
Praca za granicą niesie ze sobą wiele wyzwań. W każdym kraju obowiązują inne przepisy, stawki za pracę i wynajem. Zwłaszcza te ostatnie potrafią różnić się w zależności od regionu. Jeżeli nie chcesz przepłacać, zorientuj się przed wyjazdem, ile wyniosą cię koszty utrzymania i poznaj lokalne przepisy.
Przedstawiamy listę nie zawsze oczywistych rzeczy, o których warto pamiętać, szykując się do pracy za granicą.

Ubezpieczenie zdrowotne
Przed wyjazdem za granicę warto wyrobić kartę EKUZ, czyli Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Jej wydanie jest bezpłatne.
Posiadacze karty EKUZ mają prawo do bezpłatnej opieki medycznej na terenie Unii Europejskiej, mogą m.in. skorzystać z bezpłatnej konsultacji u lekarza internisty.
Plastik można dostać od ręki w placówce Narodowego Funduszu Zdrowia. Aby go wyrobić, należy wypełnić krótki formularz. Nie trzeba składać w urzędzie dodatkowych zdjęć.

Dokumenty
Zanim wyjedziesz z Polski, naszykuj potrzebne dokumenty. Oprócz paszportu warto zabrać ze sobą kartę EKUZ, ewentualnie karty zniżkowe i bilety, które obowiązują za granicą.
Zrób też kopie dokumentów, które mogą ci się przydać w innym kraju. Warto zeskanować paszport, prawo jazdy czy polisę ubezpieczeniową.

Rachunek bankowy
Porównaj oferty poszczególnych banków, aby otworzyć rachunek bankowy. Może on być potrzebny do przelewu wynagrodzenia. Najbardziej opłacalne, z punktu widzenia pracownika, jest założenie konta w kraju zatrudnienia.
Warto sprawdzić, ile wynoszą miesięczne opłaty za prowadzenie rachunku i obsługę karty debetowej. Nie zaszkodzi także zasięgnąć informacji na temat powiązania rachunku za granicą z kontem w polskiej walucie.