Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przed nami święto zakupowe, czyli Black Friday. Na jakie promocje możemy liczyć w tym roku? Ekspertka wyjaśnia

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
Wielkimi krokami zbliża się kolejna edycja Black Friday. W tym roku święto zakupowe wypada 25 listopada. Na jakie promocje na Black Friday możemy liczyć? Czy rekordowa inflacja nie ostudzi naszych zakupowych planów? Jak tłumaczy nam Ewa Wysocka, CEO Tribe47 tegoroczny Black Friday nie będzie tak spektakularny, jak zeszłoroczny. – Wzrost wielkości sprzedaży jest niewykluczony, bo okazja zakupowa na stałe wpisała się w zwyczaje Polaków i wielu z nich świadomie czeka na ten dzień – mówi. – Większość firm szykuje naprawdę duże promocje – dodaje.

25 listopada przypada tegoroczny Black Friday. Każdego roku listopadowy dzień okazji zakupowych przynosi bardzo dobre wyniki większości branż a okres pandemii i rządowe ograniczenia dodatkowo zachęciły konsumentów do zakupów w sieci. Jednak 2022 rok przyniósł spore zawirowania społeczne, gospodarcze i ekonomiczne. Wojna w Ukrainie, rosnąca inflacja i wysokie koszty zakupu surowców, a także gazu i prądu sprawiają, że coraz trudniej e-sprzedawcom obniżać ceny.

Wszyscy zastanawiają się, czy Black Friday w tym roku będzie gorszy, czy lepszy niże w 2021 roku. Zdaniem Ewy Wysockiej, CEO Tribe47, obecna sytuacja gospodarcza wpływa na powściągliwość zakupową Polaków. Czasy są trudne - inflacja, rosnące stopy procentowe powodują, że konsumenci ograniczają spontaniczne, mniej przemyślane zakupy i jednocześnie deklarują aktywne poszukiwanie dobrych cen czy rabatów. To wszystko wzmacnia znaczenie takich okazji, jak Black Friday czy Cyber Monday.

– W mojej opinii tegoroczny Black Friday nie będzie lepszy od zeszłorocznego, ale może być bardzo podobny – mówi nam Wysocka. Jej zdaniem sprzedaż w tym dniu na pewno wzrośnie względem sprzedaży w poprzednich miesiącach. – Będzie to wynikało z tego, że Black Friday wpadł do polskiego kalendarza jako święto zakupowe. Ludzie na to czekają, a firmy się do tego przygotowują. – W związku z tym większość firm szykuje promocje. Mało tego, ci, którzy chcą to zrobić dobrze, już teraz planują te akcje – tłumaczy.

– Ponieważ Black Friday, tak jak wspomniałam, wszedł do naszego kalendarza jako święto zakupowe, to każda porządna marka powinna to wykorzystać – mówi Wysocka. – Liczyłabym na promocje – dodaje.

Na jakiego typu okazje należy się przygotować? Eksperta wymienia tutaj promocje procentowe, kwotowe, jej zdaniem mogą się pojawić progi promocyjne na różnego rodzaju zakupy.

– Możliwości promocyjnych jest wiele, ale na pewno one będą – podkreśla ekspertka. – Myślę, że pojawią się w większej ilości kategorii produktowych, niż przed rokiem – wylicza. Jej zdaniem możemy liczyć na dobre wyniki dla branży odzieżowej, beauty czy elektronicznej. – Jednak nie bagatelizowałabym potencjału innych kategorii. Zwracam tu uwagę np. na produkty żywieniowe z dłuższym okresem przydatności, w tym suplementy diety, a także subskrypcje filmowe, fitnesowe czy czytelnicze. Black Friday bywa okazją dla platform streamingowych do zapewnienia sobie abonentów na kolejny rok – wymienia.

Na jakiej wielkości promocje możemy liczyć? Zdaniem Wysockiej w tym przypadku również mamy szerokie spektrum działania. – Niektórzy dają upusty rzędu 70 proc. Z kolei w przypadku takich produktów jak jedzenie, nie możemy liczyć na promocje przekraczające 20 proc. – mówi. – Na pewno możemy liczyć na zniżki i warto z tego skorzystać – zachęca.

Te portale zakupowe cieszą się największą popularnością

W internecie kupuje już 77 proc. Polaków, jak wynika z raportu Gemius. Wśród najczęściej kojarzonych serwisów związanych z zakupami internetowymi znajdują się przede wszystkim platformy typu marketplace, czyli gromadzące oferty różnych sprzedawców.

Pod względem całkowitej liczby wzmianek bezkonkurencyjnie prowadzi serwis Ceneo, wymieniany 505,6 tys. razy. Niemal 25 proc. tych wypowiedzi pochodzi z lipca tego roku – wynika z danych SentiOne. Drugie w kolejności jest Allegro - ponad 353,7 tys. wzmianek - a trzecie miejsce zajmuje Empik - 341,6 tys. wzmianek.

Nieco inaczej prezentuje się popularność tych platform, jeśli weźmiemy pod uwagę tylko wzmianki w mediach - tutaj dominują Amazon i Allegro, pozostawiając innych daleko w tyle. We wrześniu, być może w związku z rozpoczęciem roku szkolnego, znacząco podskoczyła liczba publikacji, których autorzy wspominali o Empiku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Przed nami święto zakupowe, czyli Black Friday. Na jakie promocje możemy liczyć w tym roku? Ekspertka wyjaśnia - Strefa Biznesu