Prowizja. Co o niej sądzą pracownicy?
Jak podkreślają autorzy badania, co 10. handlowiec uznaje oferowany mu system prowizyjny za zdecydowanie korzystny. Ponad 20 proc. ankietowanych ocenia dodatek do wynagrodzenia neutralnie, a 19 proc. negatywnie. Jednocześnie „Raport o wynagrodzeniach w przedsiębiorstwach. Dział sprzedaży" Grafton Recruitment, bo o nim mowa, wskazał, że 17 proc. handlowców otrzymuje stałą premię bez względu na wyniki sprzedażowe, a niemal połowa (48 proc.) odbiera ją w cyklu miesięcznym.
Ponadto wskazano, że premia w firmach najczęściej przyznawana jest za osiągnięcie odpowiedniego wolumenu sprzedaży, marży oraz przychodów. Pozyskanie nowego klienta znajduje się na 5. miejscu wśród czynników wpływających na uzyskanie premii.
– Jeżeli chodzi o wymagania konieczne do uzyskania premii, prawie 38 proc. pracowników działu sprzedaży uznaje narzucone cele za trudne do zrealizowania, a tylko 10 proc. za zdecydowanie lub raczej łatwe do osiągnięcia – wynika z badania.
System prowizyjny. Jak najczęściej dokonywane są wypłaty?
Najpopularniejszym systemem prowizyjnym wskazywanym przez niemal połowę ankietowanych pracowników działów sprzedaży, jest wypłata prowizji w cyklu miesięcznym. Co piąty handlowiec otrzymuje premię kwartalnie. W systemie rocznym prowizje otrzymuje 12 proc. Dodatkowa gratyfikacja finansowa wypłacana jest najczęściej jako część zysku lub marży. Popularnością cieszą się także premie określane jako część realizacji określonych celów, w formie progów prowizyjnych oraz jako część wynagrodzenia podstawowego.
– Na wysokość wynagrodzenia wpływa doświadczenie, branża, odpowiedzialność stanowiska, znajomość języków obcych oraz lokalizacja miejsca zatrudnienia – wynika z raportu.
Tyle zarabia się w sprzedaży
Jak podają autorzy badania, „pensja rozpoczynających pracę w działach sprzedaży wynosi od 5 tys. zł w branżach technicznych, FMCG, IT i telekomunikacji oraz usług B2B do 9 tys. zł w branżach technicznych". – Z kolei osoby mające od roku do 3 lat doświadczenia zarabiają od 5,5 tys. zł do 12 tys. zł, a te mające od 3 do 5 lat doświadczenia od 7 tys. zł (farmacja i usługi medyczne, Łódź, Katowice, Kraków) do 16 tys. zł (usługi B2B w Warszawie), powyżej 5 lat pracy od 9,5 tys. zł (branża techniczna, Kraków) do 18 tys. zł (IT, Warszawa) – wymieniono.
Jak zauważono, wynagrodzenie rośnie wraz ze zwiększeniem odpowiedzialności. Na stanowisku regional manager w branży usług B2B pensja wynosi od 11 tys. zł w Łodzi do 23 tys. zł w Warszawie.
Badanie przeprowadzono metodą CAWI, od maja do lipca 2023 r.; wzięło w nim udział 275 osób, zajmujących stanowiska związane ze sprzedażą: handlowcy, managerowie ds. kluczowych klientów, managerowie ds. rozwoju biznesu, managerowie sprzedaży i dyrektorzy sprzedaży.
Źródło:
