https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Regularnie, znaczy taniej

W lipcu o pięć procent spadła liczba nowych aut kupowanych przez Polaków, a aż o 11 procent ich produkcja w Polsce.

W lipcu o pięć procent spadła liczba nowych aut kupowanych przez Polaków, a aż o 11 procent ich produkcja w Polsce.

<!** Image 2 align=none alt="Image 177658" sub="Nabywcy używanego samochodu muszą się liczyć z dodatkowymi wydatkami / Fot. Grzegorz Olkowski">Spadek notuje też rynek aut używanych, oznacza to m.in., że Polacy dłużej jeżdżą tym, co już mają. Poprosiliśmy ekspertów ogólnopolskiej sieci motoryzacyjnej ProfiAuto.pl o kilka praktycznych rad, jak eksploatować samochód, żeby dłużej był sprawny.

Często, wbrew oczekiwaniom nabywcy używanego samochodu, zakup takiego pojazdu to dopiero początek wydatków z nim związanych.

<!** reklama>- Nie znaczy to oczywiście, że należy szybko udać się do salonu dilerskiego po nowy pojazd, należy jednak mieć świadomość czekających nas na początku kosztów. Trzeba je po prostu wkalkulować w cenę kupowanego pojazdu - mówi Bogumił Papierniok, ekspert ProfiAuto.pl, sieci motoryzacyjnej zrzeszającej sprzedawców części i niezależne warsztaty motoryzacyjne w 200 miastach Polski.

Które części trzeba z reguły wymienić po zakupie, które najszybciej się zużywają?

Części samochodowe możemy podzielić na dwie grupy: te, które trzeba na pewno wymienić, i te, które mogą zaczekać pod warunkiem, że przegląd techniczny nie wykaże inaczej.

Do pierwszej grupy należy zaliczyć: olej + filtr oleju, filtry powietrza i paliwa, pasek rozrządu wraz z napinaczami i pompą wody, jeśli jest napędzana paskiem rozrządu, świece zapłonowe lub żarowe, płyn w układzie chłodzenia.

- Elementy te należy wymienić niezależnie od tego, co twierdzi sprzedający samochód, chyba, że jest dowód wymiany tych części w postaci wpisu do książki pojazdu z pieczątkami serwisu – radzi Bogumił Papierniok.

Dodaje, że taki przegląd należy potraktować poważnie, bo usterka każdej z wyżej wymienionych części spowodowana ich zbyt długą eksploatacją, naraża nas na niewspółmiernie wysokie koszty napraw silnika. Ponadto nie da się zweryfikować stanu technicznego tych części poprzez proste oględziny.

W drugiej grupie znajdą się te części, które jesteśmy w stanie zdiagnozować podczas badania technicznego samochodu. Badanie takie należy przeprowadzić przed zakupem samochodu. Są to: układ hamulcowy (klocki, tarcze, bębny, szczęki, cylinderki plus wymiana płynu hamulcowego); zawieszenie: (sworznie, drążki, tuleje wahaczy, gumy stabilizatorów), przegląd klimatyzacji z filtrem kabinowym powietrza, pasek alternatora z napinaczem, amortyzatory.


Warto wiedzieć

Jak starzeje się samochód

płyny: hamulcowy co 2 lata; chłodniczy maksymalnie co 5 lat; olej silnikowy z filtrem co rok lub wcześniej

wycieraczki lub ich pióra maksymalnie co 2 lata, w praktyce lepiej co roku;

pasek rozrządu i alternatora maksymalnie co 5 lat niezależnie od przebiegu;

opony po 10 latach na pewno nadają się do wyrzucenia ze względu na starzenie się gumy (oczywiście zazwyczaj zużyją się szybciej);

cylinderki hamulcowe po 5 latach zapewne trzeba będzie je wymienić z powodu starzenia się uszczelek

Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski