Podróżni często korzystają z „lotów łączonych”, czyli z przesiadką. Czasami, by obniżyć koszty biletów, a niejednokrotnie, ponieważ jest to jedyna możliwa opcja, by dotrzeć do mniej popularnego miejsca.
Najwięcej problemów na niemieckich lotniskach
Według danych AirHelp, w 2017 roku z problemem, by zdążyć na kolejny samolot najczęściej spotykali się pasażerowie, przesiadający się w Niemczech. Ponad 3,6 mln osób ma prawo do ubiegania się o rekompensatę o łącznej wartości 1,5 mld euro (czyli 6,2 mld zł). Nie jest to zaskoczeniem, ponieważ najpopularniejsze lotnisko w tym kraju – port lotniczy we Frankfurcie – to hub komunikacyjny, zwłaszcza w przypadku lotów międzykontynentalnych. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania (3 mln pasażerów), a podium tego zestawienia zamyka Francja (2 mln).
Nawet 600 euro odszkodowania
W sytuacji, gdy pasażer nie zdąży na kolejny samolot podczas swojej dwuetapowej podróży lotniczej, przewoźnik powinien zaoferować mu transport alternatywny. Ponadto, jeżeli dotrze on do miejsca docelowego min. 3 godziny po planowanym terminie, a doszło do tego z winy linii lotniczej (a nie ze względu np. na złe warunki pogodowe czy strajki) to ma prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro. Warunkiem otrzymania rekompensaty oraz transportu alternatywnego jest to, aby oba loty zostały kupione razem i posiadały ten sam numer rezerwacji.
Przewoźnik obsługujący zakłócony lot jest również odpowiedzialny za problemy z kolejnymi lotami podczas wieloetapowej podróży, nawet jeżeli są one wykonywane przez inne linie lotnicze.
– Jeżeli chciałbyś ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, to powinieneś zanotować faktyczny czas przybycia do miejsca przeznaczenia. Nie akceptuj ofert przewoźnika, w których zrzekasz się swoich praw w zamian za inne świadczenia (vouchery na kolejne przeloty itp.), ponieważ stracisz możliwość ubiegania się o odszkodowanie. Ponadto zachowaj wszystkie dowody poniesionych dodatkowych wydatków w wyniku opóźnienia. Przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom także ciepły posiłek podczas oczekiwania, jak również dostęp do łączności, transport oraz hotel, jeżeli jest to konieczne – mówi Natalia Gębska, AirHelp.
W pogoni za samolotem
Dokonując rezerwacji lotów łączonych, należy pamiętać o czasie, potrzebnym na przemieszczenie się pomiędzy terminalami. Jest on ustalany przez każde lotnisko indywidualnie. Przykładowo pasażer przesiadający się do innego samolotu we Frankfurcie nad Menem potrzebuje na to 1h, w Miami – 1,5h, a w Pekinie – 3h.
– Wiele linii lotniczych nie dostosowuje się do czasu transferów, ustalanych przez porty lotnicze. To sprawia, że pasażerowie często spóźniają się na kolejny lot w swojej dwuetapowej podróż – tłumaczy ekspert.
Informacje te są szczególnie ważne dla pasażerów, którzy rezerwują loty indywidualnie. Każdy, kto z własnej winy przegapi lot ze względu na złe oszacowanie czasu potrzebnego na przesiadkę, nie będzie uprawniony do alternatywnego lotu lub wypłaty odszkodowania.
