Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PRAWO W BIZNESIE - Niepłacona faktura; Zwrot prezentu

red.
123rf
Co możemy zrobić, gdy nasz kontrahent zwleka z opłatą faktury? Czy możemy odzyskać pieniądze za prezent, który nie przypadł nam do gustu? WĄTPLIWOŚCI ROZWIEWAJĄ PRAWNICY Z CENTRUM PRAWA W TORUNIU.

Kontrahent nie opłacił faktury? Działaj!

Podstawową zasadą, o której powinien pamiętać każdy przedsiębiorca, jest pilnowanie terminów przedawnienia należności. Czasami terminy te są bardzo krótkie. Przykładowo - 2 lata dla faktur z tytułu sprzedaży, 1 rok - dla roszczeń z tytułu umowy przewozu i spedycji czy 6 miesięcy - dla roszczeń o wydanie przedmiotu pożyczki. Ma to na celu przede wszystkim zmotywować przedsiębiorcę do jak najszybszego dochodzenia swoich praw oraz chronić dłużnika przed długotrwałym stanem niepewności prawnej. Przedawnienie nie pozbawia nas jednak możliwości odzyskania pieniędzy. Co więc zrobić, gdy nasza należność się przedawniła?

Po pierwsze, w dalszym ciągu skorzystać możemy z drogi sądowej - przedawnienie nie wyklucza bowiem możliwości wniesienia pozwu. W sytuacji tej dłużnik musi być czujny i w odpowiednim momencie podnieść zarzut przedawnienia. Jeśli tego nie zrobi, wygramy proces i możemy odzyskać cały dług. Jeśli zaś dłużnik będzie miał świadomość przedawnienia jego długu i w trakcie postępowania podniesie zarzut, w dalszym ciągu skorzystać możemy z alternatywnych rozwiązań pozasądowych. Warto pomyśleć w takiej sytuacji o sprzedaży wierzytelności firmie windykacyjnej lub wystawieniu oferty sprzedaży na giełdzie wierzytelności. Nie odzyskamy w ten sposób całej kwoty, ale nie wiąże się to z żadnym ryzykiem ani kosztami, jak w przypadku postępowania sądowego.

Skutecznym sposobem może okazać się też upublicznienie danych naszego dłużnika. Przedsiębiorcy nieposiadający tytułu wykonawczego przeciwko dłużnikowi mogą starać się o wpis do Rejestru Dłużników Biura Informacji Gospodarczej, gdy dług w przypadku dłużnika-konsumenta wynosi minimum 200 zł, w przypadku zaś dłużnika-przedsiębiorcy minimum 500 zł. Figurowanie w Rejestrze Dłużników znacznie utrudnia funkcjonowanie na rynku, odstrasza potencjalnych kontrahentów i ma wpływ na zdolność kredytową. Aby uniknąć związanych z tym niedogodności dłużnicy bardzo często decydują się na spłatę zobowiązań.

Klementyna Skolimowska - aplikant radcowski
[div=pull-right][img=200px]http://m.7dni.pl/2016/11/orig/87ae5-359262.jpg[/img][/div]

Nietrafiony prezent?

Sprzedawcy od początku listopada kuszą nas świątecznymi okazjami. Każdy kto robił zakupy w sklepach przed Bożym Narodzeniem wie, jakie to czasochłonne. Wielu z nas, zamiast wyprawy do zatłoczonej galerii handlowej, woli przeglądać wirtualne witryny sklepowe. Bez względu na rodzaj i formę zakupów z prezentami wiąże się zawsze dylemat: Czy przypadną do gustu naszym obdarowanym? Kupując w tradycyjnym sklepie nie mamy możliwości odstąpienia od umowy czy wymiany towaru tylko dlatego, że prezent nam nie odpowiada. Oczywiście wiele sklepów, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, zgadza się na zwrot świątecznych prezentów. Należy jednak pamiętać, że zależy to tylko od dobrej woli sprzedającego. Korzystając z tego rozwiązania musimy liczyć się z tym, że podczas zwrotu nietrafionego prezentu, zostaniemy poproszeni o paragon, oryginalne opakowanie towaru czy inny dowód zakupu.

Nieco inaczej wygląda sytuacja konsumenta, który zdecyduje się na świąteczne zakupy przez Internet. W przypadku zakupów dokonanych poza lokalem przedsiębiorstwa (m.in. na pokazach, czy przez Internet) możemy zwrócić niechciany prezent w terminie 14 dni od otrzymania towaru bez podawania przyczyny. O tym prawie i terminie, sprzedawca powinien wyraźnie poinformować klienta przed zawarciem transakcji. W przypadku nienależytego poinformowania konsumenta, prawo do odstąpienia wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu 14 dniowego terminu na dokonanie zwrotu. Po dokonaniu zwrotu, sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić mu wszystkie dokonane przez niego płatności, przy użyciu takiego samego sposobu płatności, jakiego użył konsument (chyba, że kupujący wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu). Kolejnym prawem, które przysługuje konsumentowi, jest możliwość zwrotu towaru bez oryginalnego opakowania. Powyższe prawo wynika z faktu, iż zamawiając produkty przez Internet nie mamy możliwości ich fizycznego zobaczenia, dlatego możemy to zrobić dopiero po ich dostarczeniu do naszego domu. Należy jednak pamiętać, że konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości produktu będącego wynikiem korzystania z niego w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania produktu.

Edyta Soroczyńska - aplikant adwokacki
[div=pull-right][img=200px]http://m.7dni.pl/2016/11/orig/fcb4e-359263.jpg[/img][/div]

www.centrumprawa.eu
Porad udzielają prawnicy z Działu Prawnego Centrum Prawa w Toruniu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty