Miniżużel, a więc jazda na motocyklach o pojemności 80 lub 125 centymetrów sześciennych, jest obecny w Bydgoszczy od sierpnia 2010 roku. W tym czasie trener Jacek Woźniak wyszkolił 6 zawodników: Patryka i Marcina Sitarków, Patryka Rydlewskiego, Damiana Stalkowskiego, Szymona Frątczaka i Patryka Herneta (dwaj ostatni zakończyli już przygodę z popularnymi „osiemdziesiątkami”). Rok temu drużyna w składzie: Rydlewski, Stalkowski i P. Sitarek (rez. M. Sitarek) wywalczyła brąz mistrzostw Polski. To wielki sukces. Zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę skromny budżet bydgoskiego klubu oraz fakt, że lwią część wydatków pokrywają rodzice.
[break]
Kilka dni temu w Bydgoszczy odbyła się narada środowiska miniżużlowego. O propozycji, jaką złożono Jackowi Woźniakowi, pisaliśmy już na łamach „Expressu Bydgoskiego”. Przypomnijmy, że trener młodych polonistów będzie pełnił funkcję selekcjonera polskiej kadry podczas indywidualnych i drużynowych mistrzostw świata, które na początku lipca odbędą się w Częstochowie i Rybniku.
Podczas obrad ustalono terminarz na 2014 rok. Miniżużlowcy rywalizować będą w następujących rozgrywkach: indywidualne mistrzostwa Polski (IMP), drużynowe mistrzostwa Polski (DMP), Puchar Polski par klubowych (PPPK) oraz indywidualny Puchar Polski (IPP).
Zmagania zainaugurują towarzyskie zawody w Rybniku (26-27 kwietnia). W Bydgoszczy rozegrane zostaną dwie imprezy: III runda IMP (7 czerwca) oraz IV runda DMP (30 sierpnia).
- Na pewno zgłosimy się do IMP oraz DMP. Starty w pozostałych rozgrywkach uzależnione będą od finansów - mówi naszej gazecie Jacek Woźniak.
Przypomnijmy, że do „dorosłego” żużla przenieśli się Patrykowie - Rydlewski i Sitarek. Aktualnie BTŻ Polonia posiada więc tylko dwóch jeźdźców z certyfikatami „MŻ”: Marcina Sitarka oraz Damiana Stalkowskiego. Wkrótce powinien dołączyć do nich Kacper Łobodziński (pierwszy egzamin na licencję 27 kwietnia w Rybniku). W treningach na „osiemdziesiątkach” uczestniczy ponadto Mateusz Jagła.
Na miniżużlowych torach zobaczymy przedstawicieli sześciu klubów: BTŻ Polonia, Speedway Częstochowa, Wybrzeże Gdańsk, Stal Toruń, Speedway Wawrów oraz Rybki Rybnik. Podobnie jak w ubiegłym sezonie, w rywalizacji drużynowej wystąpią jednak tylko zawodnicy pięciu pierwszych klubów. Zabraknie ekipy z Górnego Śląska, której adepci dopiero szykują się do egzaminu na licencję „MŻ”.
Międzynarodowe zmagania miniżużlowców odbywają się na motocyklach z silnikami o pojemności 80 cc (Honda, Yamaha, Kawasaki). W Polsce dopuszczane jest także korzystanie z tańszych jednostek napędowych o pojemności 125 cc.
- Aktualnie budujemy trzy motocykle z silnikami Mińska 125 cc - informuje Jacek Woźniak. - Chcemy, aby korzystali z nich początkujący chłopcy. Wszystko po to, aby rodzice nie musieli od razu kupować sprzętu za własne pieniądze, a ich pociechy zyskały czas na przekonanie się, czy nadają się do tego sportu.
Budowa takich maszyn to spore obciążenia dla finansów BTŻ. W tej chwili brakuje jeszcze ok. 8 tysięcy złotych. Osoby, które stać na pomoc finansową mogą zgłaszać się do Jacka Woźniaka (tel. 607-447-832).
Szkolenie adeptów może też wesprzeć każdy kibic, który nie rozliczył się jeszcze z fiskusem. Bydgoskie Towarzystwo Żużużlowe Polonia jest bowiem organizacją pożytku publicznego i przyjmuje 1 procent podatku. W rocznym rozliczeniu PIT wystarczy tylko wpisać numer KRS 0000177040.
- Każda złotówka jest dla nas bardzo ważna - kończy trener Jacek Woźniak.