algorytmy, a one nadążają za nowymi tendencjami.

Na co zwrócić uwagę, kiedy zdecydujemy się na odświeżenie strony naszej firmy? Poza spójnością wizerunkową i kolorystyczną, przede wszystkim na jej przejrzystość i intuicyjność. - To, co zamieszczamy w sieci, musi być proste, czytelne i zrozumiałe na tyle, żeby ktoś biegły w Internecie, mógł z tego skorzystać tak samo bezproblemowo jak osoba, która niesamowicie rzadko się tym zajmuje - podkreśla Wojtek Modrzejewski z agencji kreatywnej 052B.

W sieci obrazów

- Są pewne wytyczne do stron, m.in. unifikacja - wielkość nagłówków, tekstów podstawowych, schematy, z których warto skorzystać. Liczy się przejrzyste menu, sam układ strony, ale też linki i buttony. Niezwykle ważny jest content, a tutaj zdjęcia, budujące wizerunek firmy i odpowiednie, przemyślane treści. Coraz więcej ludzi odbiera świat przez obrazy. Internauci są też bardziej wymagający, wpisują wyszukane, doprecyzowane frazy, mniej ogólników, jak to było kiedyś - tłumaczy specjalista z 052B. Warto zaznaczyć, że odpowiedni content pomaga w pozycjonowaniu w wyszukiwarkach. Odwiedzając firmowe WWW mało kto czyta całość, zwykle bowiem czegoś poszukuje, wchodzi w zakładki, które go interesują. Jeśli strona jest poprawnie zbudowana, łatwiej się pozycjonuje, nawet samoistnie.

- Dobrze, jeśli użytkownik w kilku krokach dotrze do pożądanej informacji, nie napotykając czegoś, co spowoduje, że zechce z tej strony uciec. Częste błędy w przypadku sklepów internetowych to źle skonstruowana kasa lub koszyk. Intuicyjność w tych miejscach jest niezwykle ważna. Bywa też, że schody zaczynają się wraz z systemem gromadzenia punktów, np. klient zaczyna je zbierać, choć wcale nie wie, po co i jak ich użyć. Czasem schemat jest zrozumiały tylko dla twórcy, a odbiorca się gubi. To zniechęca - przestrzega Wojtek Modrzejewski.

Dobry content to podstawa, każda branża jest indywidualna, ale dla wszystkich najważniejsza jest oferta. Jedna firma coś produkuje, inna tylko sprzedaje usługi lub towary. Content strony musi być tak zbudowany, by od razu było wiadomo, co dana marka oferuje. By nasz potencjalny odbiorca mógł w łatwy sposób dotrzeć do szukanej informacji, np. właśnie systemu zamawiania lub kontaktu z kimś, kto mu pomoże.

Niektóre firmy stawiają na specjalistów od tzw. content marketingu, dzięki czemu mają świetnie przygotowane treści. A sama ich budowa wpływa także na optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek. - Bardzo istotne jest odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi, wykorzystanie nagłówków, tytułu strony do przemycenia zamierzonych słów kluczowych, po których potem odszuka nas klient. Jeśli WWW, nawet najpiękniej zaprojektowane, nie wyświetla się w Google, to tak jakby nie istniało. Dlatego wybierając firmę, która ma stworzyć lub zmodyfikować naszą stroną, warto zajrzeć do jej portfolio, ale też sprawdzić, czy poprzednie realizacje są wyszukiwane przez Google po choćby podstawowych słowach kluczowych, takich jak nazwa firmy - radzi Michał Kurjato.

Jeżeli istnieje szansa na nawiązanie współpracy z zagranicą, warto od razu pokusić się o tłumaczenia na języki obce, a przynajmniej na angielski. Nietrafionym rozwiązaniem jest podpięcie strony pod automatyczne translatory, które bardzo zniekształcają treści. Dziś można wybrać opcję pozwalającą na automatyczne ładowanie strony w danym języku, w zależności od tego, gdzie znajduje się użytkownik.

