Zobacz wideo: Bydgoscy i toruńscy policjanci ścigali uciekającego kierowcę

Na początku miesiąca Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy wezwał Trakcję, odpowiedzialną za budowę nowych mostów nad Brdą, prace przy ul. Fordońskiej, Toruńskiej i Perłowej, do przyspieszenia tempa robót, alarmując, że inwestycja może nie zostać ukończona w terminie (lipiec 2023 r.). Informowano, że podobne ponaglenia były wystosowywane kilkukrotnie od listopada ubiegłego roku.
– Dodatkowo zbyt małe zaangażowanie na budowie ludzi i sprzętu oraz brak koordynacji robót budowlanych, spowalnia dalsze prace i przedłuża utrudnienia w ruchu drogowym na tym odcinku oraz grozi niedotrzymaniem terminu końcowego – przekazali drogowcy.
Po blisko miesiącu sytuacja nie uległa znaczącej poprawie. – Prace cały czas trwają, ale nie mamy nowych informacji związanych z inwestycją. Nasz komunikat wciąż jest aktualny. Liczymy, że wykonawca zwiększy liczbę osób zaangażowanych w pracę i niedługo będzie można ogłosić zmianę organizacji ruchu – dodaje Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP.
Spacerujący w okolicy budowy mieszkańcy widzą drobne postępy przy pracach, lecz także fakt, że ul. Fordońska wciąż nie jest przygotowana na przełożenie ruchu. Przed miesiącem wykonawca przekazał nam, że do takich zmian dojdzie w drugiej połowie listopada, lecz ten termin znów wydaje się nierealny.
– Przełożenie ruchu na ul Fordońskiej uzależnione jest od przekazania przez Zamawiającego dokumentacji zamiennej, której do dziś nie otrzymaliśmy – informuje „Express Bydgoski” Maciej Grajewski, rzecznik firmy Trakcja. Na liście braków wymienia dokumenty związane z:
- gazociągiem w chodniku przy ul. Fordońskiej (od Łęczyckiej do Kijowskiej), który ma występować niezgodnie z przepisami i nie był uwzględniony do przebudowy (uniemożliwia to ułożenie nawierzchni z płytek na chodniku),
- wjazdami na posesję na tym samym odcinku, zawierające zjazdy o pochyleniu niezgodnym z obowiązującymi przepisami (konieczność poprawy),
- gruntami nośnymi w torowisku południowym: pod budowę nowego konieczne jest wzmocnienie podłoża.
– Po otrzymaniu stosownej dokumentacji Trakcja niezwłocznie przystąpi do realizacji prac. Biorąc pod uwagę powyższe problemy, dziś nie jesteśmy w stanie podać dokładnej daty wprowadzenia zmiany tymczasowej organizacji ruchu na ul. Fordońskiej – dodaje rzecznik.
Alarmujące tempo
Roboty przy inwestycji trwają 15 miesięcy, a do ich zakończenia zgodnie z pierwotnym harmonogramem pozostało 8 miesięcy. – Szacujemy, że stan zaawansowania prac, w ramach przedmiotowej inwestycji, wynosi około 35% – ocenia Maciej Grajewski.
Przez ostatni miesiąc wykonawcy zajmowali się m.in. robotami brukarskimi na ul. Fordońskiej i Toruńskiej, drogowymi na ul. Spokojnej i Toruńskiej i torowymi przy ul. Perłowej. Ułożono rozjazdy i pracowano przy betonowaniu płyty na przejeździe przez ul. Toruńską. W ramach robót mostowych zakończono scalanie przeprawy tramwajowej, wykonano zbrojenie i betonowanie ustroju nośnego mostu, zrealizowano zabezpieczenie antykorozyjne i pracowano przy ściankach zaplecznych.
Dodatkowo wykonano mur oporowy na ul. Kazimierza Wielkiego, przebudowano sieć gazową na ul. Toruńskiej, prowadzono roboty związane z budową kanalizacji deszczowej i pracowano przy elementach oświetlenia ulicznego oraz zasilana sieci trakcyjnej.
– Aktualne warunki atmosferyczne mają szczególny wpływ na możliwość prowadzenia prac zgodnie z wymaganiami dokumentacji projektowej i zgodnie ze sztuką budowlaną – przekazuje rzecznik Trakcji, zwracając uwagę, że część prac miała być wykonana wcześniej, przy bardziej sprzyjającej aurze. – Niestety duża ilość robót dodatkowych oraz wskazywany przez nas problem braku dokumentacji zamiennej, skutecznie nam to uniemożliwia – uzupełnia.
Koszt prac budowlanych przy budowie nowych nad Brdą to 153 mln złotych. Przy realizacji inwestycji wykorzystywane są środki unijne, więc projekt musi zostać zakończony i rozliczony do końca 2023 roku.