Ważna jest też klikalność. Czasem nie widać, że na coś się kliknie, przez co tracimy klienta. Button - inaczej przycisk, to pobudzenie do działania, dzięki czemu klient przenosi się w miejsce, gdzie może zrealizować swoje potrzeby. Kolejny dylemat to ilość podstron, a więc wybór pomiędzy stroną typowo wizytówkową a rozbudowaną.

- Obecnie jest trend, by tworzyć strony typu one page, na co wpłynęło scrollowanie stron w dół, na urządzeniach mobilnych. Jednak duża firma z bardzo prostą wizytówką rzadko się zdarza. Takie przedsiębiorstwa muszą zadbać o poprawną mapę strony, odpowiednie sformułowanie oferty, dokładny rozbudowany kontakt, formularze zamówień i kontaktu, czy na przykład podstrony informacyjne na temat dotacji lub przetargów - dodaje Paweł z 052b.

Prosta i długa

- Dziś stawia się raczej na upraszczanie stron internetowych i interfejsów. Podstrona ładująca się w kilka sekund to strzał w kolano, ludzie często uciekają z niej, zanim dotrą do szukanej treści. Strona musi otwierać się natychmiast, szczególnie dobrze musi być skonstruowana, żeby usprawnić przeglądanie na urządzeniach mobilnych - mówi Wojtek Modrzejewski. - Ze względu na wolne ładowanie raczej, odchodzi się od flashowych animacji, warto podkreślić, że zawarte w nich teksty nie są też poprawnie sczytywane przez wyszukiwarki - podkreśla Michał Kurjato. - Dziś elementem wartym przemycenia jest z pewnością mapka z zaznaczeniem, gdzie znajduje się firma - dodaje.

Przed rozpoczęciem tworzenia strony musimy też zadecydować, na jakiej domenie będzie ona postawiona, skąd wykupimy serwer. - Tutaj najlepiej stawiać na nazwę firmy lub słowa kluczowe już w nazwie domeny, a także serwery sprawdzonych firm. - Co ważne, wykupując domenę, zwróćmy uwagę czy jest ona nam przypisana, a nie tylko wydzierżawiona, unikając tym samym nieprzyjemnych sytuacji w przyszłości. Dobrze jest również zawczasu zadbać o panel administracyjny, dzięki któremu będziemy mogli sami wprowadzać zmiany lub - jeśli takowego nie otrzymamy - ustalić ze zleceniobiorcą, na jakich zasadach strona będzie potem modyfikowana, w grę wchodzą bowiem bardzo różne koszty - radzi Kurjato.

Z szablonem czy bez?

Dylematem może być również, czy chcemy budować stronę na istniejącym szablonie czy zamówić indywidualny projekt. - Szablony dają wiele możliwości ich modyfikowania w prosty sposób, ale kod zwykle jest na tyle rozbudowany, że wydłuża ładowanie strony. Jeżeli chcemy zmienić coś poza zaproponowanymi w szablonie opcjami, również może pojawić się problem. Własny projekt daje więcej możliwości, i będzie się z pewnością szybciej ładował dzięki optymalizacji kodu. Nie ma tu zbędnych linijek - twierdzi Wojtek Modrzejewski. Bardzo dobrym nawykiem jest śledzenie statystyk strony. Aby móc to robić, trzeba uzyskać do nich dostęp.

Gdy mamy już profesjonalne WWW, warto stworzyć firmowy profil na Facebooku, Twitterze, Google Plus… Przy wąskich specjalizacjach nie jest to konieczne, ale trzeba pamiętać, że korzystanie z mediów społecznościowych podnosi nam pagerank, a więc wpływa także na pozycjonowanie samej strony. Podobnie jak przy contencie WWW i tutaj kluczowe będzie to, czy ktoś będzie dbał o nowe treści. Jeśli posty na fanpagu mają dużo polubień, zwykle skutkuje to również zwiększeniem odsłon samej strony.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!